InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Consequenties van het elektronisch patiëntendossier

Consequenties van het elektronisch patiëntendossier

Consequenties van het elektronisch patiëntendossier Ziekte, ongeval of een blessure komt vaak onverwacht. Dan kunt u terechtkomen bij een onbekende arts, apotheek of de huisartsenpost. Het is dan van belang dat die zorgverlener uw actuele medische situatie kan inzien. Enkele miljoenen Nederlanders hebben daarom een elektronisch patiëntendossier, zoals dit systeem van medische gegevensuitwisseling in de volksmond wordt genoemd. Van alle apotheken en huisartsen doet het overgrote deel mee. Maar waar geven diegenen die ja zeggen nu eigenlijk exact toestemming voor?

Elektronisch patiëntendossier

Elektronische uitwisseling van uw medische gegevens, wat betekent dat? Een ongeval, ziekte of blessure komt vaak onverwacht. Zodoende kunt u terechtkomen bij een voor u onbekende arts, een andere apotheker of bij een willekeurige huisartsenpost. Dan is het wel essentieel dat die onbekende zorgverlener (huisarts en/of apotheek) snel en probleemloos de belangrijkste medische gegevens kan raadplegen. Zo krijgt die arts en apotheker snel een juist beeld van uw situatie. En daardoor krijgt u de juiste medische zorg. Zorgverleners willen daarom graag medische gegevens elektronisch kunnen opvragen en inzien. Dag en nacht, het gehele jaar. Uiteraard alleen indien u daarmee in eerder stadium akkoord bent gegaan.

Regionale of landelijke uitwisseling?

Dus als u daartoe eerder toestemming hebt gegeven kunnen zorgverleners tegenwoordig uw gezondheidsachtergrond raadplegen en uw actuele medische gegevens inzien. Dat is mogelijk via een digitaal netwerk van het LSP (Landelijk Schakelpunt). De zorgverleners die hierbij aangesloten zijn, en gebruik van maken, wisselen regionaal gegevens uit.
  • Dat betekent dat huisartsen in uw regio, onderling uw gegevens kunnen uitwisselen.
  • Regionale uitwisseling geldt ook voor apothekers, die bovendien hun gegevens met ziekenhuizen en huisartsposten in de omgeving kunnen delen.
  • Uitsluitend ziekenhuizen kunnen gegevens opvragen bij zorgverleners in meerdere regio's. Dit omdat zij vaak zorg bieden aan patiënten buiten de regio.

Voordeel Elektronisch patiëntendossier

Omdat bijvoorbeeld een arts in een spoedsituatie gelijk kan zien welke medicijnen u gebruikt, wordt het risico op medische fouten kleiner. U krijgt bijvoorbeeld geen middelen meer die niet samengaan met de medicijnen die u reeds gebruikt. Duidelijk is dat dit de zorg beter en goedkoper maakt.

Waarom zijn mensen soms tegen

Medische info is privacygevoelig. Een groot digitaal netwerk is altijd gevoelig voor inbraken, denken sommigen. Ook consumentenorganisaties signaleren dit risico, hoewel de Consumentenbond wel een voorstander is van het LSP. Het is waar dat er bepaalde privé-info ten onrechte in de openbaarheid kan komen. Want degene die nu apotheker is, kan op termijn wel een ander beroep kiezen, en wie weet werkt uw buurvrouw wellicht in een ziekenhuis waar u ooit wordt opgenomen.

Specifieke toestemming

Maar er is een risico dat bepaalde gegevens door kwade opzet of door fouten toch in verkeerde handen komen, en daarom is de site specifieketoestemming.nl van start gegaan, via welke site iedere Nederlander zín arts of apotheker kan vragen, slechts die medische gegevens uit te wisselen die in een bepaalde specifieke situatie nodig zijn.

Wie kunnen uw dossier raadplegen

Indien u toestemming hebt gegeven, hebben uitsluitend zorgverleners inzage die u behandelen. We spreken dan over huisartsen, apothekers en medisch specialisten die zijn aangesloten bij het LSP. En ook moet inzage op dat moment noodzakelijk zijn. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen hebben geen toegang tot uw dossier. Die restrictie geldt ook voor zorgverleners als fysiotherapeuten en psychologen.

Toestemming geven

Zorgverleners kunnen dus uitsluitend met uw toestemming toegang tot uw medische gegevens krijgen, hetgeen u doet via uw huisarts of apotheker of anders online op: volgjezorg.nl. Hier kunt u ook zien wie info hebben opgevraagd.

Toestemming voor minderjarigen

  • Bij kinderen tot 12 jaar geeft de ouder/voogd toestemming.
  • Vanaf 16 jaar geven kinderen zelf toestemming.
  • Bij kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel het kind als de ouder/voogd toestemming moet geven.

Om welke info gaat het precies

Uw apotheker geeft een overzicht van uw medicijngebruik en uw huisarts heeft een samenvatting van uw huisartsdossier beschikbaar, waarin staan:
  • uw actuele gezondheidsproblemen,
  • de voorgeschreven medicijnen,
  • eventuele allergieën,
  • info over de laatste vijf consulten, of laatste vier maanden,
  • eventuele bijzonderheden.

Gevolgen indien u nee zegt

Moeilijk in te schatten, want weliswaar kunnen de zorgverleners dan niet via de LSP uw gegevens inzien, maar er zijn andere netwerken. Uw apotheker of huisarts weten hierover meer. En natuurlijk is het niet bevorderlijk voor uw gezondheid indien de medici ingeval van een noodsituatie niet snel over uw actuele medische gegevens kunnen beschikken.
Gerelateerde artikelen
Het digitale patiëntendossierHet digitale patiëntendossierDe huisarts heeft gegevens over je klachten. De apotheek weet de medicijnen die je krijgt. De psycholoog kent je innerli…
Het medisch beroepsgeheim; wat blijft er geheim?Het medisch beroepsgeheim; wat blijft er geheim?Het medisch beroepsgeheim betekent dat dokters, verpleegkundigen en psychotherapeuten zonder toestemming van de patiënt…
Eigen patiëntendossier online inzien vanaf 2018Eigen patiëntendossier online inzien vanaf 2018Iedereen die inzage wil in zijn eigen patiëntendossier kan hier bij zijn arts of zorginstelling om vragen. Een verzoek m…
Herregistratie in het BIG-registerHerregistratie in het BIG-registerMet ingang van 1 januari 2009 is voor verpleegkundigen, verloskundigen en fysiotherapeuten de herregistratie in het BIG-…
Bellen naar de huisartsBellen naar de huisartsIedereen belt wel eens naar de huisartspraktijk en dan krijg je de assistente aan de lijn en soms is er geen doorkomen a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Davidmacro, Pixabay
  • ANBO-6, sept 2014
  • Vzvz.nl

Reageer op het artikel "Consequenties van het elektronisch patiëntendossier"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 28-11-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!