InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Joodse wijsheden: leef niet in een illusie

Joodse wijsheden: leef niet in een illusie

Joodse wijsheden: leef niet in een illusie Veel mensen leven tegenwoordig in een illusie. Zij ontsnappen in een gefabriceerde wereld van een film of een virtuele realiteitservaring. Maar is niet de mooiste realiteit die juist werkelijk is? Is het niet beter een fantastische zonsopgang te zien dan het te bekijken in de bioscoop? Om het avontuur te ervaren in plaats van het te zoeken in een amusementspark? Om grootsheid te bereiken in plaats van te hallucineren dat je Cleopatra bent? Joodse visie op illusie en de zoektocht naar waarheid.

Wat is het Tora perspectief ten aan zien van illusie?

In de Mishna hoofdstuk 7 van het Sanhedrin staat: "De tovenaar - als hij een tovenarij doet, is hij aansprakelijk, maar niet degene die de ogen misleidt. Rabbi Akiva zegt in de naam van Rabbi Yehoshua, twee mensen die komkommers oogsten, één oogst en aansprakelijk is, terwijl de andere oogst en niet aansprakelijk is. Degene die [de komkommers verzamelt] door tovenarij is aansprakelijk, terwijl degene die de komkommers op natuurlijke wijze verzamelt en nauwelijks de ogen misleidt, niet aansprakelijk is. Volgens Chassidus (Joodse filosofie van het chassidisme) bewijst dit dat de wereld geen illusie is. Want als het wel zo was, zou deze wet niet standhouden. Want als de wereld slechts een illusie is waarom zou de tovenaar dan aansprakelijk zijn als er geen komkommers zijn? En als het geen illusie is dan is er geen straf of beloning of vrije wil."

Leven we niet allemaal in een illusie omdat alleen G'd bestaat?

Volgens het Jodendom is G'd de absolute werkelijkheid. Hieruit zou je kunnen veronderstellen dat de wereld een illusie is omdat het niet naast G'd kan bestaan. Toch moet dit anders bezien worden. Aangezien de Tora zegt dat G'd een wereld creëerde (Genesis 1:1) betekent dat er sprake is van een echte wereld. Omdat echter alleen G'd bestaat, betekent dit dat G'd zich verborgen moet houden zodat de wereld kan bestaan. Dus, als Hij zich zou openbaren, zou de wereld ophouden te bestaan. Aangezien het bestaan van de wereld zo wispelturig is, beschouwen we het nu al alsof het niets is. Dit zien wij ook in de wetten van de Tora waar we lezen dat we water nodig hebben voor de as van de rode koe (heifer). De Mishna vertelt ons dat als de stroom zelfs eens in de zeven jaar uitdroogt, het water niet meer gebruikt mag worden, zelfs als er sprake is van een stroom. De reden is dat we de stroom op dit moment niet echt en levend kunnen noemen, omdat het eens in de zeven jaar uitdroogt.

Realiteit

Waarom zijn veel mensen ongelukkig? Omdat ze niet gefocust zijn op de realiteit. Realiteit op zichzelf is absoluut. Op ieder moment, het is of nacht of dag. Leef niet in illusies. Kom in de realiteit. Het is de werkelijkheid. "Plaats hem in de waarheid." (in het Hebreeuws: ma'amido al ha'emet)

Je kan de waarheid vinden

Er zijn vele verschillende theorieën over 'het doel van het leven'. Dit betekent hoe makkelijk het is iemand te bedriegen c.q. misleiden. Je moet weten waarop je 'levensdoel' wordt gebaseerd. Intelligente beslissingen worden gebouwd op bewijs. Wat is de bron van je informatie? Wat is je bewijs?

Twee mensen kunnen voor jaren buren van elkaar zijn, samen golf spelen, samen barbecueën, en zichzelf als de beste vrienden beschouwen. Zij hebben alleen een meningsverschil over één kwestie: G'd. De meest fundamentele kwestie in het leven dat ons denken op virtueel alles beïnvloedt. En deze twee mensen kunnen niet overeenkomen of G'd daadwerkelijk bestaat! Dus samenwerking betekent niet leven in dezelfde realiteit. Dus welke realiteit is waar?

