Slecht slapen, de feiten en tips

Slecht slapen, de feiten en tips Bij veel mensen komt het voor, ís nachts urenlang wakker in bed liggen ondanks dat je erg moe bent, niets is ergerlijker. Heb je alles al geprobeerd van nieuwe gordijnen, kussens en matrassen tot uitputting om ís nachts sneller in slaap te vallen maar helpt er helemaal niets van deze adviezen? Lees deze slaaptips dan maar eens en doe er jouw voordeel mee.

Slaap ik normaal?

Niet iedereen is hetzelfde dus het is erg lastig om aan te geven of je normaal slaapt. Iets als normaal slapen bestaat daarom niet echt. Maar er kunnen wel gemiddelden worden gegeven. Hier volgen zes punten waaraan je kunt afzien of je "normaal" slaapt.

  1. Gemiddeld gesproken heb je 8 uur slaap per nacht nodig, maar per individu varieert dit tussen de 6 en 10 uur per nacht om voldoende te kunnen herstellen van de dag.
  2. De tijd om in slaap te vallen varieert tussen de 10 en 20 minuten, maar meer of minder hoeft niet slecht te zijn want ook dit wisselt per persoon.
  3. Iedereen wordt af en toe 's nachts wakker, dit kan elke nacht zijn of periodiek. Sommige mensen worden vaker per nacht wakker. Dit hoeft geen probleem te vormen zolang je je 's ochtends maar voldoende uitgerust voelt. Dit is ook een goede manier om erachter te komen of je voldoende slaapt.
  4. Als je ouder wordt verandert het slaappatroon. Oudere mensen slapen vaak korter en een stuk minder diep, dit is niet problematisch
  5. Het gebeurt bij iedereen wel eens, een korte nacht. Een nacht met weinig slaap kan geen kwaad zolang je maar niet structureel te weinig slaapt want dit kan ernstige gevolgen voor zowel lichaam als geest hebben.
  6. Heb je het gevoel dat je een hele nacht wakker hebt gelegen? Vaak lijkt dit alleen maar zo. Meestal heb je eigenlijk veel meer geslapen dan je denkt.

Onderzoek

Uit onderzoek van VSM blijkt dat ruim twee derde van de Nederlanders last heeft van slapeloosheid van de 1.000 ondervraagde Nederlanders die aangaven dat ze moeite hebben met doorslapen wordt 38% gemiddeld drie keer per nacht wakker, de redenen waarom mensen wakker liggen. 28% van de ondervraagden ligt wakker door zorgen. Het kan hier gaan om geldzorgen, de gezondheid van familieleden en kennissen en zorgen over verbouwingen/opknapbeurten.
Mensen piekeren vooral over:
  • Geldzorgen (28%)
  • Opknapklusjes (27%)
  • Gezondheid familieleden (25%)
  • Weekendplannen (24%)
  • De wens om af te vallen of de conditie te verbeteren (21%)

Ontspanning

Als eerste stap in het proces om sneller te slapen is het aan te raden om niet drastisch te beginnen, maar eerst enkele praktisch zaken aan te pakken.
Daarom is het belangrijk om als je in bed ligt niet te veel gaat nadenken over jouw leven. Door de constante gedachtestroom hou je jouw lichaam wakker. Mocht je een druk leven leiden en alleen maar ís nachts tijd hebben om na te denken dan is het raadzaam dat je voor het naar bed gaan even een momentje voor jezelf neemt, dit kan een kwartiertje of een uur duren afhankelijk van hoe lang je nodig hebt om compleet tot rust te kunnen komen en je gedachten uit te schakelen.

Als dit ontspannen niet helemaal lukken is het aan te raden om op het internet even rond te zoeken naar ontspanningsoefeningen voor voor het slapen gaan. Afhankelijk van bij welke oefeningen jij je prettig voelt en die enig effect sorteren kies je de juiste oefeningen voor jou om tot een oplossing voor het slechte slapen te komen

Meer methoden

Andere manieren om tot rust te komen voor het slapen gaan zijn het lezen van een goed boek, het luisteren naar muziek of een film. Als je voor een film kiest is het raadzaam om niet voor een hele snelle thriller of actiefilm te kiezen omdat deze juist adrenalineverhogend werken en daarmee averechts werken op het resultaat dat je wilt bereiken.

Uit een Brits onderzoek is gebleken dat seks voor het slapen gaan de nachtrust bevordert. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat in 38% van de gevallen aan stellen wordt aangeraden om aparte bedden aan te schaffen en zo tot een optimale nachtrust te komen.

Een ander punt om aandacht aan te besteden is om niet eindeloos te proberen om in slaap te vallen, heb je van tevoren even je rust genomen en lig je ontspannen in bed maar wil de slaap maar niet komen stop dan even met proberen. Ga even douchen, nog even lezen of muziek luisteren. Zelfs een kop warme melk kan helpen. Zodat je opnieuw ontspannen zonder te veel gedachten kunt proberen in slaap te vallen. Ook het opnieuw uitvoeren van de eerder genoemde oefeningen kan helpen.

Geuren

Een andere methode die kan helpen alvorens tot drastischere middelen zoals medicatie over te gaan zijn geuren. Er zijn bepaalde geuren die het lichaam helpen ontspannen door de rustieke geur. Dit klinkt misschien allemaal wel erg ongeloofwaardig, maar er zijn bedrijven die kalmerende verstuivers maken. Misschien heb je hier wel baat bij.

Medicatie

Mochten deze tips nou niet helpen bij het verbeteren van de nachtrust dan zouden bepaalde medicijnen een uitkomst kunnen zijn. Grijp nooit naar medicijnen zonder advies van een specialist! Medicijnen kunnen gevaarlijk zijn dus maak een afspraak met een arts om te kijken voor welke medicijnen je eventueel in aanmerking zou kunnen komen.
© 2014 - 2020 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen een ochtendhumeurWat te doen tegen een ochtendhumeurUit onderzoek blijkt dat vrouwen meer last hebben van een ochtendhumeur dan mannen. Een ochtendhumeur krijgt men als men…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Zes tips om beter te slapenZes tips om beter te slapenLig je uren naar het plafond te slapen, en lukt het maar niet om in slaap te vallen? Slaapproblemen zijn vervelend en he…
Tips voor een betere nachtrustBijna iedereen krijgt in zijn leven wel eens te maken met slapeloosheid, meestal neemt dit een paar dagen in beslag en g…

Hechtingen verwijderen: hoe doe je dat?Hechtingen verwijderen: hoe doe je dat?Het zelf verwijderen van hechtingen is goed mogelijk, maar het is van belang dat het verwijderen van hechtingen stap voo…
Afgebroken tand: oorzaken, behandeling, wat te doenAfgebroken tand: oorzaken, behandeling, wat te doenHet gebit is sterk, maar er kan iets gebeuren waardoor er een stukje afbreekt van een tand of kies. Als je bekomen bent…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/slaap-lekker/als-je-niet-kunt-slapen
  • http://www.vsm.nl/nieuws/1317
  • http://www.nu.nl/gezondheid/2049377/doktoren-raden-seks-aan-om-beter-te-slapen.html
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/slapen/wat-kan-ik-zelf-tegen-slapeloosheid-doen/item42910
  • http://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-slaap-slecht

Reageer op het artikel "Slecht slapen, de feiten en tips"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 28-02-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!