Financiering door de overheid van Vlaamse ziekenhuizen

Financiering door de overheid van Vlaamse ziekenhuizen Een correcte financiering van het ziekenhuis is afhankelijk van de mate van volledigheid van de medische registratie. De overheid financiert immers geen niet-geregistreerde pathologie of procedures. Een nauwkeurige registratie geeft de overheid een beter beeld van wat er zich in ziekenhuizen afspeelt. Zo valt preciezer te bepalen welke ziekenhuizen, welke subsidies mogen ontvangen. Een ziekenhuis waar meer zwaardere pathologieën voorkomen, heeft meer personeel en middelen ingezet om de patiënt te genezen en krijgt daarom meer financiële middelen. Wanneer het echter gaat over zwaardere pathologie door complicaties, ontstaan tijdens het verblijf in het ziekenhuis, die vermeden konden worden (bijvoorbeeld nosocomiale infecties door onvoldoende hygiënemaatregelen) dan zal de overheid het ziekenhuis hiervoor niet meer vergoeden.

Hoe verloopt een correcte financiering voor het ziekenhuis door de overheid?

Bij de ziekenhuisfinanciering komt het er op neer dat de pathologie is omgezet in codes. Nadien groepeert een softwareprogramma deze in 357 pathologiegroepen (APR-DRG: All Patient Diagnosis Related Groups
(= pathologiegroepen van alle soorten patiënten)) wat sinds 2002 van kracht is. Hierbij houdt het programma rekening met hoofddiagnose, nevendiagnosen, chirurgische ingrepen, speciale technieken, leeftijd, geslacht en aard van ontslag. Elke APR-DRG is op te splitsen in enerzijds vier niveaus die de graad van ernst van de aandoening aanduiden, en anderzijds vier niveaus van overlijdensrisico (1 = mineur, 2 = matig, 3 = majeur, 4 = extreem).

In principe gebeurt medische registratie op het moment waarop de patiënt ontslag krijgt uit het ziekenhuis, maar hierop geldt wel één uitzondering. Bij een langdurig verblijf van de patiënt d.w.z. wanneer de patiënt aan het einde van het semester van registratie nog niet is ontslagen, en gedurende ten minste 6 opeenvolgende maanden in het ziekenhuis heeft verbleven, gebeurt namelijk een opsplitsing van de medische registratie. Op deze manier is data zo snel mogelijk beschikbaar bij de FOD. Bijgevolg houden medewerkers rekening met wat voor het semester in kwestie is geregistreerd voor de APR-DRG.

Gebruik van APR-DRG-gegevens door de overheid

De overheid gaat met deze APR-DRG-gegevens uiteraard ook vergelijkingen maken: hoeveel dagen-tijd-middelen heeft ziekenhuis A nodig gehad om homogene groepen van patiënten qua klinische toestand en qua klinische middelen (diagnostische technieken, therapeutische interventies, verblijfkosten ) te genezen t.o.v. hetzelfde soort patiënt in ziekenhuis B en C? Indien de patiënt in ziekenhuis B en C sneller genezen is, zal de overheid aan ziekenhuis A dezelfde subsidies toekennen als aan ziekenhuis B en C. Ziekenhuis A zal verlies lijden omdat een langere ligduur meer middelen en dus ook meer kosten met zich meebrengt. Met andere woorden: als een patiënt (in een bepaald ziekenhuis) 12 dagen i.p.v. (in een ander ziekenhuis) 6 dagen in een ziekenhuis verblijft met een longontsteking (pneumonie: ontsteking onderste luchtwegen), krijgt dat ziekenhuis toch maar voor 6 dagen financiële middelen.

Op basis van de APR-DRG en van de ernstgraad gebeurt een berekening van de nationale gemiddelde ligduurdagen waarop tot slot de ziekenhuisfinanciering gebaseerd is. ICD is dus een tussenstap tussen de geschreven tekst in het patiëntendossier van pathologieën en APR-DRG-gegevens. Er gebeurt wel een aanpassing in de berekening voor specifieke categorieën verblijven zoals bijvoorbeeld grote en kleine uitbijters, transfers na 1 dag en overledenen binnen drie dagen.

