InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Na een gipsverband is goede huidverzorging met crème nodig

Na een gipsverband is goede huidverzorging met crème nodig

Na een gipsverband is goede huidverzorging met crème nodig Een gipsverband legt niet alleen botten en gewrichten, maar vooral ook de huid voor een bepaalde tijd lam. De meeste botbreuken aan een arm of been worden behandeld door er, na het eventueel rechtzetten, een gipsverband omheen te leggen. Meestal voor een termijn van ongeveer vier weken, of, als het een gecompliceerde breuk is, ook wel voor langer. Tijdens die tijd is de huid van het getroffen lichaamsdeel niet helemaal luchtdicht afgesloten, maar er komt toch ook niet veel verse lucht bij. De huid die onder het gips zit wordt dan ook vaak droog en schilferig. Na het verwijderen van het gips heeft ze enige tijd nodig om weer mooi soepel te worden en er gezond uit te zien. Daar kunt u haar mee helpen door een goede huidverzorging te geven.

Functie van de huid

De huid heeft een aantal heel belangrijke functies. Ze beschermt het lichaam tegen het zonlicht, indringers en andere gevaren van buitenaf. Wie een wondje in de huid heeft is op die plaats meteen ook veel bevattelijker voor bacteriën, virussen en schimmels. Daarnaast beschermt de huid het lichaam tegen uitdroging. Tevens regelt de huid voor een groot gedeelte de lichaamstemperatuur.

Vrouwen hebben het vaak sneller koud dan mannen

De reden dat vrouwen het bij gelijke omgevingstemperatuur vaker koud hebben dan mannen is dat zij een dunnere huid hebben en dus minder goed geïsoleerd zijn tegen de kou. Naast die functies maakt de huid ook onder invloed van de zon vitamine D aan, die zorgt voor de aanmaak en het onderhoud van de botten.

De huid voelt warmte en kou

Behalve die functies “voelt” de huid ook en helpt de temperatuur van het lichaam te regelen. Zo trekken de poriën zich samen als u het koud hebt, om zodoende de lichaamswarmte binnen te houden en gaat u transpireren als u het te warm krijgt, zodat overtollige lichaamswarmte samen met het vocht naar buiten gewerkt wordt.

Verborgen functies van de huid

Dieper in de huid liggen de bloedvaten, zenuwen en lymfevaten. Het onderste gedeelte van de huid bestaat uit bindweefsel dat de huid haar stevigheid geeft. De bloedvaten verzorgen de huid met zuurstof en voeding en helpen eventuele wondjes te dichten. De zenuwen helpen de huid te voelen (de tastzin) en sturen berichten naar de hersenen als ze iets voelen dat te warm, te koud is of gewoon pijnlijk is, waarop er vanuit de hersenen een automatische reactie volgt.

Een gipsverband sluit de huid van de lucht af

Als u dit allemaal leest, begrijpt u vanzelf dat de huid belangrijk genoeg is om goed te verzorgen. Vooral na een gipsverband is dat noodzakelijk. Gelukkig hebben de gipsmeesters tegenwoordig een goede opleiding en wordt het gips niet altijd meer zo vast om het gebroken lichaamsdeel gewikkeld, als vroeger.

Gips om de voet

Bij een breuk van een voetbot zit het gips bijvoorbeeld meestal wel goed sluitend om de voet, maar wordt het gipsverband dat over het been aangelegd is na het afharden vaak over de lengte gedeeltelijk ingeknipt, zodat het niet te strak kan gaan zitten. Daaroverheen komt dan het verband dat de boel bij elkaar houdt. Op die manier is de huid van het been niet totaal afgesloten van de lucht.

Niet onder het gipsverband krabben

Na verloop van tijd kan de huid onder het gipsverband gaan jeuken. Vaak ontstaat dat door het transpireren. Ga echter nooit met een breinaald of iets anders onder het gips om de huid te krabben. U kunt er wondjes aan krijgen die gemakkelijk kunnen gaan ontsteken en dan kunt u terug naar het ziekenhuis. Neem liever een föhn, zet deze op koude lucht en probeer hiermee wat frisse luchtcirculatie tussen gips en huid te brengen. Dat helpt vaak al veel. Lukt dat niet, zoek dan afleiding, zodat u er even niet meer zo aan denkt, want vaak verdwijnt de jeuk na een poosje ook weer.

