Gevaren van vaccinaties

Gevaren van vaccinaties In Nederland worden ongeveer 95% van de baby's gevaccineerd. De overige 5% doet niet mee aan het Rijksvaccinatieprogramma. Voor een deel zijn de bezwaren tegen vaccins van godsdienstige aard. Maar een steeds groter deel van de vaccinatieweigeraars zijn zich bewust geworden van de gevaren van vaccinaties. Het eerste vaccin bestaat al ruim twee eeuwen. Sinds die tijd zijn er veel nieuwe ontwikkelingen gedaan naar vaccins. Ook is er meer onderzoek gedaan naar de gevaren van de vaccinaties. Het blijkt dat een vaccin niet alleen maar voordelen heeft voor de gezondheid, maar dat ze gevaarlijke gevolgen kunnen hebben.

Gevaarlijke hulpstoffen

Aan alle vaccins zijn hulpstoffen toegevoegd om de werkzaamheid van het vaccin te verhogen en om het vaccin stabiel te houden. Deze hulpstoffen kunnen schadelijk zijn voor het lichaam.

Adjuvans

Een adjuvans is een stof die de effecten van een andere stof kan versterken. Zo'n 80% van de vaccins bevat de Adjuvans aluminium. Door de aluminiumzouten komt urinezuur in de spieren los. Een te hoog gehalte aan urinezuur kan leiden tot jichtaanvallen. Het urinezuur wordt door de dendritische cellen opgemerkt die vervolgens het immuunsysteem aanzetten om tot actie over te gaan. Aluminiumfosfaten hebben daarnaast een toxisch effect op het zenuwstelsel waardoor dementie, geheugenverlies, trillerigheid en lusteloosheid kunnen ontstaan. Aluminium kan zich ophopen op de injectieplaats waardoor een ontsteking in de spier kan ontstaan. Deze ontsteking kan leiden tot het afsterven van de spier.

Conserveermiddelen

Thiomersal, dat bijvoorbeeld in het griepvaccin zit, valt in het lichaam uiteen in ethylkwik en thiosalicylaat. Uit onderzoek met dieren blijkt dat ethylkwik zich kan nestelen in de hersenen. Het vermoeden is dat dit autisme tot gevolg kan hebben. Er is recent een massaclaim gevoerd door moeders van kinderen geboren met autisme.

Formaldehyde wordt gebruikt om ziekteverwekkers te doden. Het is bewezen dat deze stof kankerverwekkend is. Daarnaast kan het bronchitis en oogirritatie veroorzaken.

2-Fenoxyethanol is een bacteriedodend middel dat als alternatief voor thiomersal gebruikt kan worden. Thiomersal heeft een slechte naam gekregen, maar 2-Fenoxyethanol kan ook een tal van bijwerkingen hebben zoals nier-, lever-, bloed- en centraal zenuwstelsel aandoeningen, gedragsstoornissen, slaperigheid, misselijkheid, braken, diarree, visuele stoornissen, spierschokken of stuipen, cyanose.

Glutaraldehyde 12 wordt gebruikt bij sterilisatie van instrumenten en kan leiden tot astmatische symptomen,

Stabilisatoren en emulgatoren

Een stabilisator wordt gebruikt voor het verlengen van de houdbaarheid en een emulgator wordt gebruikt voor het vergroten van de oplosbaarheid. Niet al deze stoffen zijn onschuldig. Zo kan de emulgator Polysorbaat 80 bij hogere innames de volgende klachten veroorzaken: uitslag, jeuk, zuurstofgebrek, zwellingen aan de mond, lippen of tong, spraakproblemen, troebel zicht, pijn in de borst, verward zijn, flauwvallen, onregelmatige hartslag en griepachtige symptomen als koorts, rillingen en een zere strot, diarree, duizeligheid, hoofdpijn, overgeven, chronische moeheid, zwellingen in armen en benen en gewichtstoename.

Reststoffen

Vaccins kunnen resten van stoffen bevatten die gebruikt zijn tijdens het produceren van het vaccin. Dit zijn vaak stoffen die voorkomen dat er bacteriën in de vaccins kunnen groeien. Reststoffen kunnen bestaan uit antibiotica als neomycine, streptomycine en polymyxine B, en kippeneiwit.

Toename kanker

Onderzocht is dat koorts preventief kan werken tegen kanker. De oorzaak hiervan is dat acute infectieziekten, gepaard gaande met koorts, immuun cellen produceren die het immuunsysteem versterken. Met het reduceren van infectieziekten door vaccinaties is het
percentage mensen dat overlijdt aan kanker met 55% toegenomen. Het bleek dat bij iedere 2% daling van sterfte aan een
infectieziekte, deze gevolgd werd door een 2% stijging in sterfte als gevolg van kanker. De uitroeiing van kinderziektes door vaccinaties kan hierdoor de reden zijn van de wereldwijde stijging van kanker.

