InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het dodelijke gevaar van bakolie

Het dodelijke gevaar van bakolie

Verzadigd vet zoals roomboter en kokosolie is in de 20e eeuw lange tijd onterecht ervan beschuldigd dat ze hart- en vaatziekten veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek laat blijken dat dit een onjuiste visie is. Vanaf het derde millennium van onze jaartelling weten we dat roomboter en kokosolie geen hart- en vaatziekten veroorzaken maar deze juist bestrijden. Toch adviseren officiële overheidsinstanties en aan multinationals gelieerde werkgroepen als het voedingscentrum nog steeds dat je beter plantaardige olie kunt nemen om in te bakken dan roomboter.

Inhoud:

Olie zonder voedingswaarde

In supermarktoliën zit een grote hoeveelheid transvetten en vrijwel geen voedingsstoffen. Je kunt veel beter roomboter of kokosolie gebruiken om in te bakken. In de hele 20e eeuw is de opmars van plantaardige oliën onstuitbaar gebleken en de opmars van kanker en obesitas loopt daar parallel aan. Dat is geen toeval; er is een sterk verband tussen kanker, obesitas en oliën uit de supermarkt die een te grote hoeveelheid omega 6 en linolzuur bevatten terwijl ze zijn ontdaan van omega 3, vitaminen en mineralen.

Schadelijke vorm van omega 6

Vele voedingsdeskundigen kunnen je melden dat in bakoliën uit de supermarkt te veel omega 6. zit. Dat is op zich waar. Deze omega 6 is echter geen essentieel vetzuur. Op zich zijn omega 3 en omega 6 essentiële vetzuren maar de omega 6 uit plantaardige olie uit de supermarkt is een afgeleide vorm van omega 6. Het is een gedegenereerde vorm. Als het enkel basis omega 6 was geweest dan had het geen probleem opgeleverd'; het lichaam had er dan andere vetzuren van gemaakt. Maar de supermarktoliën zijn bewerkte oliën. Vaak zijn ze gemaakt van plantaardige producten die zeer goedkoop zijn maar die door onze voorouders nooit zijn gebruikt om in te bakken. Voorbeelden hiervan zijn: soja-olie, maisolie, koolzaadolie en raapzaadolie. Maar ook de zonnebloemolie, olijfolie en arachide-olie uit de supermarkt zijn allemaal bronnen van een schadelijke en ontstekingveroorzakende vorm van omega 6. Verder zit er relatief veel linolzuur in een supermarktolie. In tegenstelling tot wat sommige fabrikanten beweren is linolzuur niet echt gezond in omdat het niet gepaard gaat met omega 3. Door het industriële fabricageproces van supermarktolie worden de zeer gezonde omega 3 vetzuren en andere belangrijke vitaminen en mineralen uit het vet gehaald. Daarom is het beter om koudgeperste zonnebloemolie, olijfolie, hennepolie, kokosolie en walnootolie te gebruiken. Om in te bakken komen eigenlijk alleen kokosolie en zonnebloemolie in aanmerking. Let er wel op dat je nooit langer dan 5 minuten iets bakt in zonnebloemolie en dat je alleen de biologische zonnebloemolie koopt. Voor kokosolie maakt dat niet uit; hierin blijven alle gezonde stoffen bewaard, ook al verhit je het lang op 180 graden. Bakken in roomboter, zoals je oma of overgrootmoeder deed, is ook zeer gezond.

Waarom is linolzuur niet goed?

Waarom is linolzuur eigenlijk niet goed? Dat komt omdat het in de celmembranen gaat zitten. Het is een alternatief vet voor de celmembraan. Normaal gesproken wordt omega 3 vetzuur als bouwstof voor het celmembraan gebruikt maar helaas nemen we te weinig omega 3 tot ons als we op supermarktoliën vertrouwen. Omega 3 is een vetzuur dat zuurstof aan zich bindt en afgeeft aan de cel zelf. Linolzuur kan dat niet. Het zuurstofmetabolisme is belangrijk voor een cel. Als een lichaamscel een zuurstoftekort van 35% heeft, zijn de basisvoorwaarden geschapen om een gezonde lichaamscel in een kankercel te doen ontaarden.

