InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen van medicijnen melden aan Lareb

Bijwerkingen van medicijnen melden aan Lareb

Bijwerkingen van medicijnen melden aan Lareb Wie medicijnen gebruikt kan last krijgen van bijwerkingen. Soms kan hierbij zelfs een gevaarlijke situatie ontstaan. De meest voorkomende bijwerkingen staan aangegeven in de bijsluiter van het product maar soms krijgen mensen last van onbekende bijwerkingen. Gelukkig kennen we in Nederland de mogelijkheid om bijwerkingen te melden aan het Lareb zodat er een steeds bredere centrale registratie ontstaat die wetenschappelijk onderzoek ondersteunt.

Hoe kan men bijwerkingen van medicijnen melden

Via posters bij apotheken en in huisartsen praktijken worden mensen al sedert 2011 opgeroepen om bijwerkingen van medicijnen of vaccins te melden. Men kan zelf een melding doen maar het is ook mogelijk om een melding te doen voor anderen. (Bijv. ouders en kinderen).Hiermee hoopt men de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins te kunnen verbeteren. Door de bijwerkingen op één punt te verzamelen kan men onderzoek doen en de veiligheid verbeteren. Het is belangrijk om te weten dat iedereen zelf zijn of haar bijwerking kan melden. Het Lareb streeft ernaar om meldingen binnen 21 dagen te behandelen. Gaat het om ernstige meldingen dan is een termijn van 15 dagen mogelijk.

Stichting Landelijke registratie en evaluatie bijwerkingen (LAREB)

Lareb is ontstaan na de softenon affaire in de zestiger jaren. Softenon was een medicijn wat gebruikt werd om misselijkheid tijdens de zwangerschap te onderdrukken. Maar het geneesmiddel bleek niet veilig en in de daarop volgende jaren kwamen méér dan 10.000 kinderen ter wereld met aangeboren afwijkingen. In 1963 werd het College ter beoordeling van medicijnen opgericht. Tevens kwam er één systeem voor het melden van bijwerkingen. Dit werd Lareb ofwel Landelijke Stichting registratie en evaluatie bijwerkingen.

Effecten van geneesmiddelen

Niet alle effecten van geneesmiddelen en vaccins zijn bekend op het moment dat ze worden toegelaten op de markt. Daarom is het van het grootste belang dat bijwerkingen gemeld kunnen worden en centraal geregistreerd. Pas als grote aantallen mensen het medicijn of vaccin gebruiken kunnen de effecten gemeten worden. Jaarlijks komen bij Lareb 17.000 meldingen binnen. Meldingen worden anoniem doorgegeven aan het College ter Beoordeling van geneesmiddelen. De stichting werkt samen met organisaties in méér dan 100 landen.

Agnes Kant

Agnes Kant werd geboren in 1967 in Duitsland als kind van Nederlandse ouders. Zij is politica en epidemioloog. Van 2008 tot 2010 was ze fractievoorzitter van de SP. Ze maakte van 1998 tot 2010 deel uit van de tweede kamer der staten generaal. Agnes heeft tijdens haar periode als Kamerlid veel op de bres gestaan om goede gezondheidszorg te waarborgen. Vanaf 1 januari 2011 is Agnes werkzaam bij het Lareb waar ze leiding geeft aan 40 medewerkers. Er is een onafhankelijk bestuur en een adviesraad.

Belang van farmaceutische industrie en wetenschappelijk onderzoek

De farmaceutische industrie heeft belang bij goed onderzoek naar medicijnen en vaccins Dit wetenschappelijk onderzoek dient onafhankelijk te gebeuren. Commerciële belangen bepalen soms teveel welk onderzoek er wordt gedaan en beïnvloeden het voorschrijfgedrag van de artsen zo stelde Agnes Kant in 2001. Zij heeft zich steeds fel gekant tegen de grote invloed van de farmaceutische bedrijven op de opdrachten voor wetenschappelijk onderzoek. De overheid geeft minder geld uit aan onderzoek waardoor de wetenschappers afhankelijk worden van de farmacie voor het doen van onderzoek.

Onafhankelijk onderzoek

Onafhankelijk onderzoek is noodzakelijk voor de objectieve beoordeling van geneesmiddelen en vaccins.Dit is alleen mogelijk als de kosten van onderzoek niet betaald worden door de farmaceutische bedrijven die teveel belangen hebben.

Verband tussen klacht en geneesmiddel

Ieder mens is anders. De ene persoon kan last krijgen van bijwerkingen van een medicijn terwijl de andere geen problemen ervaart. Soms is niet duidelijk of er een verband bestaat tussen de klacht en het geneesmiddel. Dit zal door de arts beoordeeld dienen te worden. Maar door bijwerkingen centraal te registreren worden er wel patronen zichtbaar en kunnen aanpassingen worden verricht. Hiervoor is nader onderzoek nodig.

