HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker, genitale wratten

HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker, genitale wratten Zowel baarmoederhalskanker en genitale wratten worden door het HPV-virus veroorzaakt. Toch zijn het verschillende varianten, waartegen wel of niet kan wordt gevaccineerd. In ons land worden meisjes vanaf twaalf jaar standaard ingeënt, zodat men tot op zeventig procent bescherming heeft tegen het baarmoederhalskanker veroorzakende virus. Waarom wordt juist tegen baarmoederhalskanker met de HPV-vaccinatie ingeënt en niet tegelijk ook tegen genitale wratten?

HPV-vaccinatie

Hoe vaak komt het voor?

Indien men baarmoederhalskanker krijgt, dan treedt het meestal tussen het dertigste en vijfenvijftigste levensjaar op. Het wordt bij circa 1 op de tienduizend vrouwen per jaar geconstateerd. Ongeveer eenvierde daarvan zal binnen tien jaar aan deze kankersoort komen te overlijden. Omdat het ten opzichte van het verleden ook steeds vaker voorkomt, is er een vaccinatieprogramma opgestart om de kans op kankerontwikkeling te minimaliseren. Aanvullend worden per jaar iets meer dan tweeduizend gevallen met genitale wratten geconstateerd. Daarvan is twee van de drie van het mannelijk geslacht. Welke vaccinaties zijn er beschikbaar om deze twee ziekten preventief aan te pakken?

Invloed van seksueel contact

Vrouwen die seksueel actief zijn, hebben verhoogde kans om in contact te komen met het virus. Er wordt verondersteld dat tachtig procent van de vrouwen door toedoen van geslachtsgemeenschap ooit met dit virus (type 16 en 18) in aanraking komt. Ook genitale wratten worden via deze weg overgedragen (type 6 en 11). Is men ermee besmet en heeft men een uitbraak, dan dient men gemeenschap altijd te vermijden omdat anderen vrij snel zijn besmet. Bescherming middels een condoom geeft onvoldoende bescherming, omdat ook de onbedekte schacht het virus kan opnemen en overdragen.

Waarom vroegtijdig inenten?

Des te eerder men wordt ingeënt des te beter het is! Strikt genomen zal men moeten worden gevaccineerd, voordat men werkelijk seksueel actief wordt. Dit hangt uiteraard per geval af, echter het is bekend dat velen reeds op jonge leeftijd actief zijn. Bovendien geldt eveneens dat meiden steeds eerder de eerste menstruatie krijgen, eerder vruchtbaar zijn en mogelijk eerder activiteiten op dit gebied gaan onderzoeken. Snelle inenting kan problemen op latere leeftijd voorkomen.

Nederlandse vaccinatieprogramma

In ons land worden sedert 2008 meisjes van twaalf jaar standaard binnen het Rijksvaccinatieprogramma tegen HPV ingeënt. Het gaat daarbij om de Cervarix inenting, welke specifiek voor baarmoederhalskanker is ontwikkeld. Het gaat daarbij om het Humaan Papilloma Virus oftewel HPV type 16 en 18, welke in zeventig procent van de gevallen deze kankersoort veroorzaakt. Door de inenting kan dus een groot aantal gevallen worden vermeden, waardoor ook het aantal sterfgevallen kan dalen. De inenting wordt driemaal gegeven, zodat aanhoudende baarmoederhalsontsteking (resulterende in kanker) wordt vermeden.

Gardasil vaccinatie meer uitgebreid

Een alternatief op de Cervarix vaccinatie is de Gardasil inenting. Dit is een meer uitgebreide inenting, waarmee zowel HPV-virus type 16 en 18, maar ook type 6 en 11 worden afgedekt. Deze twee laatste virustypen zijn verantwoordelijk voor de vorming van genitale wratten. Oftewel met enkele herhalende injecties kan men tegen twee ingrijpende ziekten worden beschermd. Ook deze vaccinatie zal drie maal moeten worden toegepast om optimale bescherming te verkrijgen.

Waarom onvolledige HPV-vaccinatie?

Het Nederlandse vaccinatieprogramma lijkt tekort te schieten aangaande de inenting tegen genitale wratten. Heeft men deze SOA dan zal het geleidelijk aan weer wegtrekken, waarna het virus in de huid kan blijven sluimeren. Een eventuele uitbraak van wratten kan met Condyline worden tegengewerkt, zodat complicaties worden geminimaliseerd. De overlast bestaat uit jeuk, pijn en overal bloemkoolachtige vergroeiingen rondom het geslachtsdeel en eventueel de anus. Het kan soms snel wegtrekken, maar het kan ook maanden of soms jaren aanhouden. Desalniettemin is het niet levensbedreigend. Binnen het Rijksvaccinatieprogramma worden dan ook slechts ernstige ziekten of aandoeningen bestreden en is uit kostenoverweging niet de uitgebreide Gardasil vaccinatie opgenomen.

Laat u voor het inenten altijd goed informeren omtrent de voor- en nadelen van de HPV-vaccinatie.

Edit 11 februari 2016: Voorgenoemde Gardasil vaccinatie is negatief in het nieuws gekomen, omdat het mogelijk een averechtse werking heeft en zekere ziekten kan triggeren (lit.1). Er wordt geadviseerd het product niet toe te passen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
HPV-vaccinatie: Twee prikken genoegHPV-vaccinatie: Twee prikken genoegSinds 2009 wordt Nederlandse tieners de mogelijkheid geboden zich in te laten enten tegen het Humaan Papillomavirus, een…
Vaccinaties: de meest voorkomende vaccinatiesBijna iedereen is wel eens bij de dokter geweest om een vaccinatie te halen. De redenen om een vaccinatie te halen kunne…
HPV-infectie: Virale infectie door humaan papillomavirusHPV-infectie: Virale infectie door humaan papillomavirusEen humaan papillomavirus-infectie (HPV-infectie) is een virale infectie veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV…
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…

Langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin als kindLangetermijneffecten van het gebruik van Ritalin als kindSteeds meer kinderen worden geclassificeerd met de stoornis ADHD, een levenslange neurobiologische stoornis. Voor het be…
Haloperidol is een medicijn wat hoort tot de antipsychoticaHaloperidol is een medicijn wat hoort tot de antipsychoticaHaloperidol is een geneesmiddel wat al sedert 1959 veelvuldig wordt voorgeschreven aan patiënten die last hebben van psy…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_papillomavirus
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gardasil
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cervarix
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/baarmoederhalskanker/omvang/
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten-en-parasitaire-ziekten/soa/genitale-wratten/omvang/
  • http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37296ned&D1=0-2,19-28,52-58,68&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&HDR=G1&STB=T&VW=T
  • Lit.1: http://vaccineimpact.com/2016/gardasil-vaccine-becomes-international-scandal-deceptive-emails-by-health-officials-exposed-to-public/print/ bron toegevoegd op 11 februari 2016

Reageer op het artikel "HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker, genitale wratten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 05-06-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Vaccinatie
Medische informatie…
Schrijf mee!