InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Boeken lezen is goed voor de hersenen

Boeken lezen is goed voor de hersenen

Boeken lezen is goed voor de hersenen Sony heeft een wetenschappelijke studie laten uitvoeren naar de invloed van lezen op de hersenen. Hierbij werd de uitwerking van vier verschillende boekgenres met elkaar vergeleken. Het effect van thrillers, romantische boeken en boeken met humor werd onderzocht. Elk genre bleek een ander uitwerking te hebben. Het Rush University Medical Center in Chicago deed daarnaast onderzoek naar de effecten van lezen op het ouder wordende brein. Je kunt dementie helpen te voorkomen door te lezen.

Lezen goed voor de hersenen

Bij het lezen gebruik je beide hersenhelften. Het lezen van verhalen en boeken versterkt de emotionele ontwikkeling en het empathisch vermogen. Bovenal prikkelt lezen de verbeeldingskracht. Wanneer je je verliest in een verhaal speelt de emotionele verwerking hierin een belangrijke rol. Het lezen van een boek geeft rust en verdieping waardoor je ook je concentratievermogen kunt ontwikkelen.

Studie naar de invloed van lezen per boek genre - thrillers, humor, romantisch, horror

MindLab International voerde in opdracht van Sony een studie uit naar de invloed van lezen op de hersenen. Per genre (te weten een thriller, een komedie, een romantisch verhaal en een horrorverhaal) werd er gekeken wat de invloed was. Ook werd het verschil in emotionele ervaring getest. Dat gebeurde door bij de deelnemers aan het onderzoek de cognitieve hersenactiviteit en de huidgeleidbaarheid te controleren en de leessnelheid te meten.

Lezen blijkt een van de meest ontspannende hobby’s te zijn. Het is efficiënter dan het drinken van een kop thee en beter dan een wandeling. Wanneer je zes minuten in stilte leest verlaagt dit de fysische stress met zestig procent. Elk boekgenre beïnvloedt je hersenen op een andere manier.

Thrillers en spannende boeken

Thrillers zijn het meest efficiënt wanneer je je hersenen sterk wilt stimuleren. Thrillers verbeteren je actieve concentratie en prikkelen het sneldenken. De emotionele betrokkenheid is het sterkst bij het lezen van thrillers. Het ligt zelfs meer dan vijftig procent hoger dan de emotionele betrokkenheid bij komedie of horror.

Romantische boeken

Het romantische genre ontspant onze hersenen het meest. Door een romantisch verhaal te lezen kun je het beste relaxen want het stimuleert de zones in de hersenen die je helpen te ontspannen.

Grappige boeken

Grappige boeken zetten de hersenen het minst aan tot actieve aandacht. Het effect van dit genre ligt bijna een derde lager dan bij spannende boeken.

Het ouder wordend brein en dementie

Bij een onderzoek aan Het Rush University Medical Center in Chicago werden ieder jaar verschillende geheugentesten voorgelegd aan 294 ouderen. Deze moesten zij tot hun dood doen. Daarnaast beantwoordden ze vragen over welke activiteiten ze deden. Niet alleen nu, maar ook in het verleden.

Na hun dood werden de hersenen van de ouderen middels autopsie onderzocht. De conclusie was dat de snelheid van de achteruitgang van het brein met 32 procent werd teruggedrongen wanneer bejaarden op latere leeftijd regelmatig actief waren. Bij bejaarden die bijna nooit lazen of schreven was de snelheid van achteruitgang veel hoger dan gemiddeld: 48 procent.

Het blijkt dat we onze hersenen tot op zeer late leeftijd kunnen blijven trainen om dementie te vertragen. De onderzoekers adviseren om meer boeken te lezen, meer te schrijven en meer activiteiten te ondernemen die het brein laten werken, hoe oud je ook bent.

Welk boek?

Wil je nu gaan kezen, maar weet je niet welk boek? Op de website van het CPNB kun je wekelijks de bestseller top 60 vinden. Ook bol.com en bijvoorbeeld Bruna.nl houden dit soort lijsten bij. Heb je ooit een mooi boek gelezen en zoek je een vergelijkbaar boek, probeer dan de uitgever te achterhalen (de naam staat op de kaft en is ook op internet te vinden) en zoek dan vervolgens naar boeken die deze uitgever heeft uitgebracht.

Mogelijke thrillers

  1. Lieve Mama van Esther Verhoef
  2. Wat ons niet zal doden van David Lagercrantz
  3. Het meisje in de trein van Paula Hawkins
  4. De verdediging van John Grisham
  5. Speel met vuur van Tess Gerritsen

Mogelijke romantische boeken

  1. Voor jou van Jojo Moyes
  2. Je bent geweldig van Jill Mansell
  3. Winter in New York van Chantal van Gastel
  4. De glazen troon van Sarah J. Maas
  5. Vijftig tinten grijs van E. L. James

Mogelijke grappige boeken

  1. Voor jou van Jojo Moyes
  2. Binnenhof van De Speld
  3. Taal uit de zaal van Mark Teurlings
  4. Make that the cat wise van Jacob & Haver
  5. Vrienden voor het leven van Maeve Binchy
© 2014 - 2019 Gway, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Waarom lezen goed is als je wilt schrijvenWaarom lezen goed is als je wilt schrijvenWie verhalen wilt schrijven, zal veel moeten lezen. Dit is van essentieel belang om jezelf te ontwikkelen als schrijver…
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Hoe is dementie tegen te gaan?Hoe is dementie tegen te gaan?In Nederland leiden ongeveer 200.000 ,mensen aan dementie, dat is ongeveer 1.5% van de bevolking. De bevolking vergrijst…
Bronnen en referenties
  • www.hersenenenleren.nl
  • http://www.scientias.nl/lezen-en-schrijven-houdt-het-oude-brein-fit/89427
  • www.dutchcowboys.nl
  • http://www.alzinfo.org/

Reageer op het artikel "Boeken lezen is goed voor de hersenen"

Reactie

Morsal, 08-08-2015 16:39 #1
Hallo, ik heb uw artikel gelezen en het was erg interessant. Er stond in uw verhaal over het onderzoek van Mindlab international naar het invloed van lezen per genre. Kunt u mij het bestand sturen van deze onderzoek? Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendeljke groet,
M.Iqbal Reactie infoteur, 13-08-2015
Dag Morsal,

Helaas heb ik dit bestand niet meer in bezit. Ik heb voor u gekeken op de website van MindLab en de website van Sony zelf en ook daar heb ik het niet terug kunnen vinden.

Met vriendelijke groeten,
Gway

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!