Bacteriebalans vernietigd door antibiotica

Bacteriebalans vernietigd door antibiotica Ons lichaam kent ongeveer een miljoen miljard lichaamscellen. Op elke lichaamscel leven negen bacteriën. Dat betekent dat er grofweg zo´n 9 miljoen miljard bacteriën in en op je lichaam zitten. De meeste bacteriën zijn erg nuttig voor je lichaam. Je leeft als het ware samen met alle bacteriën en samen met de bacteriën ben jij een lichaam dat allerlei processen onder controle houdt. Zelfs de zogenaamde ziekmakende bacteriën zijn nuttig aangezien ze in kleine hoeveelheden belangrijk zijn om de spijsvertering te bevorderen, ziekten te bestrijden en de algehele bacteriebalans in het lichaam te reguleren. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:

De gevaarlijke kant van antibiotica

In dit artikel wordt een kant van antibiotica uitgelicht die bij een groeiende groep mensen ervoor zorgt dat men een antibioticakuur bij een ongevaarlijke ziekte weigert. Antibiotica kan ziekten genezen en veroorzaken. Het eerste is algemeen bekend maar het tweede gegeven wordt vaak volkomen genegeerd, hoewel artsen en publiek ervan op de hoogte hadden kunnen zijn. De microbiologen van onze wereld waarschuwen al sinds eind jaren 80 van de 20e eeuw voor het te grote gebruik van antibiotica. Anno 2015 staat de visie van microbiologen nog steeds haaks op die van artsen en patiënten, die het liefst zo snel mogelijk resultaat zien en niet kijken naar de ziekten die een paar maanden later ontstaan door het gebruik van antibiotica. Voorbeelden van ziekten die veroorzaakt worden door overmatig antibioticagebruik zijn: prikkelbaredarmsyndroom, colitis, candida-infectie, blaasontsteking en de ziekte van Crohn.

Harmonie is belangrijk

Je kunt je voorstellen dat als 9 miljoen miljard bacteriën in één lichaam groeien, het zeer belangrijk is dat deze bacteriën in de juiste samenstelling leven. Er is een soort harmonie, een balans tussen de bacteriën. Een disbalans of disharmonie veroorzaakt ziekten. Wat gebeurt er echter als iemand antibiotica inneemt? Dan worden hele groepen bacteriën geëlimineerd. Hierdoor krijgen andere bacteriën en schimmels de kans om de plek in te nemen van de bacteriën die verdwenen zijn. Met andere woorden: een antibioticakuur veroorzaakt altijd een overgroei aan een bepaalde schimmel of bacterie, waardoor uiteindelijk na een aantal maanden de persoon die met antibiotica is behandeld een nieuwe infectieziekte oploopt. Als deze infectieziekte ook weer wordt bestreden met antibiotica dan wordt de algehele bacteriebalans verder verstoord waardoor er in de nabije toekomst nog meer gezondheidsproblemen door bacteriële infecties te verwachten zijn.

Wat is een superinfectie?

Een superinfectie is de meest gebruikte term voor een infectie die wordt veroorzaakt door antibiotica. Darmontstekingen en candida-infecties worden veroorzaakt door antibioticagebruik. Dat zijn twee ernstige ziekten. Colitits, ook veroorzaakt door antibiotica, kan zelfs leiden tot een dodelijke vorm van kanker. Omdat artsen niet of nauwelijks in de gaten houden wat de bijwerkingen zijn van antibiotica, hebben deze twee ziekten enorm om zich heen kunnen grijpen vanaf de jaren 80 van de 20e eeuw. Ook de ziekte van Crohn kwam begin 20e eeuw amper voor maar is sinds de invoering van antibiotica een wijd verbreide westerse welvaartsziekte geworden. Je zou kunnen zeggen dat de ziekte van Crohn een door antibiotica geïnduceerde epidemie is. In het algemeen kun je stellen: antibiotica zijn zeer slecht voor de darmen. Superinfecties worden bestreden door weer andere soorten antibiotica waardoor het probleem op korte termijn weliswaar wordt gestopt, maar op lange termijn worden de gezondheidsproblemen verergerd. Op den duur is de bacteriebalans van de mens dermate verstoord dat het zich vrijwel nooit meer kan herstellen. Bovendien zijn antibiotica tegen een superbacterie erg duur wat betekent dat ze alleen worden ingezet in het rijke westen terwijl in armere landen mensen gewoon overlijden of ernstig ziek worden door een door antibiotica veroorzaakte superinfectie.

Het gevaar van antibiotica op de psyche

Toch is er ook voor het westen een gevaar van keer op keer antibiotica voorschrijven. Runow is een arts uit Duitsland en hij heeft in zijn interessante boek ´De darm denkt mee´ meermalen bewezen dat een ziekte van de darmen zich uit in psychische ziekten. Het is een feit dat de darmen veel neuronen bevatten die in rechtstreeks contact staan met de hersenen. Als de darmen van een bevolking ziek zijn, zijn er meer psychische ziekten te verwachten. Dat is de belangrijkste reden dat ziekten als stress, depressie en ADHD in onze maatschappij zo veelvuldig voorkomen. Het blindelings vertrouwen van mensen op de artsenij is mede door de de grotere bekendheid van bijwerkingen van de veelvuldig geprezen antibiotica, danig tanende.

