Gehoor, beschadiging en bescherming

Gehoor, beschadiging en bescherming Op festivals en feesten staat de muziek in een stevig volume, zodat je de beat door je lijf kunt voelen gaan. Lekker meezingen en meedansen op de klanken van de muziek. Maar let op je oren. Met deze volumes is een gehoorbeschadiging snel opgelopen. Je gehoor wil je natuurlijk liever niet beschadigen, maar je wilt het zoveel mogelijk beschermen. Je oren moeten immers je leven lang mee gaan!

Feest

Op een festival of een feest kun je jezelf lekker laten gaan op de stevige klanken van allerlei bands. De muziek nodigt je uit om lekker mee te dansen en te zingen. Het is in één woord genieten. Samen met je vrienden laat je de muziek over en door je heen lopen. De beat resoneert mee in je lijf, wat je een machtig gevoel geeft. Maar let op: je oren hebben het moeilijk!

Je gehoor

Schematische voorstelling van het oor / Bron: IMSI Master ClipsSchematische voorstelling van het oor / Bron: IMSI Master Clips
Laten we even een uitstapje maken naar je oren. Je gehoor zit knap in elkaar, met allerlei elementen die precies op elkaar aansluiten. Geluid bestaat uit trillingen. Deze geluidstrillingen komen door de speciale vorm van onze oorschelpen gemakkelijk in de gehoorgang terecht. Hier brengen ze het trommelvlies in trilling. Aan de andere kant van het trommelvlies worden de geluidstrillingen opgevangen. Ze worden vervolgens versterkt doorgegeven aan het slakkenhuis, waarbinnen de trillingen door speciale zenuwcellen worden omgezet naar zenuwprikkels. In de volgende stap komen deze prikkels via de gehoorzenuw in de hersenen terecht, waar ze vertaald worden, zodat je weet wat je zojuist hebt gehoord. De sterkte van het geluid wordt gemeten in decibels.

Dat werkt, tot….

Het ingenieuze proces van geluidstrilling naar vertaald signaal in de hersenen werkt bij de meesten uitstekend. Zit er ergens een kink in de kabel, dan komt er uiteindelijk geen signaal in de hersenen. Je hoort dan niets, ofwel: je bent doof. Hoewel het systeem bij de meeste mensen prima werkt, treedt er toch, naarmate de jaren tellen, een soort van slijtage op. Oudere mensen horen minder scherp, kunnen bepaalde frequenties niet meer zo goed opvangen, ze lijden aan een vorm van gehoorverlies. Gelukkig kan een gehoorapparaat hier in de meeste gevallen goede diensten bewijzen. Tegenwoordig is het gehoorverlies echter niet voorbehouden aan oudere mensen, ook jongere mensen krijgen er steeds vaker mee te maken.

Gehoorschade oplopen

Gehoorverlies, daar zit je niet op te wachten / Bron: IMSI Master ClipsGehoorverlies, daar zit je niet op te wachten / Bron: IMSI Master Clips
Je gehoor kan door een teveel aan geluid schade oplopen. Teveel en te hard geluid brengt letterlijk schade toe aan het overbrengsysteem van trilling naar signaal. Vergelijk het met een stenen kan. Je kunt hem vaak vullen, maar op een gegeven moment is het materiaal ‘op’, en het breekt. Dit soort schade is onherstelbaar en dat geldt ook voor de schade aan je oor. Bepaalde geluidsfrequenties kunnen niet meer worden gehoord. Dat kan twee dingen betekenen, ofwel er is afwezigheid van bepaalde frequenties, ofwel het geluid wordt constant vervangen door een hoop piepgeluid. Allebei vervelend, je hoort bepaalde klanken van stemmen niet meer en je zit er ook niet op te wachten om de rest van je leven een piepgeluid in je oren te hebben.

En dan die muziek

Het is duidelijk, dat gehoorschade zoveel mogelijk voorkomen moet worden. De wetgever heeft geluidsnormen vastgesteld, zodat je zo min mogelijk met te harde geluiden in aanraking komt. Maar het is niet alleen het plotselinge harde piek-geluid, het is ook het aanhoudende harde geluid, dat voor de schade kan zorgen. En dat brengt ons terug bij de festivals, de feesten en de kroegen. De muziek staat meestal hard, tegen de grenzen van het toelaatbare aan. Wil je met mensen om je heen nog een gesprek kunnen voeren, dan zul je in elkaar oren moeten schreeuwen. Muziek, gesprekken en de aanhoudende stroom van stemmen, mensen die ánderen in de oren staan te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken. Het is die constante deken van geluid, die een risico vormt voor je oren.

Voorkomen is beter dan…

Het spreekwoord zegt: Voorkomen is beter dan genezen. Helaas gaat dat in dit geval niet helemaal op, want gehoorschade valt niet meer te genezen. Daar zul je mee moeten leven. Dat betekent een focus op de andere kant van het spreekwoord: voorkomen. Het is een aanrader, om sterke geluidsbronnen zoveel mogelijk te vermijden. Lastig, want je gaat ook graag naar een goed muziekfeest of festival, of je gaat graag lekker stappen met je vrienden in die gezellige kroeg.

Beschermen

Bescherm je oren! / Bron: IMSI Master ClipsBescherm je oren! / Bron: IMSI Master Clips
Om tijdens de gezellige en muzikale festivalbelevenissen toch zoveel mogelijk gehoorschade te voorkomen, zul je actief jezelf moeten beschermen. Dat moet je overigens ook doen bij andere sterke geluidsbronnen. Luchthavens en treinstations zijn ook van die plaatsen met geluidspieken. Voor de noodzakelijke gehoorbescherming zijn er in de handel verschillende typen oordopjes te verkrijgen, die het overtollige geluid en de sterke pieken wegfilteren. Zonder oordopjes toch een stevig festival bezoeken is eigenlijk vragen om problemen. Vindt een van je vrienden die oordopjes maar flauwekul? Laat hem maar praten. Het zijn jouw oren, jouw gehoor, en het is jouw leven, jouw toekomst!
© 2014 - 2020 Hansvg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lawaaidoofheid, oorzaak en gevolgLawaaidoofheid, oorzaak en gevolgLawaaidoofheid is slechthorendheid of doofheid die ontstaat als gevolg van blootstelling aan lawaai. Vaak gaat het hier…
LawaaislechthorendheidLawaaislechthorendheidHerhaaldelijke blootstelling aan lawaai, bijvoorbeeld tijdens je werk of door te harde muziek, kan leiden tot lawaaislec…
Gehoorbeschadiging bij jongeren door harde muziekGehoorbeschadiging bij jongeren door harde muziekGehoorbeschadiging komt tegenwoordig steeds vaker voor, vooral onder de jongeren. Steeds meer jongeren hebben last van o…
Een piep in je oren door vuurwerk of harde muziekEen piep in je oren door vuurwerk of harde muziekEen piep in je oren door vuurwerk. Wat betekent dat? Piepende oren hebben is geen goed teken. Het betekent namelijk dat…

Medische sportkeuring, is dit nodig?Medische sportkeuring, is dit nodig?Een medische sportkeuring is aan te raden voor mensen die willen gaan sporten of na een lange tijd de sport weer willen…
Pilates voor lichaamsstabiliteitPilates voor lichaamsstabiliteitJe lichaam zegt iets over waar jij, meestal onbewust, vooral met je aandacht naartoe gaat. Als je je beter bewust wilt w…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: IMSI Master Clips
  • Afbeelding bron 2: IMSI Master Clips
  • Afbeelding bron 3: IMSI Master Clips

Reageer op het artikel "Gehoor, beschadiging en bescherming"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 01-10-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!