InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Depressie: hulporganisaties bij een depressie

Depressie: hulporganisaties bij een depressie

Depressie: hulporganisaties bij een depressie Er is veel hulp aanwezig voor depressieve mensen. U kunt snel hulp zoeken, u kunt hulp met of zonder opnamen krijgen, en er is bijzondere hulp zoals crisisdienst. Soms moet u worden opgenomen. U komt dan terecht op een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis of bij een GGZ-instelling. Meestal is er sprake van een vrijwillige opname. Soms is echter sprake van dwang. Er zijn ook verschillende organisaties die u kunnen helpen zoals de Stichting Pandora.

Overzicht van hulpverlening

hulp waar u snel terecht kunt

Er zijn vier instanties waar u snel terecht kunt voor hulp. Ten eerste is er de telefonische hulpdienst waarbij u anoniem over uw depressie kunt praten. Het kan gaan om problemen op te lossen of om eens lekker van u af te praten.

Telefoonnummers:
  • Stichting Pandora: 0900 - 7263672
  • Pandora Depressielijn: 0900 - 6120909
  • NFGV-Depressie Centrum: 0900 - 9039039
  • SOS telefonische hulpdiensten: 0900 - 1450

Ten tweede kunt u altijd uw huisarts bellen en er naar toe gaan. Deze kan u zelf behandelen of u doorsturen naar een maatschappelijk werker, eerstelijnspsycholoog, een GGZ-instelling.

hulp zonder opname

Ten eerste kunt u terecht bij een GGZ-instelling. Hier komt u terecht na verwijzing door de huisarts. Er vindt dan eerst een intakegesprek plaats. Vervolgens voert u een serie gesprekken die één keer per week of om de week worden gehouden. Dit kan zijn een gespreksbehandeling of psychotherapie. Ten tweede kunt u naar een vrij gevestigde psychotherapeut of psychiater gaan. Ten derde is een behandeling op de polikliniek van een GGZ-instelling of van een psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis mogelijk. Ten vierde bestaan er nog deeltijdbehandeling of dagbehandeling waarbij u een aantal ochtenden of middagen in een instelling behandeld wordt.

hulp met opname

Indien een opname noodzakelijk is zijn er drie mogelijkheden: een algemeen ziekenhuis of psychiatrische universiteitskliniek, een GGZ-instelling, een herstellingsoord (voor korte maar intensieve behandeling)

bijzondere hulp

Er zijn verschillende vormen van bijzondere hulp: crisisdienst en crisisopvang (wanneer er sprake is van grote psychische nood); dagactiviteitencentrum (om weer iets te gaan doen en andere mensen te ontmoeten); maatjesproject of vriendendienst (voor vriendschap), verslavingszorg.

Opname

Een opname is meestal vrijwillig, soms gedwongen. Wanneer er sprake is van een vrijwillige opname dan kunt u de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
  • Voordelen zijn o.a.: meer tijd om u met uw problemen bezig te houden, geeft meer rust, u ontmoet lotgenoten, het geeft familieleden rust en het betekent veiligheid.
  • Nadelen zijn o.a.: u verlaat uw vertrouwde omgeving (huis en werk), lastig om terug te keren in de 'gewone' samenleving, minder contact met uw gezin/familie, het kan andere mensen afschrikken, een opname is slechts het begin van het herstel en het lost uw problemen niet allemaal op.

Organisaties die u kunnen steunen

Als u depressief bent is het fijn om met lotgenoten te praten. Het voordeel van praten met lotgenoten is dat zij sneller begrijpen wat u bedoelt. Dit kan een bron van steun zijn. Het is vaak ook ontspannender om met een lotgenoot te praten dan met een hulpverlener. U heeft dan niet het gevoel een patiënt te zijn. Ook realiseert u zich dat u dan niet de enige bent die depressief is. Verder helpt het bij het maken van contacten om zo weer 'terug te keren naar de gewone wereld'.

Via Stichting Pandora kunt u op verschillende manieren in contact komen met lotgenoten. Dit kan via de depressielijn (0900 - 6120909). Er zijn ook speciale lotgenoten contacten voor mensen met een winterdepressie of mensen die manisch depressief zijn. Een andere mogelijkheid is om zelf een lotgenotencontact te starten. U kunt hierover informatie opvragen bij www.nfgv.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dipje of depressie?Dipje of depressie?Bijna iedereen voelt zich weleens somber, dat is heel normaal. Als deze dip wel erg lang duurt, kan het zijn dat je een…
Depressie: wat zijn de symptomenDepressie is meer dan de mentale ziekte die speelt met emoties en de depressieve persoon een permanent gevoel van ongelu…
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Bronnen en referenties
  • Hulporganisaties bij een depressie - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: hulporganisaties bij een depressie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!