Veel artsen zijn vertegenwoordigers van farmacie

Mensen zijn steeds verstandiger aan het worden en gaan op zoek naar een arts met kennis en kunde in plaats van een arts die op mechanische wijze recepten voorschrijft die nu eenmaal ´horen´ bij ziekten. Veel artsen blijken slechts een vertegenwoordiger van de medicijnindustrie te zijn; zij spekken hun eigen kas en die van farmaceuten door medicijnen voor te schrijven. Uiteraard worden artsen extra betaald door farmaceuten als ze een medicijn voorschrijven. Deze praktijk zou aan banden moeten worden gelegd daar ze niet in het belang is van de cliënten van artsen, zo zien steeds meer mensen in. Cliënten zijn er meer bij gebaat om achter de oorzaken van ziekten te komen maar helaas is een arts vaak gericht op het toedienen van symptoombestrijdende medicijnen omdat hij in de veronderstelling leeft dat de cliënt hiermee het best gebaat is.

Tredmolen van antibiotica

Als je bent behandeld met antibiotica kom je in een soort tredmolen terecht waarbij je steeds meer antibiotica moet gebruiken. Eerst word je behandeld voor een ziekte. Vervolgens krijg je door deze antibioticabehandeling een superinfectie waardoor je weer wordt behandeld met antibiotica die speciaal is gericht op de aard van deze superinfectie. Daardoor wordt de bacteriebalans nog disharmonischer waardoor er weer een ernstige superinfectie in de maak is. Dat brengt eveneens het enorme gevaar met zich mee dat bacteriën resistent worden tegen antibiotica. Resistent worden is in feite een mutatie van een bacterie. Antibiotica zorgen er aldus voor dat bacteriën muteren en nog veel meer ernstige ziekten kunnen veroorzaken. Er zijn tegenwoordig al bacteriën die tegen meerdere soorten antibiotica resistent zijn. Daarnaast kunnen sommige bacteriën zich zelfs voeden met de kunstmatige antibiotica van de farmaceutische industrie. Dat betekent dat het medicijn van weleer thans als voedingsstof dient voor de ziektekiemen; een hoogst onwenselijke situatie die aantoont dat de gloriedagen van antibiotica in een grijs verleden liggen.

Malaria als voorbeeld

In de jaren 50 werd een antibiotica ontwikkeld tegen malaria. Dat hielp een tijdje maar op een gegeven moment waren de muggen resistent en ontstond er een nieuwe, meer ernstige vorm van malaria. Hierdoor waren de mensen uiteindelijk weer aangewezen op de medicijnen
De informatie over antibiotica komt uit dit boek.De informatie over antibiotica komt uit dit boek.
waarmee ze een tijdje daarvoor gestopt waren om te gebruiken. Daarom is malaria thans een meer ernstige ziekte dan vroeger. We zien hier dat antibiotica uiteindelijk ziektevormen verergert.

Insecticiden en antibiotica: een gelijksoortig verhaal

Een analoog verhaal is dat van de insecticiden die in de landbouw worden gebruikt. Ook daar treedt het verschijnsel op dat insecten op een gegeven moment resistent zijn tegen een middel en dat het middel van samenstelling veranderd moet worden. De pesticidenfabrikanten kweken dus varianten van schadelijke insecten, net zoals de farmaciefabrikanten ziekmakende bacteriën doen laten muteren tot nog meer ernstig ziekmakende bacteriën. Er is nog geen overheid ter wereld die de gezondheidsbelangen van mensen boven de bedrijfsbelangen plaatst van farmaceutische bedrijven en pesticidenconcerns.
Gerelateerde artikelen
Antibiotica, en de werking ervanAntibiotica, en de werking ervanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…
Wat zijn antibiotica?Wat zijn antibiotica?Bijna iedereen in Nederland heeft wel eens antibiotica gehad voor het een of ander. Maar wat weten we nu eigenlijk van d…
Darmflora is een levend orgaanDarmflora is een levend orgaanDe darmflora is lange tijd onderbelicht geweest in de biologie. Men wist dat er microben (bacteriën) in de darm zitten m…
Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?Heb je een blaasontsteking? Dan ga je naar de dokter voor een antibioticumkuur. Jaarlijks zijn er ongeveer 4 miljoen Ned…

De reukzin: werking en stoornissenDe reukzin: werking en stoornissenOnze reukzin of reukvermogen bevindt zich in het bovenste gedeelte van onze neus en is verbonden met dat deel van de her…
mijn kijk opDe vicieuze cirkel van antibioticaDe hoera-verhalen over antibiotica zijn anno 2015 inmiddels verstomd. Velen weten de gevaren van antibiotica maar weinig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Boek: Geoffrey Cannon, De nieuwe Ziekteverwekkers, antibiotica, een droom wordt een nachtmerrie
  • Boek: Klaus-Dietrich Runow: de darm denkt mee
  • Antibiotica veroorzaakt candida-infectie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC169661/
  • Crohn veroorzaakt door antibiotica: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3736797/
  • Antibiotica veroorzaakt prikkelbaredarmsyndroom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23008454
  • Fotoś: publiek domein, T. Dijkman

Reageer op het artikel "Bacteriebalans vernietigd door antibiotica"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-03-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!