Linolzuur leidt tot kanker

Er is nog een reden waarom linolzuur niet goed is. Linolzuren hebben twee of meer verbindingen en zijn daardoor veel meer vatbaar voor schade die vrije radicalen veroorzaken. Hierdoor heeft bijvoorbeeld zonnebloemolie uit de supermarkt een kankerveroorzakende werking, zo blijkt al in 1996 door een Zweeds onderzoeksteam te zijn bevestigd. Linolzuren zijn zeer vatbaar voor lipideperoxidatie, een vorm van oxidatiestress die uiteindelijk kan leiden tot DNA-schade.

Linolzuur leidt tot aderverkalking

Het endotheel is een laagje cellen die de binnenkant van aders, hart en lymfevaten bedekt. Het gebruiken van supermarktolie kan leiden tot een endothele dysfunctie welke weer een mede-oorzaak is van aderverkalking. Fins onderzoek uit 1998 zag dat nitrideoxide, een signaal hormoon wat geproduceerd wordt door het endotheel, minder werd geproduceerd door het gebruik van linzolzuurrijke oliën zoals zonnebloemolie. Hierdoor kan aderverkalking vrij spel krijgen. De Finse onderzoekers zagen om deze reden een grotere kans op aderverkalking, de bron van vele hart- en vaatziekten door het gebruiken van supermarktolie als zonnebloemolie.

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Risico voor hartziekten

In een onderzoek uit 1965 probeerde men de gezondheidseffecten van maisolie op het hart te meten. Twee mensen uit het onderzoek ontwikkelden hartziekten en twee mensen ontwikkelden diabetes; zij moesten noodgedwongen met het wetenschappelijke experiment stoppen. De uitslag onder de rest van de deelnemers van het onderzoek was dat maisolie niet medicinaal kan worden gebruikt tegen hartziekten en dat het ´mogelijkerwijs´ een schadelijk gevolg heeft voor hartziekten. Er zijn daarna nog diverse onderzoeken verschenen die erop wijzen dat plantaardige, bewerkte supermarktoliën een risico vormen voor hartziekten. Helaas zijn deze onderzoeken lange tijd massaal genegeerd door de reguliere gezondheidszorg. Vele artsen negeren deze feiten anno 2014 nmog steeds.

Oliedampen zorgen voor longkanker

Het koken met een plantaardige olie en helemaal het frituren is ongezond. De oliedanpen veroorzaken longkanker, zo blijkt uit een Chinees onderzoek. Uit een ander Chinees onderzoek uit 2005 blijkt dat het risico op longkanker wordt verkleind door het eten van groenbladige groenten, maar dat vleesproducten en gefrituurde producten de kans op longkanker vergroten. De oliedampen die vrijkomen bij het bakken zijn volgens het onderzoek een belangrijke risicofactor.

