Insecticidevergiftiging leidt tot extreem trillen en de dood

Insecticidevergiftiging leidt tot extreem trillen en de dood Zowel bij u thuis als in de landbouw worden insecticiden gebruikt. Hoe schadelijk deze zijn hangt van de concentraties gifstoffen af. Zeker met kinderen in huis is het noodzaak om het goed op te bergen, omdat het zeer schadelijke gevolgen kan hebben. Soms worden doorontwikkelde insecticiden ook als terroristisch wapen gebruikt zoals bijvoorbeeld Sarin. Hoe verloopt de lichamelijk reactie indien men onverhoopt toch mee in aanraking is gekomen en hoe kan insecticidevergiftiging bij lage concentraties worden behandeld?

Insecticidevergiftiging

Onbeschermd gewassen besproeien

Insecticiden worden binnen de landbouw volop toegepast. Het zorgt ervoor dat de gewassen veel minder overlast hebben van ongedierte, zodat deze goed en snel kunnen groeien. Besproeien kan op verschillende manieren. Met een sproeivliegtuig of al lopend kan de boer handmatig het goedje tussen de gewassen verspreiden. Probleem is echter dat men goede bescherming moet hebben om te vermijden dat gifstoffen het lichaam binnendringen. Omdat deze landbouw insecticiden relatief hoge concentraties hebben, gaat het in deze nog weleens mis.

Ongelukje en zelfmoord

Naast landbouwproducten zijn er verschillende varianten beschikbaar, welke ook bij u onder de gootsteen in het keukenkastje kunnen staan. Oftewel er is kans dat men per ongeluk of willens en wetens (zelfmoord) het goedje inneemt. Die omstandigheid heeft zeker verstrekkende gevolgen, mits medische hulpdiensten niet snel ter plaatse zijn. Het is helemaal tragisch als in dat geval een klein kind de toegang daartoe weet te verschaffen. Het is dan ook noodzakelijk dat gevaarlijke huishoudelijke middelen altijd achter slot en grendel worden bewaard.

Invloed van cholinesterase

Voor het aansturen van spieren en organen worden elektrische signalen verstuurd via de zenuwen. Aan het uiteinde van die zenuwen wordt het elektrische signaal binnen de positief geladen natrium-ion vertaald in de afgifte van acetylcholine. Spier- of orgaanreceptoren vangen dat signaal weer op, zodat het verlangde proces wordt geactiveerd. Oftewel de hersenen hebben controle over de beweging van de spieren, lichaamsprocessen en orgaanfuncties. Is eenmaal het acetylcholine door de spier verbruikt, dan wordt het vervolgens door het enzym cholinesterase afgebroken. Wat gebeurt er als men met insecticide wordt vergiftigd?

Vergiftigingsreactie

Is de persoon vergiftigd met bijvoorbeeld insecticiden (organofosfor of carbamaat), dan werkt het in hoge concentraties als acetylcholineremmer (lit.1). Het enzym (acetyl)cholinesterase wordt door deze gifstoffen geblokkeerd, waardoor acetylcholine niet meer kan worden afgebroken (lit.2). De hersenen blijven elektrische signalen versturen, waardoor opnieuw acetylcholine wordt afgegeven. Omdat de hersenen miljoenen signalen per seconde afgeven, ontstaat er relatief en snel een enorme opbouw van acetylcholine in het lichaam. Spieren, organen met weefsels worden dus overmatig en ernstig geactiveerd. Vergiftiging leidt daardoor snel tot oncontroleerbare spastische spierbewegingen en epileptische aanvallen. Hoge concentraties acetylcholine zijn daarnaast giftig voor de mens. Op een gegeven moment zullen de bevingen dermate heftig zijn dat de spieren het niet meer aan kunnen, waardoor spontaan verlamming ontstaat. In combinatie met shock zal dit bij niet tijdige behandeling tot het overlijden leiden. Voorgaande geeft aan dat insecticiden voor de mens giftig zijn, echter dat men door de overmatige reactie daarop dood kan gaan.

