De diabetespas, een medisch paspoort

De diabetespas, een medisch paspoort Een diabetespas is een vorm van een medisch paspoort, maar is geen verplicht document om te dragen als u diabetes heeft. Het document heeft doorgaans het formaat van een paspoort, maar is ook verkrijgbaar in hetzelfde formaat als uw bankpas. In het paspoort staan de gevolgde behandelingen, voorschreven geneesmiddelen en de uitgevoerde onderzoeken en resultaten daarvan. Deze pas is een persoonlijk document en kan uw leven redden in noodsituaties. Naast het officiële diabetespaspoort van de NDF bestaat er ook een internationale diabetespas van Boeren Medical, de diabetesspecialist.

Medisch paspoort

Een medisch paspoort is een document dat van pas kan komen in noodsituaties, maar is niet verplicht om te dragen als u ziek bent. In deze documenten staan vaak de gebruikte geneesmiddelen, medische status en operaties die u heeft ondergaan. Het document is over het algemeen in meerdere talen beschikbaar. Voor patiënten met diabetes kan er een keuze worden gemaakt tussen vier soorten paspoorten, omdat deze allemaal de nodige informatie kunnen bevatten. De diabetespas en het diabetespaspoort zijn wel het meest toegespitst op deze ziekte. Er zijn meerdere vormen van deze medische paspoorten:

Voordelen van een medisch paspoort of diabetespas

Het is geen officieel verplicht document, maar er zitten wel een groot aantal voordelen aan het bezit van dit document als u thuis bent of op reis gaat. Enkele voordelen:
  • Gegevens altijd bij u in alle talen
  • Altijd een overzicht van alle medicijnen, kwalen en behandelgeschiedenis
  • Artsen kunnen direct, op de juiste manier, ingrijpen als de juiste informatie hebben
  • Uitdraai kan bij de douane een bewijs zijn voor de medicatie die u meeneemt
  • Hulpverleners kunnen gemakkelijk een contactnummer voor in nood vinden
  • U gaat met een gerust gevoel op reis
  • Als medicijnen zoekraken kan de buitenlandse arts de juiste medicatie voorschrijven

Diabetespas

Het officiële diabetespaspoort wordt uitgegeven door de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) in samenwerking met het bedrijf MSD. De pas bundelt belangrijke informatie van de eigenaar zoals:
  • Persoonlijke informatie
  • Gevolgde behandeling(en)
  • Voorgeschreven medicijnen en andere geneesmiddelen
  • De uitgevoerde onderzoeken en de resultaten daarvan
  • Een internationaal customs decleration
  • Docter’s certificatie
  • Wie te waarschuwen in geval van nood
  • Alle behandelaars
  • De nog uit te voeren jaarcontroles

Aanvragen

Het grootste nadeel van dit diabetespaspoort is dat u deze niet zelf direct kunt aanvragen bij de NDF, maar dat dit via uw zorgverlener loopt. De pas kunt u één keer per jaar gratis aanvragen bij de meeste huisartsen, apotheken of specialisten van diabetes. Informeer voordat u een afspraak maakt telefonisch over de mogelijkheid. Als zorgverlener kan de pas aangevraagd worden op de officiële website van de Nederlandse Diabetes Federatie. U kunt als patiënt de zorgverlener eventueel wijzen op deze manier van bestellen en aanvragen.

Internationale diabetespas

Deze pas heeft het formaat van een bankpas en kunt u uitklappen. De pas is ontwikkelt door het bedrijf Boeren Medical, de diabetesspecialist. De internationale diabetespas bevat vrijwel dezelfde gegevens als het officiële paspoort van de NDF. Het grootste verschil is dat de informatie is vertaald in 8 verschillende talen waarin staat dat iemand diabeet is en hoe men moet handelen in geval van nood.

Aanvragen

Als u diabetes type 1 of type 2 heeft kunt u de pas zelf aanvragen bij Boeren Medical, de diabetesspecialist op meerdere manieren. Telefonisch bestellen heeft de voorkeur. U kunt het bedrijf op de volgende manieren bereiken:

Insuline op reis

Insuline is een middel dat over het algemeen wordt ingezet bij diabetes. Als u op reis gaat met medicijnen kan een medisch paspoort veel voordelen bieden bij de grens, apotheek en in gevallen van nood. Volg altijd het bewaaradvies in de bijsluiter op en let goed op dat u de insuline niet in een te warme omgeving of direct in de zon bewaard. Een medisch paspoort of diabetespas bevat alle gegevens over het soort insuline dat u gebruikt. Mocht u de insuline kwijtraken kan de buitenlandse arts of apotheek gemakkelijk het juiste type voorschrijven, zodat uw lichaam niet hoeft te wennen aan een andere soort of hoeveelheid. In geval van nood zien de hulpverleners direct dat u diabeet bent en gebruiker van dit medicijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Europees Medisch PaspoortHet Europees Medisch PaspoortHet Europees Medisch Paspoort is op verzoek van de huisartsen, ggd en diverse patiëntenorganisaties ontwikkeld. Naast ge…
Welke contactlenzen zijn het beste voor mij?Welke contactlenzen zijn het beste voor mij?Uw visueel gebrek met contactlenzen corrigeren? Dankzij moderne materialen kan dat. Welke contactlenzen goed zijn voor u…
Gezondheidsproblemen op reis: tipsOok op vakantie kan het voorkomen dat je ziek wordt, heel vervelend natuurlijk. In het buitenland werkt het vaak net iet…
Suikerziekte of diabetes: oorzaken, symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: oorzaken, symptomen en behandelingDiabetes komt in onze samenleving veel voor, naar schatting zijn er zo'n 180 miljoen mensen die leiden aan deze ziekte.…

Ovulatiepijn: informatie en tipsOvulatiepijn: informatie en tipsVrijwel alle vrouwen voelen zich rond en tijdens hun menstruatie minder lekker; ze hebben bijvoorbeeld (in meer of minde…
Ongesteld en doorgelekt, wat moet je doen?Ongesteld en doorgelekt, wat moet je doen?Elk meisje maakt het wel eens mee: doorlekken tijdens je menstruatie. Doorlekken is eigenlijk niets anders als meer bloe…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/41457-het-europees-medisch-paspoort.html
  • http://www.medicalfacts.nl/2014/07/03/ndf-diabetespas-weer-beschikbaar/
  • http://www.diabetesfederatie.nl/aanmelden-bestellen/ndf-diabetespas
  • http://www.novonordisk.nl/media/webkit/kit/info/encyclopedia/13/4.asp
  • http://www.boerenmedical.nl/service/service-artikelen/internationale-diabetespas

Reageer op het artikel "De diabetespas, een medisch paspoort"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Diversen
Special: EMP
Medische informatie…
Schrijf mee!