InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het immuunsysteem of de levensenergie

Het immuunsysteem of de levensenergie

Het immuunsysteem is een bekend begrip maar het is niet zeker of de mens er daadwerkelijk over beschikt. Het wordt ook afweersysteem genoemd. Hiermee wordt bedoeld het geheel aan ziektebestrijdende werkingen van het lichaam. Bestaat het immuunsysteem? In principe is het immuunsysteem een gedachteconstructie, een concept dat op de mens is geplakt. Aan de andere kant zijn er inderdaad specifieke lichaamsonderdelen die zich met het afweren van pathogenen of ziektekiemen bezig houden. Maar deze onderdelen hebben vaak veel meer functies. In het algemeen kunnen we daarom ook spreken van levenskracht van het lichaam. Hoe groter de levenskracht, hoe beter een ziekte afgeweerd wordt. Deze levenskracht betreft heel het lichaam doch er zijn enkele werkzaamheden die specifiek van doen hebben met het afweren van ziekten.
Echinacea of rode zonnehoed is extra goed voor het immuunsysteem. / Bron: ForestWander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Echinacea of rode zonnehoed is extra goed voor het immuunsysteem. / Bron: ForestWander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Macrofagen en T-cellen

Onderdelen van het immuunsysteem zijn het lymfestelsel en witte bloedlichaampjes. De witte bloedlichaampjes worden ook wel T-cellen genoemd. Veel moderne wetenschappelijke onderzoeken richten zich uitsluitend op het aantal T-cellen. Vroeger werd er veel meer naar de werkingen van macrofagen gekeken. Het lymfestelsel produceert lymfocyten en macrofagen als reactie op een infectie. In Rusland is in begin 21e eeuw nog steeds veel aandacht voor de macrofagen. Dat onderzoek zou wel eens erg belangrijk kunnen worden omdat de werking van synthetische antibiotica steeds minder wordt. Er kunnen zelfs superbacteriën ontstaan door het geven van antibioticakuren; in feite creëert de geneeskunde hiermee nieuwe ziekten. Het merendeel van de onderzoekers verwacht dat in de loop van de 21e eeuw antibiotica niet meer toereikend zal zijn om ziektekiemen te bestrijden; men wordt dan terug geworpen op de kennis over macrofagen om bacterieziekten te bestrijden, kennis die voor een belangrijk deel uit Rusland komt.

Knoflook is goed voor het immuunsysteem. / Bron: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Knoflook is goed voor het immuunsysteem. / Bron: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Witte bloedlichaampjes

Witte bloedlichaampjes schieten te hulp bij cellen die worden aangevallen door virussen, bacteriën en schimmels. De thymus is een belangrijk orgaan in de afweer van ziekten. Een goed werkende thymus biedt de mens veel levenskracht. De thymus reguleert de productie van witte bloedlichaampjes of T-cellen. De thymus is gelegen achter het hart, het centrum van ons lichaam en volgens velen de bron van alle levensenergie.

Ziekten die in direct verband staan met verminderde weerstand zijn griep, infecties, chronische vermoeidheid en allergieën. Daarnaast heeft vrijwel elke ziekte te maken met de werking van het immuunsysteem.

Het lymfestelsel

Het lymfestelsel zorgt ervoor dat macrofagen ziekten kunnen bestrijden. Het gehele stelsel heeft een belangrijke signaalfunctie. Op vele plekken in het lichaam bevindt zich lymfatisch weefsel. De milt, lever, amandelen, bijnieren en darmwand zijn allemaal plekken die lymfatisch weefsel bevatten en van waaruit de macrofagen kunnen worden ingezet. Aan de binnenkant van de darmwand zit het lymfatisch stelsel wat ziekteverwekkende organismen die van buitenaf komen buiten het lichaam houden. Wanneer de darmwand beschadigd is, bijvoorbeeld door dysbiose of het lekkedarmsyndroom, kan dat betekenen dat infecterende stoffen of antigenen het lichaam binnen komen en daar verschillende ziekten zoals intoleranties kunnen veroorzaken.

Stress en levensenergie

Stress heeft een negatieve invloed op de levensenergie of het immuunsysteem. Je ziet vaak dat mensen die ziek zijn een bepaalde vorm van stress ondergaan. Ernstige conflicten, hoge werkdruk, zware familieomstandigheden, opgelegde prestatiedwang, verlies van een baan, pesterijen op school of werkvloer, burenruzies, onder spanning staande gezinsrelaties en innerlijke levensconflicten zorgen ervoor dat het hormoonstelsel anders werkt waardoor het immuunsysteem minder veerkrachtig is geworden om ziekten te bestrijden. Je kunt het ook zo zeggen: conflicten belemmeren een vrije stroom van levensenergie.

