InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doen

Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doen

Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doen Voor de meeste mensen is het voor jaar iets vrolijks. Jonge diertjes, nieuw groen, bloeiende planten en bloemen en noem maar op. Maar voor een hoop mensen zien dit toch een klein beetje anders. Rode ogen, snotneus, niesbuien zelfs tot en met een grieperig gevoel aan toe. Of te wel de allergie genaamd hooikoorts!

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een vervelende allergie. Je slijmvliezen in je ogen neus en keel reageren heel heftig als ze in aanraking komen pollen. Ze raken dik en opgezet en gaan veel vocht produceren (tranen of slijm). Pollen komen alleen in de lucht als de bomen. planten en grassen bloeien. Hooikoorts kan iedereen op elke leeftijd krijgen ongeacht het geslacht. Zelf was ik 18 jaar toen ik hooikoorts kreeg. De heftiheid van de allergie is verschillend per persoon. De ene heeft alleen wat last van rode ogen en de ander snottert er de hele dag op los en soms kan je het zelfs benauwd hebben. Denk je dat je hooikoorts hebt, ga dan eerst even langs de huisarts om een test te laten doen. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je zelf kunt doen om je allergie symptomen wat te laten bedaren.

Maatregelen

  • Regelmatig afstoffen en stofzuigen is geen overbodige luxe. Pollen zitten overal, dus ook goed in kiertjes en onder meubels goed schoonmaken.
  • Pollen zitten ook in je kleren en in je haar, dus regelmatig de wasmachine laten draaien en iedere dag je haren wassen.
  • De meeste pollen komen via het raam naar binnen. Tegenwoordig zijn er een muggengaas op de markt die niet alleen muggen tegenhoud, maar ook 80% van alle pollen.
  • Heb je veel last van je ogen, draag dan een zonnebril (ook binnen in huis). Een zonnebril geeft rust aan je ogen en voorkomt dat pollen snel in je ogen waait.
  • Ben je in het bezit van een grasveld, maai deze dan regelmatig. Voorkom dat het gras gaat bloeien.
  • Ben je je hooikoorts echt even helemaal zat, gan dan even lekker uitwaaien op het strand. Check eerst wel even of de wind van zee komt. Waarom! zul je denken. Op de zee groeien geen bomen, planten en grassen, dit betekend dus dat de wind van zee nauweleijks of geen pollen bevat. Als je een half uurtje op het strand loopt merk je vanzelf dat je allergie aardig bedaard. Het enige nadeel hiervan is als weer naar huis gaat, want dan voel je binnen de kortste keren je allergie weer toenemen.

Medicijnen

En dan heb je natuurlijk ook nog altijd medicijnen tegen hooikoorts. Neem nooitmedicijnen voor hooikoorts in als je niet zeker weet of je wel of geen hooikoorts hebt, dit kan namelijk erg gevaarlijk zijn. Als je een test bij de huisarts hebt laten doen en je hebt hooikoorts, dan worden er waarschijnlijk wel medicijnen voorgeschreven. Maar je kan zelf ook medicijnen kopen bij apotheek of drogist. Heb je vooral veel last van je ogen dan kan je oogdruppels gebruiken. Heb je vooral last van je neus dan help een neusspray vaak voldoende. Maar over het algemeen werken pilletjes toch het beste. Ze zorgen er namelijk voor dat je slijmvliezen niet meer zo heftig op de pollen reageren.

Tot slot

Hooikoorts hou je meestal de rest van je leven. Sommige mensen groeien er overheen, en bij sommige mensen wordt de allergie in de loop der jaren steeds minder heftig. Je kan zelf best wel wat doen tegen je allergie, maar je moet er wel wat voor over hebben!

Lees verder

© 2008 - 2019 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Bronnen en referenties
  • Huisarts, apotheker, informatie boekje van de apotheek

Reageer op het artikel "Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doen"

Reacties

Ladysab92, 10-05-2013 10:29 #10
Ik word echt knettergek van de jeuk en viezigheid uit mn ogen. Heb wel al pilletjes gehaald bij de apotheek en de verkoudheid is wel zo goed als weg maar die ogen! en ik heb lenzen dus kan er niet zomaar wat druppeltjes ingooien. Heb nu wel besloten mn bril maar even op te doen. Wat kan ik doen, want ik ben ook doodmoe kan dit ook hierdoor komen? Reactie infoteur, 12-05-2013
Hallo Ladysab92,

Helaas kun je er weinig aan doen behalve dus druppelen en een zonnebril dragen. Soms helpt je ogen en neus uitspoelen met water ook. Dan spoel je de pollen weg (helpt tijdelijk). Jazeker, van hooikoorts kun je zeker erg moe worden.

Sterkte er mee, Lautof

Ingrid, 16-05-2011 15:45 #9
Ik heb gekeken op de site van bicom, maar het is niet echt in de buurt van Friesland. Dus als er nog meer tips zijn? Wel fijn dat mensen meedenken. Ik zit vandaag ook weer met een rode neus van het snuiten :S Reactie infoteur, 17-05-2011
Mja lastig,
Het zijn vaak fysiotherapeuten die dit naast fysiotherapie ook bicom behandelingen doen. Misschien kun je contact met een fysiotherapeut opnemen en vragen of zij iemand weten die met bicom mensen behandelen.