Verband autisme / ADHD met vaccinaties

Sinds de jaren 30 van de twintigste eeuw is er een nieuwe vorm van autisme ontdekt die zich pas ontwikkelt na de geboorte en waarbij een lichamelijke oorzaak niet is aan te wijzen. 1 op de 150 kinderen in Nederland hebben een vorm van autisme zonder lichamelijke oorzaak. Aan het begin van de negentiende eeuw kwam deze vorm van autisme nog niet voor. Uit onderzoek blijkt dat bij groepen christelijke en niet gevaccineerde kinderen veel minder autisme voorkomt. Waar in een standaard groep 130 mensen statistisch autisme zouden hebben, waren het er in deze groep maar drie, waarvan er twee gevaccineerd waren.

Wel of niet vaccineren

Als het schema van het RIVM aangehouden wordt beginnen de vaccinaties van een baby rond de twee maanden. Dit is echter een keuze en geen verplichting. Bij de keuze voor vaccinatie moeten de voordelen tegen de nadelen afgewogen worden. In het geval van levensbedreigende ziektes zoals tetanus kunnen de voordelen van een vaccinatie opwegen tegen de nadelen. Bij andere minder gevaarlijke kinderziektes zoals de mazelen en kinkhoest zou men kunnen overwegen om de vaccinatie achterwege te laten, omdat de nadelen wel een groter kunnen zijn dan de voordelen. Om een weloverwogen keuze te maken is het noodzakelijk om zich goed te verdiepen in de gevolgen van de ziektes en in de gevolgen van de vaccinaties. Een belangrijk conclusie die hieruit kan blijken is dat vaccineren niet altijd de juiste keuze is.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties zijn belangrijkVaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. D…
Vaccinaties bij baby's en kinderenVaccinaties bij baby's en kinderenVia het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma worden al sinds 50 jaar bijna alle kinderen in Nederland voorzien van een a…
Alles over vaccinatiesAlles over vaccinatiesVan jongs af aan worden we al gevaccineerd. Als we naar een ver land gaan moeten we ook een aantal vaccinaties halen. Wa…
Inenten of vaccineren en voor wie bedoeldInenten of vaccineren is een stof in een lichaam spuiten als bescherming tegen bepaalde ziekten. Vaccineren komt tegenwo…

Darmonderzoek (coloscopie): wat is het en wat houdt het in?Darmonderzoek (coloscopie): wat is het en wat houdt het in?Een darmonderzoek of colonoscopie is een inwendig kijkonderzoek van de dikke darm. Darmonderzoek kan worden uitgevoerd o…
CT-scan en het ontvangen van straling: gevaarlijk?CT-scan en het ontvangen van straling: gevaarlijk?Om een diagnose te stellen of om een gegeven therapie te volgen kan je arts een CT-scan van (een deel van) je lichaam ma…
Bronnen en referenties
  • RIVM, http://www.rivm.nl/Onderwerpen/R/Rijksvaccinatieprogramma/Het_programma/Historie, bezocht op 5-10-2014
  • Lareb, http://www.lareb.nl/Vaccins/Hulpstoffen-en-reststoffen, bezocht op 5-10-2014
  • Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken, http://nvkp.nl/, bezocht op 5-10-2014

Reageer op het artikel "Gevaren van vaccinaties"

Reacties

Nadia, 10-09-2018 15:57 #2
Ik sta volkomen achter deze info. Zijn er misschien referenties naar de onderzoeken waar over gesproken wordt?

Katrien, 15-01-2018 15:44 #1
Vaccinaties die gegeven werden het eerste jaar van mijn kinderen, kunnen die nu nog schadelijke symptomen en uitwerkingen hebben in het lichaam? Of zijn de schadelijke stoffen ondertussen weg?
Kan ik mijn kinderen van 3 en 5 jaar iets geven om schadelijke stoffen van vaccins en antibiotica uit te zuiveren?
Mijn dochter is 5 jaar geleden gezond geboren maar op dag één had zij een zeer zware bacteriële infectie opgelopen waardoor zij zware antibiotica intraveneus toegediend heeft gekregen, nadien haar vaccins en plots kreeg zij last van athopische huid, eczeem. Kan dit een gevolg zijn en kan ik iets geven om uit te zuiveren na antibiotica?
Nu gaat het met momenten beter door bewust steeds gekozen te hebben voor gezonde bio voeding en buiten beweging.

Infoteur: Mrst
Laatste update: 09-10-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!