De meest ernstige verkeerde voeding

Verkeerde voeding en drinken verlaagt de levensenergie. Wie veel vertrouwt op snackvoeding, magnetronmaaltijden, blikvoeding, diepvriesproducten, potjesvoeding, poederzakjes met zogenaamde sausmixen en voorgeprocesseerde soepen moet niet vreemd opkijken als hij of zij beschikt over mindere energie en in het verlengde daarvan over een minder werkend afweersysteem.

Buiten is meer zuurstof

Wat zijn wel maatregelen om de levensenergie en het immuunsysteem in volle glorie te laten opbloeien? Ten eerste is het belangrijk om voldoende te bewegen. Lekker buiten zijn is eveneens belangrijk. Buiten zijn geeft een positief gevoel, met name de zuurstofinname is daar verantwoordelijk voor. Buitenshuis is er meer zuurstof dan binnenshuis, daarom voelen mensen zich prettiger als ze buiten zijn. Dan moet je je wel in een omgeving met schone lucht bevinden. Een boslucht of zeelucht is over het algemeen wat zuiverder en nog gezonder dan een stadslucht.

Roken en drinken

Roken en alcohol drinken zijn niet goed voor het immuunsysteem. Het lichaam is heel flexibel en kan zich goed aanpassen. Daarom kan het een leven lang instellen op rookgedrag. Dagelijks alcohol drinken is funest voor de lever en de levensenergie. Ook hierbij geldt dat het lichaam er lange tijd zich kan aanpassen aan dit gedrag, maar op den duur wordt de roker en de drinker sneller vatbaar voor allerlei ziekten en kwaaltjes.

Nee, geen supermarktbrood

Wat onze voeding betreft is het beter om niet te vertrouwen op supermarktbrood. Het is veel beter en lekkerder om biologisch brood te eten. Tegenwoordig eten we te veel suikerwaar zoals gebak, snoep, koekjes, en cakes. Het is veel lekkerder en gezonder om zelf bakwaar te maken en op zijn minst een mengsel van suiker en stevia te gebruiken. Maak eens een meel van water wat eigenlijk een steviathee is; gebruik hiervoor gedroogde steviablaadjes. Dat kun je aanvullen met suiker, maar wel veel minder suiker dan in menig receptenboek staat.

Pas op met vlees

Vlees is niet erg goed voor de levensenergie en het immuunsysteem. Er zitten veel aminen in vlees; dat zijn nonnutriënten die voor ontstekingen zorgen. Daarnaast zit er veel urinezuur in vlees. Urinezuur zorgt voor artritis, artrose en jicht. In de jaren 70 van de 20e eeuw heeft een Zweedse arts onderzoek gedaan en mensen van hun artritisklachten afgeholpen door ze twee weken lang geen vlees te laten eten.

Kruiden voor de levensenergie

Er zijn kruiden die je kunt gebruiken als supplement om de weerstand of de levensenergie te verhogen. Sommige van deze kruiden verbeteren de productie van T-cellen en andere verbeteren de aanmaak van macrofagen. Voorbeelden hiervan zijn ginseng, Siberische ginseng, rhodolia, katsklauw, guduchi, ashwaganda, zoethout, astralagus, echinacea, olijfblad, knoflook, shii-take, reishi en kurkuma.
Gerelateerde artikelen
Weerstand; niet-specifieke afweerreactieDe niet-specifieke afweerreactie is niet gericht tegen een bepaald soort pathogeen (ziekteverwerkker). De niet-specifiek…
Eenvoudige uitleg menselijk immuunsysteemB- en T-lymfocyten: Hieronder een globale uitleg van het afweersysteem. Er komen nog heel veel meer dingen bij kijken, m…
Weerstand; overzicht van de afweersystemenWeerstand kunnen bieden tegen pathogenen (ziekteverwekkers) is een belangrijke functie van het lichaam. Zonder de afweer…
Paddenstoelen voor het immuunsysteemPaddenstoelen zoals shiitake en maitake hebben hun immuunstimulerende werking vooral te danken aan een soort polysacchar…
Cellulaire immuniteitCellulaire immuniteitBij cellulaire immuniteit is de respons gericht tegen intracellulaire micro-organismen en tumorcellen. De bestrijding is…
Bronnen en referenties
  • Anne McIntyre, Handboek kruidengeneeskunde, De kortste weg naar complete kennis
  • Foto´s: Publiek domein
  • Afbeelding bron 1: ForestWander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Het immuunsysteem of de levensenergie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!