Rapportage en publicatie

Een aantal medicijnen geven bijwerkingen waarover bij het Lareb uitgebreide rapportages verschenen zijn die voor ieder ter inzage zijn. Bijwerkingen kunnen ernstig zijn als ze bijvoorbeeld een ziekenhuis opname verlengen of wanneer blijvende invaliditeit ontstaat. Dan is direct ingrijpen vereist. Maar heel vaak gaat het om lichtere bijwerkingen waarbij goede rapportage veel leed kan voorkomen. Een paar voorbeelden van publicaties betreffen:
  • Bewegingsstoornissen
  • Angio oedeem
  • Haaruitval
  • Diabetis mellitus
  • Oogheelkundige bijwerkingen
  • Smaak- en reukstoornissen
  • Serotoninesyndroom

Voorbeeld

Het middel Domperidon was tot begin 2014 vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Het is een anti-braakmiddel wat veel wordt gebruikt door migraine patiënten en vrouwen die borstvoeding geven. Er kwamen veel meldingen over bijwerkingen binnen bij Lareb. Het bleek dat dit middel hartritmestoornissen kan veroorzaken. Inmiddels zijn sedert juli 2014 medicijnen die Domperidon bevatten alleen nog op recept verkrijgbaar bij de apotheek.

Het college ter Beoordeling van geneesmiddelen

Het College ter Beoordeling van geneesmiddelen is een orgaan wat door de overheid in 1963 in het leven is geroepen en wat de veiligheid van geneesmiddelen moet waarborgen voor mens en dier. Het college bestaat uit artsen, apothekers en wetenschappers. Niet alleen medicijnen en vaccins maar ook voedingsmiddelen worden op veiligheid getoetst. Het College doet haar werk in samenwerking met het Europese geneesmiddelen bewakingscomité. Zij bepalen welke geneesmiddelen in het register mogen worden ingeschreven. Hier vinden we ook de geneesmiddelen informatiebank waar alle informatie te vinden is inzake nieuwe medicijnen.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van medicijnen melden bij LarebMedicijnen hebben nagenoeg allen bijwerkingen. De balans tussen de werkende stoffen en de bijwerkingen moet echter zodan…
Geneesmiddelenbewaking taak van het CBGHet gebruik van een medicijn is nooit geheel zonder risico. Om de risico’s zoveel mogelijk te beperken worden in de ontw…
Bijsluiters bij medicijnen of geneesmiddelenEen bijsluiter is een bedrukt vel papier met daarop de beschrijving van de samenstelling van een medicijn, de wijze waar…
Zwarte driehoek en extra controle op geneesmiddelenElk nieuw geneesmiddel wordt uitgebreid onderzocht voordat het op de markt verschijnt. De groep waarbij het middel wordt…
Bronnen en referenties
  • www.sp.nl 2006
  • Wikipedia: Agnes Kant
  • www.mijnbijwerking.nl
  • www.Lareb.nl
  • www.cbg.meb.nl

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van medicijnen melden aan Lareb"

Reacties

Agm Rietveld, 04-03-2016 16:35 #2
Ik had carpool tunnelcyndroom dacht mijn arts, pijn in 2vingers, en kreeg een Kenacort injectie, daardoor werden beide handen
heel erg dik en dat duurde zeker een half jaar en kreeg Retro -therapie, was deze injectie juist/? Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Agm,

Dank voor uw reactie.
Het is van hieruit niet te beoordelen of deze injectie juist is geweest. Maar ik zou zeker met de behandelend arts hier nog eens goed over spreken. Ook is het verstandig om bij een andere arts een second opinion aan te vragen, zelfs al is dit nu al langer geleden.
Met vriendelijke groet,
Celientje1
Ik wens u succes.

Mevr Rohof, 22-06-2015 19:28 #1
Mijn dochter die verstandelijk gehandicapt is, gebruikt sinds een klein jaar pipamperon.
En is door de medicijn van maat 42 naar maat 46 gegaan en daar ben ik niet blij mee.
Al haar kleding heb ik moeten vervangen en dat kost een heleboel. Het goede van de medicijn is dat het haar een stuk rustiger maakt in haar hoofd. En het zou prettig zijn als er een ander middel was wat haar ook goed helpt, maar niet die nare bijwerking heeft. Reactie infoteur, 23-06-2015
Beste mevrouw Rohof,

Het is goed als u de bijwerkingen gaat melden bij het Lareb. Als er meerdere klachten komen dan kunnen zij actie ondernemen. Vaak is het Lareb niet volledig op de hoogte omdat mensen niet melden en dat is jammer.
Met de behandelend arts kunt u overleggen of er geen ander goed medicijn te vinden is wat deze bijwerkingen niet heeft.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 26-10-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!