Biologische en chemische oorlogsvoering

Volgens het internationaal recht is sinds 1972 vastgelegd dat biologische wapens verboden zijn. Het bleek onmogelijk chemische wapens op te nemen in het verdrag, aangezien geen akkoord kon worden bereikt over internationaal toezicht (lit.4). Het verdrag geeft aan dat landen niet dergelijke wapens mogen ontwikkelen, gebruiken en verplicht zijn aanwezige wapens te vernietigen. Des ondanks is het verdrag nog niet in werking getreden (lit.3), ook omdat men van mening was dat biologische wapens geen onmiddellijk militair voordeel (lit.4) zouden hebben. Ondanks dat het op internationaal niveau wel is vastgelegd, wil dat niet zeggen dat iedereen zich eraan houdt. Sommige landbouwinsecticiden zijn verder ontwikkeld, waardoor men zenuwgassen heeft verkregen. Denk aan het gebruik van Sarin tijdens de Tweede Wereldoorlog of relatief recent in Syrië (2013) (lit.5). Ook andere middelen hebben dodelijke gevolgen zoals Soman, Tabun en VX (lit.2). Indien het tijdens een (burger)oorlog of terroristische aanslag wordt gebruikt, kan het veel burgerslachtoffers geven.

Kan insecticidevergiftiging worden behandeld?

Het hangt puur van de vergiftigingsdosering af of het adequaat kan worden verholpen. Hoge concentraties leiden tot heftige reacties en mogelijk een snelle dood. Dit is anders als het lichaam een beetje contact heeft gehad via bijvoorbeeld de huid. Om de gevolgen van beperkte aanvallen te minimaliseren, kan atropine worden gebruikt. Het is een inhibitor waarmee de werking van acetylcholine wordt verminderd. Het koppelt een deel van de aanwezige neurotransmitters aan spier- en orgaanreceptoren, waardoor een signaalblokkade wordt verkregen (lit.6). Oftewel spieren en organen krijgen daardoor steeds minder het signaal om acties of bewegingen uit te voeren. Na toediening kan het lichaam dus ontspannen en tot rust komen. Aanvullend wordt medicatie toegediend om de werking van het cholinesterase enzym te stimuleren (pralidoxime) (lit.2), zodat de afbraak van acetylcholine wordt bevorderd. Daarnaast wordt diazepam (valium) gebruikt om aanvallen onder controle te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trillende invloed van acetylcholine op het lichaamTrillende invloed van acetylcholine op het lichaamNeurotransmitters worden door de zenuwen afgegeven, zodat lichamelijke functies in gang worden gezet. Om spieren te kunn…
Sarin - een moordend zenuwgas uit de Tweede WereldoorlogSarin - een moordend zenuwgas uit de Tweede WereldoorlogSarin is een moordend zenuwgas. Als het wordt gebruikt is aan de hand van haar en bloed te constateren dat de slachtoffe…
Door koffie trillen: te veel koffie geeft trillende spierenDoor koffie trillen: te veel koffie geeft trillende spierenWe drinken koffie om ermee wakker te worden en de dag goed door te komen. Sommige mensen drinken echter dagelijks te vee…
5 giftige planten besprokenEr zijn veel planten die giftig zijn voor dieren. Hieronder ook de bosanemoon, dotterbloem, stinkende gouwe, hondsdraf e…

Cystoscopie: Onderzoek blaas met cystoscoopCystoscopie: Onderzoek blaas met cystoscoopEen cystoscopie is een inwendig kijkonderzoek waarmee de uroloog vermoedelijke afwijkingen of ziekten in de plasbuis, pr…
GGD kantoren: overzicht adressen en contactgegevensGGD kantoren: overzicht adressen en contactgegevensDe GGD voert gemeentelijke taken uit op het gebied van de volksgezondheid. Naast voorlichting houdt de GGD zich bezig me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 27-28 september 2014
  • Lit.1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbamaat
  • Lit.2: http://www.medindia.net/patients/patientinfo/organophosphorus-poisoning.htm
  • Lit.3: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_biologische_wapens
  • Lit.4: http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/humanitair-oorlogsrecht/verdrag-bacteriologische-biologische-en-toxinewapens
  • Lit.5: http://en.wikipedia.org/wiki/Ghouta_chemical_attack
  • Lit.6: http://nl.wikipedia.org/wiki/Atropine#Mechanisme
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylcholinesterase
  • http://www.merckmanuals.com/professional/injuries_poisoning/poisoning/organophosphate_and_carbamate_poisoning.html

Reageer op het artikel "Insecticidevergiftiging leidt tot extreem trillen en de dood"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Neurotransmitters
Medische informatie…
Schrijf mee!