Na het verwijderen van het gipsverband

Ondanks alle voorzorgen heeft de huid erg geleden onder het minimale contact met verse lucht. Ze ziet er na het verwijderen van het gips vaak droog en schilferig uit. Ze “schreeuwt” om hulp. Met goede zorg kunt u uw huid echter binnen twee weken op het oude gezondheidsniveau brengen. Dat is niet moeilijk, maar vereist wel elke dag even wat aandacht.

Altijd eerst goed schoonmaken

Om te beginnen moet de huid eerst goed schoongemaakt worden, want al die tijd in het gips is ze niet gewassen. De uitgescheiden lichaamsstoffen van vaak vier weken zitten er nog op en die moeten als eerste verwijderd worden.

Voorzichtig schoonmaken met water

Neem een bad met niet al te heet water of, als u alleen een douche hebt, zet uw been in een emmer of bak met verwarmd water en geef de huid de gelegenheid om zoveel mogelijk vocht op te nemen. Droog het lichaamsdeel daarna goed af. Daarbij zullen de meeste schilfertjes al verdwijnen. Smeer de huid daarna in met een goede crème. Dat hoeft helemaal geen dure crème te zijn. Het mag ook een goede bodylotion zijn, maar ze moet wel voldoende vocht en vet bevatten en huidvriendelijk zijn.

Een goede huidverzorging geven na het afhalen van het gipsverband

Sommige mensen krijgen pas last van jeuk als het gipsverband is verwijderd. Krab echter niet aan de huid, want die is dan dunner en kwetsbaarder dan anders en u beschadigt haar dan ook sneller. Het is beter om de arm of het been meteen als u thuiskomt met vocht te verzorgen.

Pas op met afdrogen

Veeg bij het nadrogen voorzichtig de losse velletjes zoveel mogelijk weg, maar ga niet te hardhandig te werk, want ook van een zachte handdoek kunnen er beschadigingen ontstaan. Gebruik daarna een goede crème om de huid weer soepel te maken. Herhaal de behandeling twee tot driemaal per dag. Na een dag of twee ziet de huid er dan al stukken beter uit.

De nabehandeling van het litteken van een operatiewond met crème is nodig

Sommige breuken zijn niet gewoon recht te zetten, maar moeten via een operatie gezet worden. Dat is erg vervelend, vooral als het bot met ijzeren pinnen geholpen moet worden om weer recht aan te groeien. Als het gipsverband verwijderd is en de wond is goed dicht en aan het genezen is, kunt u het litteken gaan behandelen met crème, bijvoorbeeld calendulacrème.

Calendulacrème helpt

Calendulacrème is een crème, gemaakt op een natuurlijke basis van goudsbloemen, vaak wat veraangenaamd met lavendel. Deze crème helpt de huid om beschadigde plekken sneller te herstellen. Vooral bij littekens is een behandeling met deze crème sterk aan te bevelen. Overigens helpt deze crème ook bij smetplekken op de huid, bijvoorbeeld in lichaamsvouwen, bij huidontstekingen, eczeem, brandwonden, zonnebrand en schaafwonden.

Wel de crème even testen op allergie

Sommige mensen zijn allergisch voor de ingrediënten van goudsbloemen. Het is dus wel aan te raden om de crème even op een normaal plekje van de huid te proberen. Is de plek na 24 uur niet geïrriteerd, wordt deze niet rood of gaat branden, dan kunt u haar goed verdragen en gebruiken. Op internet staan veel voorbeelden van mensen die het middel al jaren met plezier gebruiken en vooral goede resultaten boeken bij het behandelen van littekens.

De huid is een ademend orgaan

Uw huid is het grootste orgaan van uw lichaam en verdient het dan ook om goed verzorgd te worden, vooral na een gipsverband, een operatie of wond. Geen enkele huid verdraagt het om heel lang bedekt te blijven. de functie ervan gaat dan achteruit. Een gezonde huid is een van de voorwaarden voor een gezond leven. Veel mensen hebben zo hier of daar echter wel wat eczeem, wratjes, geïrriteerde en rode huid, of ook huidziekten als psoriasis en dergelijke. De huid verdient het echter in alle gevallen om de best mogelijke verzorging te krijgen, dus ook na een wekenlang gipsverband.
© 2015 - 2018 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Drie tips voor een goede huidverzorgingDe schoonheid begint met een mooie huid, en als u de rest van uw leven een mooie en gezonde huid wilt hebben, zijn er dr…
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond…
In het gips: waarom moet een breuk in het gips?Iemand die een been of pols breekt, moet altijd in het gips. Maar waarom? En hoe werkt dat met dat gips? Is het bovendie…

Reageer op het artikel "Na een gipsverband is goede huidverzorging met crème nodig"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 19-01-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!