Synapause-E3 tegen vaginale schimmel en overgangsklachten

Synapause-E3 tegen vaginale schimmel en overgangsklachten Na de vruchtbare periode neemt het oestrogeengehalte in het lichaam van de vrouw af, waardoor de menstruatie qua intensiteit en frequentie afneemt. De overgang kan bij de vrouw heftige lichamelijke reacties geven, waardoor soms de dagelijkse activiteiten behoorlijk kunnen worden belemmerd. Denk aan een branderig gevoel in de schede, stemmingswisselingen of opvliegers met veel zweten. Hoe kan Synapause-E3 bij heftige overgangsverschijnselen uitkomst bieden?

Synapause-E3

Het stoppen van de menstruatie

Vanaf de puberteit tot het veertigste jaar hebben vrouwen normaal iedere maand de menstruatie. De bloeding komt op gang, zodat het baarmoederslijmvlies wordt vervangen en gereedgemaakt voor een eventuele innesteling van een bevrucht eitje. De vruchtbare termijn eindigt vaak na het veertigste of het vijftigste levensjaar. Daarbij verandert de hormonale balans, zodat de bloeding stopt. Door toedoen van andere hormoonspiegels treden complicaties in het lichaam van de vrouw op. De overgang gaat vaak gepaard met heftige opvliegers, waarnaast ook de schede geïrriteerd raakt. Hoe kan Synapause-E3 uitkomst bieden?

Invloed van oestrogeen

Oestrogeen zorgt ervoor dat de vrouwelijke eigenschappen worden ondersteund. Het gaat daarbij om kenmerken zoals de borsten, eisprong, periodieke bloeding, instandhouding van een goed doorbloede baarmoederwand, voldoende vocht en slijmen in de vagina als ook een stabiele pH-waarde. Oftewel alle aspecten van de vruchtbaarheid worden door het hormoon benadrukt, zodat een eitje na geslachtsgemeenschap kan worden bevrucht en in het baarmoederslijmvlies gaat innestelen. Oestrogeen is dus essentieel voor de vruchtbaarheid en wordt voornamelijk in de eierstokken aangemaakt. Komt men in de overgang dan daalt het hormoongehalte, waardoor voorgaande vrouwelijke kenmerken in afnemende mate worden ondersteund.

Gevolgen menopauze

Doordat de aanmaak van oestrogeen sterk daalt, zal de vrouw als het ware ontwenningsverschijnselen krijgen. De periode neemt af, is onregelmatig en verdwijnt op den duur geheel. Meest typerende is dat men opvliegers krijgt, waarbij men geregelde zweetaanvallen heeft. Dit kunnen vrij heftige fases zijn, waardoor ook het slaap-waakritme wordt aangetast. Omdat oestrogeen een positieve invloed heeft op de tevredenheid en stemming, zal een tekort daarop invloed hebben. Oftewel de vrouw zal prikkelbaar zijn, waarbij men een kort lontje heeft. Daarnaast kan het gaan om het hebben van heftige emoties en stemmingswisselingen. Doordat de vruchtbaarheid verdwijnt, neemt de activiteit van slijmvliesklieren in de vagina af. Enerzijds geeft dit problemen tijdens de daad en anderzijds leidt een veranderende pH waarde sneller tot ontstekingen of infecties. Die omstandigheid kan invloed hebben op de urinewegen, waardoor men sneller urine verliest. Aanvullend heeft een dalend oestrogeengehalte invloed op de broosheid van botten, waardoor de vrouw sneller osteoporose krijgt. Indien de overlast van de overgang overmatig heftig is kan worden overwogen om Synapause-E3 te gebruiken.

Estriol als vervanging

Het middel bevat estriol en is een variant op oestrogeen. Het komt voornamelijk in hoge concentraties tijdens de zwangerschap voor, omdat het door de moederkoek wordt aangemaakt. Het stimuleert dan extra de vrouwelijke kenmerken, waardoor bijvoorbeeld de borsten door melkklieractivatie groeien. Om de invloed van de overgang meer dragelijk te maken, kan estriol worden gebruikt. Het lichaam komt daardoor in een meer normale toestand terecht, waardoor opvliegers minder heftig zijn en de pH-waarde met vochtigheid enigszins in stand worden gehouden.