Wetenschappers weten het maar kunnen het niet concluderen

Vele schrijvers en onderzoekers merken op dat oliën uit de supermarkt misschien kunnen leiden tot kanker. Dat is een voorzichtige redenering die wetenschappers hanteren omdat als men harde claims maakt er andere wetenschappers zijn die hun aanvallen. Het probleem is namelijk dat de wetenschappelijke methoden ontoereikend zijn om een 100% claim te maken, ook al is het 100% duidelijk dat een supermarktolie tot kanker kan leiden.
  1. Een Duits onderzoek uit 1997 zegt bijvoorbeeld dat er vele kankerverwekkende stoffen in supermarktoliën zitten.
  2. Een onderzoek wat in 2003 in The lancet verscheen toonde aan dat mannen die supermarktoliën eten tweemaal zoveel kans hebben op het overlijden aan kanker.
  3. Een onderzoek op de website Biomedcentral uit 2012 meldt dat de omega 6 in oliën kankerverwekkend zijn maar dat omega 3 kankerbestrijdend is.
  4. Een Frans onderzoek uit 2012 zag een duidelijk verband tussen omega 3- tekort in vrouwen met obesitas en een verhoogde kans op borstkanker.
  5. Een Zweeds onderzoek toont aan dat het eten van aminen in vlees en vis in combinatie met het eten van omega 6 uit supermarktoliën de kans op borstkanker bij vrouwen sterk vergroot.
Dit zijn slechts vijf voorbeelden van wetenschappelijke onderzoeken die een relatie leggen tussen supermarktolie en kanker. Een complete lijst zou een heel boek kunnen beslaan. Maar toch kunnen de wetenschappers niet hardop concluderen dat supermarktolie kanker veroorzaakt omdat er altijd mensen zijn die geen kanker krijgen. Dat komt bijvoorbeeld omdat deze mensen meer kankerbestrijdend voedsel eten zoals kool en groene bladgroenten. Helaas is geen enkel wetenschappelijk onderzoek erop gewricht om het totale voedingspakket van mensen te onderzoeken in relatie tot de ziekten die men krijgt.

Agressiviteit en linolzuur

In 2004 verscheen er een interessant onderzoek in de V.S. Uit een 39 jaar durende studie in vijf verschillende westerse landen blijkt dat er een duidelijk verband is tussen agressief gedrag zoals moord en het eten van supermarktoliën. De landen die onderzocht waren zijn Argentinië, de V.S., het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada. Het blijkt dat olie met veel linolzuur, waaronder alle supermarktolie valt, een veel grotere kans geven op het plegen van moorden. De relatie tussen psychische stoornissen en olie is duidelijk omdat het brein zeer veel omega 3 bevat. Een tekort aan omega 3 voor het brein, leidt tot allerlei psychische stoornissen. Ook depressie en lichte psychische instabiliteit kan er een oorzaak van zijn.
Gerelateerde artikelen
Het gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekortHet gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekortVeel mensen eten dagelijks een sojaproduct in de vorm van een vleesvervanger, sojamelk, sojatoetjes, soja-ijs en tofu, D…
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Instant noedels net even andersInstant noedels net even andersIedereen kent wel instant noedels. Tegenwoordig hoef je hiervoor niet speciaal naar de toko, maar koop je ze gewoon in d…
Essentiële vetzuren voorkomen ziektenKanker, hart- en vaatziekten en artritis behoren tot de ziekten die genezen en voorkomen kunnen worden met voedsel. Het…
Bronnen en referenties
  • Zweeds onderzoek 1996: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8640909
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Endotheel
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Endothelial_dysfunction
  • Fins onderzoek 1998: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9844997
  • Onderzoek 1965: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2166702/?page=1
  • Oliedampen veroorzaken longkanker: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/016512189290035X
  • Chinees onderzoek 2005: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16135162
  • Duits onderzoek 1997: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9264272
  • Lancet 2003: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673671910865
  • Frans onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22194528
  • Amerikaans onderzoek 2004: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15736917
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Het dodelijke gevaar van bakolie"

Reacties

F. Brouwers, 06-12-2015 13:45 #2
Is vloeibare roomboter wel gezond om mee te bakken? Reactie infoteur, 09-02-2016
Alleen biologisch-dynamische roomboter met het keurmerk demeter, palmolie en kokosolie zijn goed om in te bakken.

Vloeibare roomboter is een bewerkt product. Elke bewerking zorgt voor een verlies aan voedingsstoffen.

Joor, 26-10-2014 10:33 #1
Wat is dat toch in Nederland dat iedereen zich een slag in de rondte praat om te voorkomen dat je ' het gedaan hebt'. Gezond verstand is zooo belangrijk. Voor mij hoef je niet eerst iets te bewijzen als iets duidelijk is. Reactie infoteur, 26-10-2014
Het is me niet helemaal duidelijk waar je op reageert, verklaar je nader ajb.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-10-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!