InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Dood door alcohol: hoe kan veel drinken tot de dood leiden?

Dood door alcohol: hoe kan veel drinken tot de dood leiden?

Dood door alcohol: hoe kan veel drinken tot de dood leiden? Alcohol wordt door velen gebruikt om gezelligheid bij een feest te krijgen. Het drinken van een enkel glaasje per dag, daar is niets mee aan de hand. Toch komt het vaak voor dat het ene glas enkele worden en dat kan overgaan in enkele flessen per dag. Iedereen weet dat het innemen van grote hoeveelheden sterke drank slecht is voor de gezondheid. Welke aandoeningen veroorzaakt chronische alcoholinname en hoe kan het daarbij tot een voortijdige dood leiden?

Dood door alcohol

Alcoholist

De mens drinkt alcohol omdat men er vrolijk van wordt en het gezelligheid geeft. Door toedoen van stress, spanningen of angsten komt het geregeld voor, dat men te vaak en teveel drinkt. Het biedt de mogelijkheid om aan de problemen van iedere dag te ontsnappen. Het leidt tot alcoholisme, waarbij men is verslaafd aan de drank. Veel drank innemen is nooit goed voor het lichaam, omdat lichaamsprocessen en cellen op verschillende manieren worden aangetast. Hoe kan men naast een verkeersongeval dood gaan door teveel alcoholinname?

Gifstofopbouw

Krijgt men grote hoeveelheden alcohol binnen, dan wordt het door de lever in asceetaldehyde omgezet. Dit is voor het lichaam een gifstof, waardoor bijvoorbeeld bloedvaten verwijden en veroorzaakt kloppende hoofdpijn. Omdat de afbraak van deze stof relatief traag verloopt, heeft men langdurig deze stof in het lichaam. Vervolgens wordt het afgebroken in azijnzuur, waarna het wordt omgezet in zuurstof en kooldioxide. Ook een aanhoudend hoog azijnzuurgehalte kan verstrekkende gevolgen hebben. Enerzijds kan het tezamen met vrije radicalen kanker veroorzaken en anderzijds kan het aanleiding zijn voor Parkinson-achtige klachten.

Comazuipen en dood door alcohol

Een ander fenomeen is het comazuipen. Meestal gaat het daarbij om jongeren, welke reeds op jonge leeftijd overmatige hoeveelheden sterke drank innemen. Zeker als men het voor het achttiende levensjaar doet, kan het veel schade toebrengen aan de hersenen. Neurologische connecties worden tot die leeftijd nog grootschalig gelegd en kunnen door drank ernstige schade oplopen. Comazuipen zorgt ervoor dat het lichaam een overdosis alcohol en dus ook gifstoffen binnenkrijgt, waardoor de persoon het bewustzijn verliest en in een comateuze omstandigheid terechtkomt. Hoeveel schade er wordt aangericht hangt per geval, de hoeveelheid alcohol en leeftijd af. In ernstige gevallen kan het tot het overlijden van het kind leiden.

Verzwakte vaatwand

Bij personen die dagelijks grote hoeveelheden alcohol innemen, treedt altijd vaatwand-verzwakking op. Oftewel door de bloeddruk kan de omtrek van de vaten toenemen. Dit resulteert bijvoorbeeld in rode tot paarse vlekken op het gezicht en/ of rondom de neus. Daarnaast kan het aanleiding zijn voor een aneurysma. Dit is een inwendige toename van de doorsnede van cruciale aderen of aorta. Dit kan voorkomen in de hersenen of juist in de buik. Meest gevaarlijke omstandigheid is als de aneurysma eveneens barst, waardoor een onstopbare inwendige bloeding wordt veroorzaakt. Die omstandigheid heeft per ommegaande fatale gevolgen.

Hart- en vaatziekten

Door veel te drinken neemt de bloeddruk toe. Omdat alcoholinname ook vaak wordt gecombineerd met andere ongewenste stoffen zoals verzadigde vetten, zullen de aderen vervetten. Oftewel aan de binnenzijde van de vaatwand krijgt de persoon aanslag, waardoor de doorsnede plaatselijk aanzienlijk kan afnemen. Dit wordt ook wel aderverkalking genoemd. Indien er dan sprake is van een bloedprop, dan kan het daar een bloedopstopping veroorzaken. Het is aanleiding voor een hartaanval of beroerte, waardoor orgaanweefsels afsterven. Duurt die omstandigheid te lang dan kan men eraan sterven.

Verschillende kankersoorten

Overmatige alcoholconsumptie zorgt ervoor dat er een relatief hoog azijnzuurgehalte aanwezig is. Een zurige lichamelijke omstandigheid kan kanker triggeren. Daarnaast tast alcohol bij chronische inname weefsels aan. Omdat de lever continu overuren moet draaien, worden levercellen geleidelijk aangetast. Veel alcohol drinken kan aanleiding zijn voor leverziekten of lever-, keel-, slokdarmkanker en andere soorten kanker.

Zelfmoord

Omdat men veel drinkt wordt de gedachtegang eveneens aangetast. De verslaving kan aanleiding zijn voor een depressiviteit of een depressiviteit kan ook aanleiding zijn om overmatig veel te drinken. Beide gaan vaak hand-in-hand. Die omstandigheid kan voor sommige mensen betekenen, dat men zelfmoord pleegt. Zeker als de privé omstandigheid of werksfeer zeer problematisch is, wordt door toedoen van alcohol eerder de beslissing gemaakt. Depressieve mensen met een alcoholprobleem dienen daarom tijdig door de omgeving te worden herkend, zodat tijdig kan worden ingegrepen.

Beperk alcoholinname

Door de hoge risicos welke gepaard gaan met veel alcoholinname is het noodzakelijk om het te beperken. In principe is een glas alcohol per dag zelfs gezond, echter het moet niet meer worden. Beperk dus de inname van alcohol, zodat je ernstige aandoeningen vermijdt. Ook goede voorlichting aan jongeren is belangrijk om te vermijden, dat zij overmatig veel alcohol tijdens de jeugd of puberteit binnenkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vaatwand-verzwakking, aneurysma: waarom is de vaatwand zwak?Vaatwand-verzwakking, aneurysma: waarom is de vaatwand zwak?Door toedoen van uiteenlopende aandoeningen of ziekten kan de vaatwand van aderen, de kransslagader of aorta worden aang…
Alcohol verhoogt LDL-gehalte en kans op hart- en vaatziektenAlcohol verhoogt LDL-gehalte en kans op hart- en vaatziektenDoor veel alcohol in te nemen, stijgt het LDL-gehalte waardoor mede hart- en vaatziekten worden veroorzaakt. Meer low-de…
Comazuipen: ernstige gevolgen ontwikkeling hersenen puberComazuipen: ernstige gevolgen ontwikkeling hersenen puberIndien kinderen of pubers overmatig veel alcohol drinken, dan kan het ernstige schade aan de hersenen veroorzaken. Noodz…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 13 december 2014:
  • http://www.novadic-kentron.nl/default.aspx?DocumentID=0c4ffa3e-404c-4b70-b618-40752667f876
  • https://www.youtube.com/user/DRANKmaaktmeerkapot

Reageer op het artikel "Dood door alcohol: hoe kan veel drinken tot de dood leiden?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!