Synapause-E3 en combo met progesteron

Synapause-E3 wordt gecombineerd met progesteron. Dit is eveneens een normaal voorkomend hormoon en zorgt ervoor dat weefsels in het lichaam niet overmatig gaan groeien. Er is gebleken dat het slechts innemen van estriol zonder progesteron een kans op baarmoederhalskanker geeft. Let wel dit middel wordt slechts voorgeschreven, indien de vrouw overmatige last heeft van de overgang. Het kan vaginaal bij schedeproblemen worden ingebracht, maar ook als tablet oraal bij overmatige opvliegers. Het aanvullende progesteron kan in de vorm van een minipil worden ingenomen, danwel een combinatiepil.

Door het verkrijgen van estriol worden de vrouwelijke kenmerken gestimuleerd. Het kan soms wel tot gevoelige of pijnlijke borsten leiden als ook duizeligheid of misselijkheid. Overleg dan met de behandelend arts welke hormonen wel of niet aanvullend kunnen worden toegediend en/ of de dosering kan worden aangepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Minipil bij borstvoeding, overgang, overgewicht en tromboseMinipil bij borstvoeding, overgang, overgewicht en tromboseDe inname van de pil zorgt ervoor dat hormonen op een hoog niveau aanwezig zijn, waardoor zwangerschap wordt vermeden. T…
Krijg je brede heupen van de pil? Menstruatie en hormonenKrijg je brede heupen van de pil? Menstruatie en hormonenDe pil innemen is voor de vrouw vanaf de tiener jaren tot de overgang een dagelijks gebruik. Het zorgt ervoor dat de per…
Overgang en menopauze: klachten en behandelingOvergang en menopauze: klachten en behandelingDe overgang is een natuurlijk proces waar iedere vrouw vroeger of later mee te maken krijgt. Sommigen hebben er amper la…
Opvliegers tijdens de overgangOpvliegers tijdens de overgangOpvliegers/opvliegingen oftewel vapeurs: een typische klacht tijdens de overgang. Vaak ontstaan de eerste opvliegers vla…

Invloed van roken op longen en hart en vatenInvloed van roken op longen en hart en vatenWat is er bekend over de negatieve invloed van roken op de longen en het cardiovasculaire stelsel? Om dit duidelijk te m…
Uitstelgedrag tips: moeilijk beginnen aan bepaalde taken?Uitstelgedrag is iets dat velen van ons kennen. Die ene taak of klus moet gebeuren, maar we kunnen ons er niet toe zette…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Synapause-E3_tabletten.aspx?mId=10704&rId=786
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oestriol

Reageer op het artikel "Synapause-E3 tegen vaginale schimmel en overgangsklachten"

Reactie

Drie (infoteur), 27-09-2014 10:22 #1
Een helder artikel! :-)
Het lijkt mij verstandig om een waarschuwing te voegen voor vrouwen die hormoongevoelige borstkanker hebben (gehad).
Even overgenomen uit enkele andere bronnen:
'Bij 30% van de vrouwen die nog menstrueren is er sprake van een hormoongevoelige borstkanker. Bij vrouwen die al in de overgang zijn, ligt dit percentage zelfs op 65%.'
'Hoewel slechts heel weinig estriol uit de vaginale crème of ovule in het bloed wordt opgenomen, neemt de kans op borstkanker toch een heel klein beetje toe. Bij vrouwen die borstkanker hebben of hebben gehad, kan de tumor groeien of terugkomen door het gebruik van dit middel. U kunt dit middel daarom beter niet gebruiken. '
Het is mij uit de diverse bronnen niet duidelijk of de waarschuwing enkel voor hormoongevoelig, of voor alle vormen van borstkanker geldt. Lijkt mij even het uitzoeken waard :-).

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: Maart 2019
Subrubriek: Diversen
Special: Vaginale aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!