Ik heb even gekeken voor adressen in Friesland, misschien heb je hier wat aan:
http://www.bioresonantie.nl/therapeuten.php?p=Friesland

Met vriendelijke groet,
Lautof (infoteur)

Ingrid, 15-05-2011 18:05 #8
Ik lees allemaal verhalen wat kan helpen tegen de hooikoortsverschijnselen. Ik heb van alles al geprobeerd. Vroeger nooit last van hooikoorts maar zo'n 4 jaar geleden kreeg ik last. Ik heb de medinose al aangeschaft, homeopatische medicijnen en medicijnen van de dokter. Niets helpt, en momenteel snuit ik wat af en die kriebel in mijn neus die je niet weg kan niezen, vreselijk. Wat kan je nog meer proberen:S:S Reactie infoteur, 15-05-2011
Beste moerbeitje,
Misschien kan je een aantal sessies bicom doen zie:http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/42654-bicom-de-oplossing-tegen-lichamelijke-klachten.html
Mij heeft het toen erg goed geholpen. Het duurt wel een aantal sessies voordat je daadwerkelijk resultaat boekt. Maar de echte resultaten merk je eigenlijk het hooikoorts seizoen daarop pas.

Succes!
Groetjes, Lautof (infoteur)

Yassin, 22-04-2011 22:51 #7
Help zeker: koop een pot honing (liefst regio) daar zitten de gemiste stoffen in, ik heb zelf hooikoorts en neem elke ochtend een theeleepeltje en het werkt. Reactie infoteur, 24-04-2011
Beste Yassin,
Goede tip. Absoluut een keer het proberen waard. werkt het niet, dan helaas. Maar honing is erg lekker.

Groetjes, Lautof (infoteur)

Riet, 18-02-2011 11:31 #6
Mijn verblijf is momenteel in Spanje daar heb ik enorme last van tranende ogen en een loopneus. Ook in Holland is dat het geval, dit duurt inmiddels al enige maanden maar wordt heftiger nu. Ik ben er niet ziek van alleen erg lastig. Mijn leeftijd is 63. Graag hoor ik van u een reaktie.

Wim H., 20-07-2010 12:10 #5
Ik heb tot mijn 18e ongeveer hooikoorts gehad. Inderdaad ook van pollen, gemaaid gras en alles wat er op lijkt. Een vriend van mij heeft mij toen geadviseerd om een half jaar tot jaar lang elke ochtend een bak met yoghurt en stuifmeel te eten. Stuifmeel kan je verkrijgen bij een Imkerij. 1 Eetlepel stuifmeel (korreltjes, die heel vies zijn) in een bak met yoghurt en heel veel suiker aangezien het totaal niet lekker is. Geloof me, ik ben daardoor van mijn hooikoorts af gekomen. Mij is verteld dat dit kan doordat je lichaam imuun wordt voor stuifmeel en er aan kan wennen. Ik had vroeger wekelijks last van hooikoorts maar ik heb een jaar lang stuifmeel gegeten, iedere ochtend!, en ik ben er daardoor vanaf. Heb dit aan een aantal mensen in mijn omgeving doorgegeven en bij velen van hun werkt het! Ik zou zeg, wie niet waagt wie niet wint, je hebt niks te verliezen alleen maar een leven zonder hooikoorts te winnen indien het werkt!

Heel veel succes ermee!

Gr. Wim H. Reactie infoteur, 21-07-2010
Mooi dat je er op deze manier vanaf gekomen bent Wim. Misschien de gouden tip voor de andere lezers.

Met vriendelijke groet,

Lautof (infoteur)

Jessica, 23-06-2010 19:00 #4
Ik heb hooikoorts en geen een middel dat de dokter voorschreef hielp, ik blijf nog steeds de hele dag snotteren, en dat is redelijk vervelen…

Isanne Esklavon, 28-04-2010 08:19 #3
Ik heb zelf last van hooikooist ( graspollen, boom 1 en 2, huisstofmeit en katten.) boom 1 en 2 weet ik nog niet eens wat is, katten ben ik best goed over heen gekomen vind ik zelf bijna geen last meer van, huisstofmijt had ik ook heel erg maar dat vind ik steeds minder worden omdat ik gewoon weet hoe ik er mee moet om gaan. Maar nu het pollenseizoen weer is begonnen zit mn neus weer helemaal dicht pfff ik word er neit goed van echt iriitand is er. ik gebruik zel Xyzal. Maarbestond er maar een behandeling dat je erzo van af kon zijn, dus wetenschappers strot je eens op mensen met hooikooits haha. iemand nog meer handige tips? Reactie infoteur, 28-04-2010
Deze persoon heeft een persoonlijk bericht gehad!

Lautof (infoteur), 11-05-2009 18:48 #2
Beste Gerbrich Veenstra,
Ik weet niet of je al eens Aerius hooikoortstabletten van je huisarts hebt gekregen. Deze tabletten hielpen bij mij redelijk goed. Deze tabletten onderdrukken namelijk de hooikoorts verschijnselen. Deze tabletten zijn alleen via je huisarts te verkrijgen. Voor de huiduitslag kan je misschien calendula zalf kopen. Deze zalf is goed voor veel verschillende huidproblemen, en te verkrijgen bij de drogist. Het is homeopatisch dus veilig in gebruik.

Succes met je hooikoorts,
Met vriendelijke groet, Lautof

Gerbrich Veenstra, 10-05-2009 13:13 #1
Ik heb dikke ogen en heb last van hooikoorts en huiduitslag wat kan ik er aan doen heb al bij een huisarts en een specialist de nodige testen al gehad div zalf en middelen al geprobeerd, maar er is geen verbetering, maar wat is er aan te doen, en hoe?

Infoteur: Lautof
Laatste update: 26-08-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Menselijk lichaam
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!