Het spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezing

Het spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezing Voeding kan ziekten voorkomen en genezen, tenminste als deze gezond is. Slechte voeding kan leiden tot vele ziekten. Deze ziekten door slechte voeding beginnen vrijwel altijd in het spijsverteringsstelsel. Hoewel we in een moderne maatschappij leven, eten we steeds slechter en krijgen we ziekten zoals obesitas en diabetes, die in rechtstreeks verband met ongezonde voeding staan. Dat zijn de meest bekende ziekten maar er zijn nog veel meer ziekten die je kan krijgen door slechte voeding.
Vers geperste jus d´orange bevat veel levensenergie en supermarkt-jus d´orange niet. / Bron: Scott Bauer, U.S. Department of Agriculture, Wikimedia Commons (Publiek domein)Vers geperste jus d´orange bevat veel levensenergie en supermarkt-jus d´orange niet. / Bron: Scott Bauer, U.S. Department of Agriculture, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Ziekten van het spijsverteringsstelsel

Onze spijsvertering is van elementair belang. Als de spijsvertering niet goed verloopt kunnen we ons lusteloos voelen. Maar ook een opgeblazen gevoel, constipatie, verminderde weerstand, zenuwklachten, concentratiestoornissen, slaapproblemen, diarree, prikkelbaredarmsyndroom, winderigheid, brandend maagzuur, mondzweren, diverticulitis, gastritis, maagzweer, galstenen, galblaasproblemen, leverziekten, parasieten, obesitas, dysbiose, chronische darmontsteking, lekkedarmsyndroom, misselijkheid en braken zijn spijsverteringsziekten.

Voeding geeft levensenergie

Onze voeding geeft ons energie. Het lichaam krijgt levenskracht door voeding. Deze levenskracht is eigenlijk geneeskracht of ons afweersysteem. In feite bestaan het afweersysteem niet echt, zegt bijvoorbeeld Duits homeopathisch arts en schrijver Klaus Bielau; het enige wat bestaat is onze levenskracht! In wezen is dat waar. Bedenk maar eens het volgende: het immuunsysteem of ons afweersysteem is een concept of gedachteconstructie dat de mens op zichzelf heeft geplakt. Het lichaam denkt niet in zulke concepten; het denkt alleen in levenskracht, levensenergie.

Het spijsverteringsstelsel zorgt voor afvoer gif

Behalve het lichaam voeden zorgt ons spijsverteringsstelsel ervoor dat gifstoffen worden afgevoerd. Deze gifstoffen kunnen voor allerlei welvaartsziekten zorgen. Hoe komen gifstoffen eigenlijk in ons lichaam? Het is belangrijk om je deze vraag te stellen omdat rekening hiermee houden kan voorkomen dat je ziek, moe, zwak of misselijk wordt. Gifstoffen zitten in vele soorten supermarktvoeding. Er zit acrylamide in chips, pesticiden op groente en fruit, antibiotica in melk, nitriet in vlees, plasticdeeltjes in voedsel dat in blikwaar zit met witte plastic wandbekleding. Daarnaast zitten er gifstoffen in roetdeeltjes en uitlaatgassen in de lucht, in cosmetica en bijvoorbeeld in de geurverfrissers die we in onze kamers en op de toilet spuiten.

Door de overheid goed gekeurde gifstoffen

Maar daar houdt de mogelijkheid om gifstoffen binnen te krijgen niet bij op! Waarschijnlijk zijn de meeste gifstoffen goed gekeurde ‘’hulpstoffen’’ die het belang dienen van de voedingsindustrie. Ze doen smaken versterken en zorgen voor lekker geurend voedsel. Bovendien laten ze voedsel er beter uit zien; het zijn onze E-nummers. Ervoor zorgen dat je helemaal niet met deze gifstoffen in aanraking komt is een vrijwel onmogelijke opgaaf. Je kunt een hoop bereiken door biologisch-dynamisch te eten en de supermarktdrempel niet meer te nemen. Ga liever naar een biologische markt, koop spullen met het biodynamische keurmerk Demeter, begin zelf een moestuin en stap over op het eten van echt voedsel in plaats van voorgeproduceerde fabrieksspullen.

Übergeraffineerde vulling

Behalve alle gifstoffen bestaan er stoffen die we algemeen hebben geaccepteerd als zijnde voeding maar die in werkelijkheid door het lichaam worden gezien als nutteloze vulling. Dat zijn stoffen als übergeraffineerde suiker, witmeelproducten, transvetten, rood vlees en koolzuurhoudende dranken. Deze normale supermarktproducten zijn uitermate ziekmakend; ze veroorzaken samen allerlei verschillende welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes mellitus type 2, kanker, hart- en vaatziekten, ADHD en alzheimer. Het mijden van deze producten zorgt al voor een grote gezondheidswinst.

