InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ambulance-drone
nieuws uitgelicht

Ambulance-drone

Een drone die binnen één minuut ter plaatste kan zijn wanneer hij via het 112 nummer een noodoproep binnenkrijgt? Het zou de levens van hart- en diabetespatiënten er heel anders kunnen doen uitzien. Als het aan Alec Momont ligt, is het geen verre toekomstmuziek, maar nabije realiteit. Hij ontwikkelde alvast een prototype dat nu reeds uitvoerig getest wordt door het universitaire ziekenhuis van Gent. Alec Momont is een Leuvense student ingenieur aan de universiteit van Delft, die de 'ambulance-drone' ontwikkelde als afstudeerproject. De drone zelf is fluogeel gekleurd, net als ziekenwagens nu, en haalt met zijn gewicht van 4kg een snelheid van 100km/u.

Volledig automatisch

De drone kan volledig zelfstandig opereren. Door zijn ingebouwde gps kan hij het gsm-signaal opvangen wanneer het noodnummer 112 gedraaid wordt, en zich binnen de minuut ter plaatse begeven. De ambulance-drone is voornamelijk bedoeld ter ondersteuning van de reguliere hulpdiensten, die vaak ten snelste pas binnen tien minuten op de juiste bestemming geraken. Voor een persoon in nood uiterst belangrijke minuten. De drone is tevens uitgerust met aangepaste video- en geluidsapparatuur waardoor de meldingskamer van de hulpdiensten contact kunnen houden met eventuele aanwezige omstaanders. Ze kunnen op deze manier richtlijnen geven om de patiënt de eerste zorgen toe te dienen.

De eerste versie van de ambulance-drone is uitgerust met een defibrillator, een toestel waarmee elektroshocks kunnen toegediend worden bij een patiënt met een hartstilstand, maar eventuele volgende versies kunnen even goed een reddingsboei, een zuurstofmasker of een insulinespuit aan boord hebben. Een toevallige omstaander kan op die manier binnen één minuut de insulinespuit toedienen die een diabetespatiënt het leven kan redden. Door de aanwezige video- en geluidsapparatuur kunnen er precieze instructies voor het toedienen gegeven worden vanuit de meldingskamer van de 112 dienst, of door een spoedarts uit het ziekenhuis.

Netwerk

De ambulance-drone heeft een gemiddeld bereik van twaalf vierkante kilometer. Dit wil zeggen dat er een netwerk van laadpalen moet worden aangelegd waarop de drone kan rusten, en zich in geval van inactiviteit weer op kan laden. Ondanks dit praktisch probleem en de relatief hoge kostprijs van één ambulance-drone (geschat wordt 15.000 euro), is Alec Momont er van overtuigd dat de nadelen niet opwegen tegen de talloze voordelen die deze supersnelle reddingsdrone met zich meebrengt. Het UZ Gent is alvast geïnteresseerd en test de drone momenteel uitvoerig. Het hoopt, na de nodige aanpassingen en infrastructuurwerken, om ten hoogste binnen 5 jaar de eerste levensreddende interventies te kunnen uitvoeren.

Levensreddend

De eerste minuten na een hartstilstand zijn letterlijk van levensbelang. Indien het slachtoffer binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden heeft hij een overlevingskans van 50 tot 70%. Na 10 minuten is de overlevingskans nog maar 36%. Wanneer er tussen de 10 en 14 minuten gedefibrilleerd wordt, de tijd die een ambulance gemiddeld nodig heeft om ter plaatse te komen, is de kans nog 22%. Dit betekent dat de overlevingskans na een plotse hartaanval met maar liefst 28 tot 48% verhoogd kan worden door de interventie van een drone met defibrillator.

Verboden in België

Wat echter wel een groot probleem vormt is het feit dat er in België een verbod geldt op het vliegen met drones. Al heeft het ministerie reeds laten vallen dat er werk gemaakt wordt van een wetswijziging waarbij er een aanpassing wordt voorzien om levensreddende drones toch toe te laten.

Wat is een drone?

Het woord 'drone' is uit het Engels ontleend en betekent 'dar', een mannetjesbij. Een drone is een onbemand luchtvaartuig dat van op afstand wordt bestuurd, en oorspronkelijk werd ontworpen voor militaire doeleinden. Het bestaat uit een frame waaraan talloze apparaten en diverse toepassingen gekoppeld kunnen worden. Denk maar aan luchtfoto's, films, zoek-en reddingsoperaties, het inspecteren van hoogspanningsleidingen of gebouwen en het leveren van pakketten of medische voorraden in afgelegen of ontoegankelijke gebieden.
© 2014 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hln.be
  • http://hartveilig.rodekruis.be/hartveilig.net?id=4585

Reageer op het artikel "Ambulance-drone"

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 30-10-2014
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!