Ligduur van de patiënt verkorten voor een optimale financiering

Om de ligduur zo kort mogelijk te houden en een optimale financiering te verkrijgen, hanteert elk ziekenhuis naast algemene hygiëne- en preventiemaatregelen ook eigen creatieve methodes. Een interessante piste bestaat er in om mee te doen aan benchmarking. Zo kijkt het ziekenhuis of het onder of boven het gemiddelde zit voor bijvoorbeeld het aantal:
  • ligdagen bij patiënten;
  • nosocomiale infecties;
  • patiënten met decubitus (doorligwonden);
  • patiënten met ondervoedingsproblemen;
  • enz.

Preventie en hygiëne zijn erg belangrijke factoren in de patiëntenzorg. Complicaties die de pathologie mogelijk verzwaren met een langere ligduur als gevolg, zijn zo te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidszorg in Nederland, cure vs. careDe (gezondheids)zorg in Nederland is opgesplitst in twee sectoren, cure en care. In de praktijk is deze scheidslijn niet…
Ziekenhuizen in NederlandZiekenhuizen in NederlandIedereen komt wel eens in het ziekenhuis. Dit kan voor jezelf zijn, maar ook om iemand een bezoekje te brengen. Ziekenhu…
Overzicht van ziekenhuizen in NederlandOp zoek naar een ziekenhuis bij jou in de buurt? Hoe vind je een overzicht van alle ziekenhuizen in Nederland, zowel aca…
Kiezen tussen een kliniek of ziekenhuis, wat is beter?Kiezen tussen een kliniek of ziekenhuis, wat is beter?Het gros van de Nederlanders wil zelf zijn arts, kliniek of ziekenhuis kunnen uitkiezen. Bijna iedereen is bekend met ge…

Gastcellen in bindweefselGastcellen in bindweefselAlle weefsels in het menselijk lichaam zijn opgebouwd uit cellen. Zo ook het bindweefsel. De cellen die de componenten w…
Tramadol: bijwerkingen, dosering, alcohol en zwangerschapTramadol: bijwerkingen, dosering, alcohol en zwangerschapTramadol behoort tot de groep geneesmiddelen die morfineachtige pijnstillers of opioïden wordt genoemd en het heeft een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • ICD-10. (2010), Dutch Hospital Data: http://www.dutchhospitaldata.nl/lbz/icd10/Paginas/default.aspx
  • MKG (Minimale Klinische Gegevens), Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu: http://health.belgium.be/eportal/Healthcare/Healthcarefacilities/Registrationsystems/MCD(MinimumClinicalData)/682667_NL?ie2Term=registration&ie2section=9126&fodnlang=nl#.UqNIDNGA2Pw
  • Orban, A. J., Diagnosis Related Groups: 357 in totaal. Opgeroepen op 7 december 2013, van MKG-registratie: Basics voor de
  • Ziekenhuizen - Het systeem van de referentiebedragen - FAQ. (2010), RIZIV: http://www.riziv.fgov.be/care/nl/hospitals/specific-information/amounts-reference/faq/faq11.htm
  • De financiering en organisatie van de ziekenhuizen, CM - Infofiche ziekenhuizen: http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=4&ved=0CEEQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.advocatennet.be%2Ffile-upload%2Ffiles%2FInfo-fiche232%2520ziekenhuizen.pdf&ei=cVajUr_QDsPQ0QX_hYDYCA&usg=AFQjCNEbJQEcIKx3jawb9W5D1Dl0A1gDVA&sig2=f6Y2SSD
  • De Grave, A., persoonlijk gesprek, 31 oktober 2013, Heilig Hart-ziekenhuis in Mol
  • Snels, C., persoonlijk gesprek, 7 november 2013, AZ Turnhout

Reageer op het artikel "Financiering door de overheid van Vlaamse ziekenhuizen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-08-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!