Eet niet slechts rauwe groenten

Overigens kunnen te veel rauwe groenten ook zwaar verteerbaar zijn. Het is goed om bij elke warme maaltijd een lichte salade te nemen omdat in rauwe groenten meer enzymen zitten. Het is echter niet goed om alleen maar te vertrouwen op rauwe groenten. Het verwarmen zorgt ervoor dat ze makkelijk verteerbaar worden en dat de biobeschikbaarheid van vitaminen, mineralen en flavonoïden wordt verhoogd.

Pas op met smoothies en sappen

De spijsvertering begint in de mond. In ons speeksel zitten essentiële enzymen die we echt hard nodig hebben om ons voedsel goed te laten verteren. Kauwen is daarom goed. Maar wat doen sinds het begin van de 21e eeuw veel mensen? Men drinkt verssapdrankjes en smoothies. Deze drankjes hebben als nadeel dat er te weinig enzymen meekomen vanuit het speeksel. Daarom adviseert de schrijver van dit stuk mensen aan om deze dranken alleen te drinken met kleine slokjes, zodat de saliva tijd krijgt om op de voedingsstoffen in te werken. Dat heeft als extra voordeel dat je de dranken beter proeft.

De darm denkt mee van Runow.De darm denkt mee van Runow.

De darm denkt mee

In het boek ‘’de darm denkt mee’’ van Runow toont de schrijver aan dat vele psychische ziekten hun oorzaak vinden in de darmen. Wat is het basisprincipe dat hieraan aan ten grondslag ligt? Hou je vast want de volgende onthulling is al eeuwenlang bekend in de natuurgeneeskunde maar wordt bij aanvang van het derde millennium nog steeds niet geïncorporeerd door de reguliere geneeskunde. Vele voedingsstoffen zoals transvetten en vlees zorgen voor ontstekingen van het darmslijmvlies. Hierdoor kunnen de darmen hun filterfunctie niet meer goed uitvoeren. Deze filterfunctie zorgt er normaal gesproken voor dat nonnutriënten het lichaam niet kunnen binnen komen. Als de filterfunctie ontbreekt komen deze stoffen in grote getale het lichaam binnen en zorgen voor allerlei ziekten. De darmen bevatten miljoenen neuronen; dat zijn eigenlijk hersencellen. De hersenen communiceren met deze neuronen in de darmen. Hierdoor kan het binnenkomen van een ziekteveroorzakend nonnutriënt leiden tot psychische ziekten. Mensen met een beschadigde darmwand, wat ook wel dysbiose wordt genoemd, kunnen hierdoor tijdelijk allergisch zijn voor melkproducten, tarweproducten, vlees en vis. Wanneer de darmwand is hersteld en de dysbiose is genezen, kunnen betreffende producten weer probleemloos gegeten worden.

Bron: Henry Vandyke Carter (1831-1897), Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Henry Vandyke Carter (1831-1897), Wikimedia Commons (Publiek domein)
Wie zich verder wilt verdiepen kan ziekten van het spijsverteringsstelsel lezen.

De lever

Het is belangrijk om ons spijsverteringsstelsel in optimale conditie te houden. De lever is in feite het meest gewichtige orgaan voor de spijsvertering en voor de mens als geheel. Wanneer het hart niet werkt, kan dat geopereerd worden en kan een machine tijdelijk de hartfunctie overnemen. Zo’n machine bestaat er echter niet voor de lever. Zonder lever is het snel met je gedaan. In onze westerse maatschappij is vrijwel iedere lever in minder optimale staat. Het kan daarom geen kwaad om de lever af en toe een kuur te geven met mariadistel. Dit kruid is zo goed voor de lever dat het vele leverziekten herstelt.
Gerelateerde artikelen
Spijsvertering in de dikke darmSpijsvertering in de dikke darmDe dikke darm heeft vele belangrijke functies. Het speelt een belangrijke rol in de opname van belangrijke stoffen en vo…
Vitamine B12-tekort: oorzaken & tips bij gebrek aan B12Vitamine B12-tekort: oorzaken & tips bij gebrek aan B12De symptomen van vitamine B12-tekort zijn vrij divers, waardoor het soms moeilijk is om de juiste diagnose te stellen. D…
Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Waarom zijn vezels goed voor de gezondheid? Dat is een vraag die heelwat mensen stellen die bezig zijn met gezonde voedi…
Het belang van voedingsvezels voor de spijsverteringHet belang van voedingsvezels voor de spijsverteringEen dieet dat voornamelijk gebaseerd is op plantaardige voeding, is rijk aan voedingsvezels. Met ‘voedingsvezels’ bedoel…

Kruiden en groenten voor het urinewegstelselKruiden en groenten voor het urinewegstelselAlle bloed gaat door de nieren. De nieren zuiveren het bloed. De stoffen waar het lichaam niks mee kan worden uitgeschei…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezing"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-03-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!