Wordt een zoeker naar de waarheid. Wees ambitieus naar de vraag wat leven werkelijk is. Zoek constant naar bewijs dat je ideeën onderschrijft of tegenspreekt. Sta altijd open voor informatie dat je in staat stelt de waarheid te begrijpen.

Ken het bewijs

In onze generatie maken veel mensen zich niet zo druk om de waarheid omdat ze niet geloven dat deze bestaat. "Iedereen heeft gelijk. Het is de ene mening tegenover de andere." Dus we accepteren dat we in verwarring leven. Mensen zijn zelfs te bang om diepzinnige debatten te voeren. Ze zeggen: "Je gaat me hersenspoelen. Ik zal niet in staat te bepalen of wat je zegt waar is of niet."

Vecht deze tegen krankzinnigheid in jezelf en bij anderen. We hebben vertrouwen nodig dat waarheid bestaat en dat het kan worden gevonden. Dat is het startpunt van alle realiteit. Win vertrouwen in je mogelijkheid onderscheid te maken tussen goed en fout. Bijvoorbeeld, je weet dat je tien vingers hebt. Maar als iemand je vertelt dat je 74 vingers hebt. Wat is dan je bewijs dat deze persoon het fout heeft? De som van al je zintuigen en ervaringen vertellen je dat je tien vingers hebt. Het is een vaststaande overtuiging. Maar laten we nu een moeilijker voorbeeld nemen. Is het belangrijker om gelukkig te zijn of rijk? De meeste mensen zullen zeggen "gelukkig". Maar als iemand zegt "rijk"? Wie heeft er dan gelijk? Nog een voorbeeld. Stel je bent in Nazi-Duitsland geboren en ze zeggen: "Dood alle Joden, de plaag van de mensheid." Wanneer je vervolgd wordt voor oorlogsmisdaden, waarom kan je dan niet je onschuld bewijzen dat jouw mening evenveel waard is als anderen? Omdat we weten dat bepaalde dingen objectief fout zijn. En elk mens heeft de verantwoordelijkheid te weten wat realiteit is.

Wanneer je het bewijs kent zal het je ervan weerhouden weg te zakken in grillen of nog erger.

Positieve instelling

Realiteit is grotendeels een functie van instelling (houding). Als je vindt dat de wereld een rotzooi is dan zak je erin weg en leef je er ook naar. Als je bepaalt dat het leven goed is en dat het een feest is om hier te zijn dan zal je er ook naar leven. Als er problemen zijn in de wereld dan zijn er twee mogelijkheden: je kan gaan klagen of kan je inzetten het te verbeteren. Het hangt helemaal van je houding af. Het mooie van het leven is dat je de lelijkheid ervan kan veranderen. Het leven is jouw beslissing. Niemand anders doet het voor je. Dus vraag je zelf af: Gebruik ik mijn potentieel? Waarom niet? Wat weerhoudt me?

Vecht tegen krankzinnigheid

Het Jodendom zegt dat onverschilligheid de meest erge, pijnlijke en destructieve ziekte is. Mensen kunnen zelfs zelfmoord plegen vanwege onverschilligheid. Ze hebben bijvoorbeeld geld verloren op de beurs en vragen zich af wat het leven nog voor zin heeft. Ze zijn de band met de werkelijkheid kwijtgeraakt. Wat is de beste manier om krankzinnigheid te overleven? Genees je naasten, anders raak je door hen beïnvloed.

Kijk naar de wortel

Om iemand terug te brengen naar de realiteit moet je niet zoeken naar cosmetische oplossingen. Pak het probleem bij de wortel aan. Wat is de kern van het probleem? Zoek naar een enkele strategie dat hem/haar doet veranderen.

Een persoonlijke aanpak van het probleem

Realiseer je dat er geen algemene oplossingen zijn. Iedere persoon is uniek. Het beste is wanneer een persoon zelf komt met een oplossing. Vergeet niet je eigen problemen aan te pakken. Om iemand anders te kunnen helpen, moet je het eerst zelf begrijpen.

