InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De juiste kettlebell kopen

De juiste kettlebell kopen

De juiste kettlebell kopen De kettlebell is een ijzeren gewicht dat nog het meest lijkt op een kanonskogel met een handvat eraan bevestigd. Er zijn diverse soorten kettlebells in omloop in meerdere gewichtsklassen. De meest voorkomende gewichten zijn 8, 16, 24, 32, 40 en 48 kilogram. Ieder gewicht is weer geschikt voor een ander doeleinde. De juiste kettlebell kopen is essentieel wanneer u een bepaalde oefening in gedachten heeft. Met deze gewichten werd jaren geleden al in Rusland getraind door het leger en personal trainers. In steeds meer sportscholen vinden we deze gewichten terug en ook bij het populaire CrossFit wordt de kettlebell veelvuldig gebruikt.

De kettlebell

De kettlebell is ontworpen in Rusland rond 1700 en werd origineel van gietijzer gemaakt. Dit gewicht werd voornamelijk gebruikt om krachttraining mee uit te voeren door militair personeel in Rusland. Bij de normale gewichten, dumbbells genoemd, zit het gewicht in de buurt van de handen. Bij de kettlebell lig het gewicht er ver onder. Er zijn meerdere varianten op de markt te koop. Oefeningen met deze gewichten zijn goed voor:
  • Trainen van grip
  • Het opbouwen van kracht
  • Trainen van uithoudingsvermogen
  • Onderrug
  • Benen
  • Schouders

Soorten kettlebells

Kettlebell gewichten kunnen grofweg worden onderverdeeld in vier soorten. Iedere categorie heeft een ander doel. Voordat u een kettlebell koopt moet u zich een aantal dingen afvragen:
  • Wil ik alle mogelijke technieken kunnen uitvoeren?
  • Ga ik er toernooien (CrossFit) mee doen?
  • Is het een toevoeging op mijn workout of het belangrijkste deel?

Professionele kettlebells

Dit soort gewichten hebben allemaal dezelfde maat en vorm. Het zijn holle ijzeren ballen die gebruikt worden bij toernooien. Omdat iedere ‘pro grade’ kettlebell hetzelfde formaat heeft zou u er een van iemand kunnen lenen zonder het verschil te merken. Bij de professionele kettlebells heeft ieder gewicht een andere kleur. Zo is het gewicht van 16kg vaak geel, 12kg blauw en 8kg roze etc. Ook al kunnen deze kettlebells prima door de beginner worden gebruikt is deze categorie toch het meest geschikt voor de ervaren sporter, omdat de prijs wat hoger ligt vergeleken met de normale soort.

Standaard kettlebells

Normale kettlebells zijn over het algemeen gemaakt van gietijzer en hebben geen standaard vorm. Hoe zwaarder ze worden des te groter qua formaat ze zullen zijn. Dit kan hinderlijk zijn voor uw workout, omdat er dan aanpassingen nodig zijn om de oefeningen uit te kunnen voeren. Mocht u kettlebell oefeningen voor gevorderden uit willen voeren kunt u de gietijzeren bal uittesten door te testen of hij goed in de hand ligt en of het formaat geschikt is om boven uw hoofd te houden zonder problemen. Zo mag de bal niet constant hard tegen de boven- of onderarm aanstoten. Deze categorie is het meest geschikt voor beginners en mensen die niet teveel geld willen uitgeven aan een kettlebell.

Stapelbare kettlebells

Deze worden ook wel kettlestacks of kettleblocks genoemd. Ideaal als u niet veel ruimte heeft om thuis gewichten uit te stallen. U kunt gemakkelijk het gewicht aanpassen door er een gewicht extra aan te hangen. Ze zijn wel duurder dan de kettlebells in de normale categorie, maar u heeft wel meerdere gewichten in één. Ideaal voor:
  • Swings
  • Standaard oefeningen
  • Squads met gewichten
  • Lunges
  • Deadlifts
  • Rows

Ze zijn minder geschikt voor oefeningen boven het hoofd.

Overig

Sinds de introductie van CrossFitt en andere sporten waarbij de kettlebell gebruikt wordt aan populariteit hebben gewonnen komen er ook steeds meer imitatieproducten op de markt. Zo kunt u kettlebell zandzakken (Sandbells) en ballen gevuld met water in de vorm van een kettlebell kopen. Deze zien er leuk uit, maar zijn niet aan te raden voor de beginner. Als u geld uitgeeft aan een kettlebell kunt u het beste een officieel formaat kopen.

Gewichten

Bij ieder persoon en bij iedere oefening past een ander soort gewicht. De juiste kettlebell vinden kan een verwarrend proces zijn, omdat er tientallen soorten en merken op de markt te vinden zijn. U kunt het beste beginnen met de aankoop van een enkele kettlebell om uit te testen of het wel iets voor u is. De oefeningen die erbij horen zijn namelijk vaak erg intensief. Het juiste gewicht vinden is per persoon afhankelijk, al is het wel algemeen bekend dat vrouwen het beste kunnen starten met een iets lager gewicht.

Vrouwen

Vrouwen kunnen het beste minimaal beginnen met een kettlebell van 8kg. Deze zijn geschikt voor alle oefeningen. Het opbouwen van kracht is een organisch proces wanneer u het op de juiste manier doet. Als u toe bent aan een zwaarder gewicht zult u het merken aan het lichaam. Vrouwen kunnen dan het beste de 12kg en 16kg erbij kopen.

Mannen

Mannen kunnen het beste beginnen met een kettlebell van minimaal 16kg. Deze zijn geschikt voor alle oefeningen. U voelt het snel genoeg aan het lichaam als u toe bent aan een zwaarder gewicht. Mannen kunnen het beste de 16, 20 en 24kg erbij kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
5 Zware Borst en Schouder oefeningen met een KettlebellDe meeste oefeningen die worden gedaan voor het bovenlichaam, worden uitgevoerd op vaste toestellen. Het nadeel van deze…
Kettlebell, dubbel trainingsresultaat in korte tijd?Kettlebell, dubbel trainingsresultaat in korte tijd?Het is grappig om te zien hoe fitnesstrends komen en gaan en hoe een eeuwenoud stuk gietijzer legioenen fitnessers kan i…
Kettlebell training: versterk je spierenKettlebell training: versterk je spierenKettlebell: een zware bal met een handvat eraan om spieren te verstevigen en het figuur te verbeteren. Kettlebell traini…
Kettlebell - Traditioneel Russisch trainingsmateriaalEen Kettlebell is een van oorsprong Russisch trainingsmateriaal. Kettlebells worden ook wel “Balls of Strength” genoemd.…
5 Zware buikspieroefeningen met een KettlebellIn veel fitness centra worden buikspieroefeningen gegeven op een mat/op de grond. Het nadeel van deze oefeningen is dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dorianrochowski, Pixabay
  • Foto: Wikimedia commons
  • http://www.walmart.com/cp/Kettle-Bells/1078286

Reageer op het artikel "De juiste kettlebell kopen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 17-09-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!