InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doen tegen muggen? Tips en middeltjes

Wat doen tegen muggen? Tips en middeltjes

Wat doen tegen muggen? Tips en middeltjes Iedereen is wel eens wakker geworden van dat vervelende gezoem. Muggen moeten zowat de meest gehate insecten zijn uit het uitgebreide dierenrijk. Wakker worden door muggengezoem en je hele slaap verstoord zien, is letterlijk en figuurlijk een nachtmerrie voor de meesten onder ons. Deze minuscule insecten worden aangetrokken door lichaamswarmte en vochtigheid en zorgen vooral tijdens warme zomers voor veel slapeloze nachten. Naast het klassieke muskietennet kunnen ook anti-muggenmiddeltjes als DEET of een lamp met UV-licht zorgen voor een oplossing. Wat kan je doen om muggenbeten te voorkomen en welke middeltjes zijn er zoal om muggen te bestrijden?

Nadelen van muggen

Slapeloze nachten

Muggen zijn van die vervelende beestjes waarvan je je afvraagt wat de reden van hun bestaan is op deze aardbol. Ze vliegen en zoemen maar wat rond en houden je 's zomers uit je slaap. Als het 's zomers lekker warm weer is kan je er vanop aan dat muggen hun best zullen doen om jouw slaapkamer op stelten te zetten. Vooral als je bent vergeten om 's avonds het raam te sluiten, is de kans groot dat je een slapeloze nacht tegemoet gaat.

Jeuk

Muggen komen op de huid zitten om zich vervolgens vol te zuigen met bloed. Gevolg is dat er op je huid een bobbel ontstaat die ook nog eens hevig gaat jeuken. De jeuk van een muggenbeet kan zo hevig zijn dat het haast onmogelijk wordt om te weerstaan aan de drang om je te krabben. Samen met een verstoorde slaap is dit de belangrijkste reden waarom muggen worden beschouwd als irritante en storende insecten. Om de jeuk door muggenbeten tegen te gaan zijn er verschillende middeltjes op de markt, denk aan balsem en huidcrèmes als After Bite.

Wat trekt muggen aan?

De twee belangrijkste factoren waar muggen door aangetrokken worden, zijn vochtigheid en warmte. Warmte kan je op verschillende manieren opvatten. Ten eerste wentelen muggen zich graag in warme temperaturen; daarom heb je er 's zomers meer last van dan 's winters. Ten tweede gaan ze ook op zoek naar lichaamswarmte, waardoor ze je makkelijk kunnen vinden. In vochtige plaatsen vermenigvuldigen muggen zich en leggen ze hun eitjes. Daarom moet je niet alleen in huis maar ook rondom je huis zoveel mogelijk stilstaand water zien te vermijden. Denk aan water dat niet goed wegloopt door een verstopte afvoer in de douche.

Klamboe tegen muggen

Naast het behandelen van muggenbeten is vanzelfsprekend het vermijden van muggenbeten een doelstelling. Indien mogelijk wil je ervoor zorgen dat muggen geen kans krijgen om zich in je slaapkamer te verlekkeren aan je lichaam en je slaap te verstoren. Bescherm in de eerste plaats je slaapkamer met een hor en scherm je bed af met een klamboe of muskietennet. De muggen zullen op die manier op een afstand gehouden worden. Je kan je wel afvragen of je het comfortabel vindt om in een klamboe te slapen, zeker als je regelmatig 's nachts opstaat om te gaan plassen. Mogelijk kan die éne mug net binnenin je klamboe geraken wanneer je 's nachts opstaat en dat wil je echt niet.

Anti-muggenmiddeltjes

Spray op huid of kleding

Er zijn tal van anti-muggenmiddelen op de markt om de verspreiding van muggen in je huis te bestrijden. Het bekendste anti-muggenmiddel is ongetwijfeld DEET. DEET is een middel dat muggen op afstand houdt waardoor je rustig kan slapen. Maar ook overdag kan je DEET gebruiken, bijvoorbeeld als je in een warm land op vakantie bent. Door DEET op je kleding of je huid te spuiten blijven de muggen (en andere insecten) weg.

Spray in de omgeving

Een andere manier om muggen te bestrijden is om een spray met insectiden te gebruiken. Door het vaporiseren van de spray zullen muggen ogenblikkelijk gedood worden en maak je je slaapkamer mugvrij. De vraag is natuurlijk wel of je het leuk vindt om te gaan slapen in een kamer waar de irritante geur van anti-muggenspray nog duidelijk ruikbaar is. Ook voor de ademhaling is dit geen ideale oplossing. Toch is dit een erg efficiënte manier, en dit in tegenstelling tot traditionele muggenbestrijders als citronella of andere kruidenoliën, waarvan het effect controversieel is.

Tip: anti-muggenlamp

Een erg efficiënt middel tegen muggen is de anti-muggenlamp. Een anti-muggenlamp zendt UV-licht uit wat muggen aantrekt. Vervolgens worden de muggen door de lamp gedood wanneer ze tegen een rooster vliegen dat hen elektrocuteert. Een voorbeeld van deze soort lamp, die ook wel anti-insectlamp genoemd wordt, is de Eurozap. Een lamp als deze biedt wel het nadeel dat de elektrocutie van de mug een geluid veroorzaakt waardoor je kan wakker worden. Maar in dat geval kunnen oordopjes dan weer soelaas bieden.
Gerelateerde artikelen
Wat kan je doen om muggen te bestrijdenOok zo last van die muggen op je kamer, die je nachtrust helemaal verpest. In dit artikel worden een paar middelen beshr…
Muggen, lastige slaapverstoorders maar te bestrijdenIedereen heeft het wel eens meegemaakt. Midden in de nacht in de slaap worden verstoord door een zoemende mug. Niet dat…
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Maatregelen tegen muggenWanneer de muggentijd is aangebroken, kan het irritante gezoem je uren uit je slaap houden. Er zijn een hoop middeltjes…
Allergisch voor de muggenbeetAllergisch voor de muggenbeetJe zult het maar hebben, een allergie voor muggenbeten. Met name in de zomer ben je dan flink de klos, want de muggen vi…
Bronnen en referenties
  • https://www.salusi.nl/wat-helpt-tegen-muggen/ (bron geraadpleegd op 17/06/2016).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen muggen? Tips en middeltjes"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!