G'd en de Joden

G'd maakt zich meer zorgen om de Joden dan dat ouders doen om hun kinderen. Het Joodse Volk zijn de overbrengers van de Tora en G'd wil niet dat het Joodse Volk verdwijnt. Dat is waarom G'd de Joden bij de realiteit houdt, zelfs wanneer Joden zeggen dat ze niet geven om hun Jood-zijn en willen assimileren. Go'd zegt: "Nee. Ik heb een overeenkomst met Abraham en je bent te kostbaar verloren te gaan. Als ik je het verschil moet leren, zal je het leren." G'd straft nooit. Het is altijd instructief. Hij zet de Joden op het pad van de realiteit. Bovendien neemt G'd geen wraak op Zijn kinderen. Dat is het principe van onze Hemelse Vader.

Waarom is in de realiteit stappen een manier van wijsheid?

  • Stop nooit met vragen: Is het goed te leven? Waar leef ik voor?
  • We moeten goed zijn. Anderen helpen is wat het leven is.
  • Pak de wortel van het probleem aan en snij het weg.
  • Vraag jezelf: "Wil ik werkelijk in de realiteit leven?"
  • Maak beslissingen over de wijsheid die je leert: "Ga ik ermee leven of negeer ik het?"
  • Leef in de echte wereld. Het doet je smachten naar gezondheid.

De Tora is de realiteit

Het zoeken naar de waarheid is lastig wanneer we niet de Tora naleven. De Tora houdt de Joden bij de realiteit. Dit is het Woord van G'd en dat is de Absolute Waarheid. Wie de Tora naleeft kijkt anders tegen de wereld aan. Die beseft dat het leven niet zinloos is en dat alles een betekenis heeft. G'd heeft een doel met de Schepping. Het doel luidt dat wij van de wereld een woonplaats voor G'd moeten maken. Dat impliceert dat we een rechtvaardige samenleving moet creëren. Dit kan niet wanneer we de wet naast ons neerleggen. We moeten de aanwijzingen van de Tora volgen. Voor de niet-Joden gelden hierbij de Noachidische geboden. Deze zijn minder zwaar dan de Tora maar leiden tot hetzelfde resultaat. Wanneer we de wetten niet naleven leven we in een illusie en zien we niet meer helder wat de waarheid precies inhoudt. Zo houden we onszelf voor de gek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduwDe Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduwVroeg of laat moet iedereen de Tora begrijpen. De Tora is de uiterste realiteit niet alleen van het Joods bestaan, maar…
Vrije wil en verantwoordelijkheidVrije wil en verantwoordelijkheidEr zijn veel filosofische discussies over de vraag of mensen een vrije wil hebben. Hebben we eigenlijk wel invloed op de…
Troxler-illusie: optische illusie doet kleuren vervagenTroxler-illusie: optische illusie doet kleuren vervagenDe Troxler-illusie of Troxler-vervaging is een optische perceptuele illusie waarbij gekleurde vlakken rondom een focuspu…
Illusie en illusionaire vervalsingIllusie en illusionaire vervalsingIn de psychiatrie komen illusies en illusionaire vervalsingen regelmatig voor bij mensen met psychosen en intoxicaties.…
Dertien geloofspunten Maimonides 1: God als SchepperHet eerste geloofspunt van de dertien geloofspunten van Maimonides handelt over het geloof in God als Schepper. Hij is d…
Bronnen en referenties
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.
  • Advies gevraagd aan Chabad Rabbijn Kazen inzake het Tora perspectief ten aan zien van illussie

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden: leef niet in een illusie"

Reactie

Julius, 15-07-2009 21:05 #1
Beste heer,
Ben per toeval hier belandt, al geloof ik niet in toeval. Ik vindt het zeer interresant om op een Joodse site terecht te komen, die een beetje iets los laat over de joodse evangelie(uw evangelie). Heb veel gelezen over Joden en over Judah, maar sinds de (financiele)crisis heb ik een nare smaak gekregen van de joden, misschien heb ik het hier niet over de orthodoxe joden. (zoals u?) Daarnaast denk ik als God een plan had alleen voor de joden, dat ik dan ook een Jood ben, want ik ben heilig van overtuigd dat wij uitendelijk allemaal het zelfde willen en dat is gelukkig zijn, met of zonder geld.
Als dat niet zo is, dan is uw evangelie niet meer waard dan die van de christenen, moslims, jehova etc etc. Ik geloof in gnostic… Wat is uw mening daar over? mail me gerust terug. Reactie infoteur, 16-07-2009
Voor meer informatie over Jodendom verwijs ik naar:

http://etsel.infoteur.nl/

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!