Waarom heb ik het altijd koud?

Waarom heb ik het altijd koud? Is een vraag die veel mensen zich stellen. Sommige mensen hebben het altijd koud en misschien heb je het zelf ook altijd koud. Misschien heb je zelf ook altijd koude handen en koude voeten en moet je extra veel kleren aan en de verwarming extra hoog zetten om het warm te krijgen. Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat sommige mensen het sneller koud hebben en sneller koude handen en koude voeten hebben, dan andere mensen. Kleine mensen hebben het sneller koud, dan grote mensen. Vaak hebben vrouwen het sneller koud dan mannen. Dunne mensen hebben het sneller koud, dan dikke mensen. Mensen die weinig buiten komen hebben het ook sneller koud, dan mensen die veel buiten zijn. Ook mensen die veel bewegen hebben het minder snel koud, dan mensen die weinig bewegen. Verder kan een afvaldieet en het eten van te weinig eiwitten ervoor zorgen dat je het altijd koud hebt. Tenslotte kan etniciteit een oorzaak zijn dat je het altijd koud hebt.

Kleine mensen hebben het sneller koud, dan grote mensen

Kleine mensen hebben het sneller koud, dan grote mensen omdat kleine mensen een groter lichaamsoppervlak hebben in verhouding tot hun lichaamsinhoud. De lichaamsoppervlakte:lichaamsinhoud ratio is bij kleine mensen groter, dan bij grote mensen. Hierdoor hebben kleine mensen een groter lichaamsoppervlakte wat ze warm moet houden en verliezen sneller warmte. Dit is ook de reden dat kinderen het sneller koud hebben, dan volwassenen. Ook hebben kleine dieren het sneller koud, dan grote dieren.

Vrouwen hebben het sneller koud, dan mannen

Vrouwen klagen er vaker over dat ze het altijd koud hebben, dan mannen. Er zijn een aantal duidelijke lichamelijke oorzaken aan te wijzen dat vrouwen het sneller koud hebben, dan mannen en sneller koude handen en voeten hebben, dan mannen.
Vrouwen hebben gemiddeld 20 tot 30% minder spiermassa dan mannen. Onze spieren zorgen er onder andere voor dat het lichaam warmte opwekt. Als je meer spieren hebt, kun je meer warmte opwekken. Zo kan het mannenlichaam meer warmte opwekken, dan het vrouwenlichaam. De reden dat vrouwen vaker koude handen en voeten hebben, komt omdat de handen en voeten van vrouwen minder goed doorbloed zijn, dan de handen en voeten van mannen. Het bloed en de circulatie vervoert warmte vanuit de lichaamskern naar de handen en voeten. Als de doorbloeding van handen en voeten van vrouwen slechter is, dan van mannen, kan er ook minder warmte worden vervoerd, waardoor de handen en voeten van vrouwen sneller koud worden.
Tenslotte hebben vrouwen een groter lichaamsoppervlak in verhouding tot de lichaamsinhoud, dan mannen en verliezen zo dus sneller warmte.

Dunne mensen hebben het sneller koud, dan dikke mensen

De onderhuidse vetlaag is een goede isolatielaag en houdt dus de warmte van het lichaam goed vast. Het onderhuidse vet kun je beschouwen als een dikke overal die goed de warmte vasthoudt. Als je heel erg weinig onderhuids vet hebt, is de isolatielaag een stuk dunner en raak je veel makkelijker warmte kwijt.
Ook hebben dunne mensen een groter lichaamsoppervlak in verhouding tot de lichaamsinhoud, dan dikke mensen en verliezen zo dus sneller warmte.

Mensen die weinig buiten komen, hebben het sneller koud, dan mensen die veel buiten komen

Mensen die weinig buiten komen zijn minder goed in staat om warmte op te wekken, dan mensen die veel buiten zijn. Mensen die veel buiten zijn, zijn goed in staat om de stofwisseling in een hogere versnelling te zetten en zo warmte op te wekken, als de lichaamstemperatuur dreigt te dalen. In feite is dit dus een kwestie van gewenning. Je kunt er voor zorgen dat je het niet altijd koud hebt, door vaker buiten te komen en jezelf dan niet volledig in te pakken.

Mensen die veel bewegen hebben het minder snel koud, dan mensen die weinig bewegen

Sportieve mensen die dus veel bewegen hebben het minder snel koud, dan mensen die weinig sporten en bewegen. Dit komt omdat je door te bewegen je stofwisseling verhoogt. Deze verhoging van de stofwisseling en dus verbranding gaat ook door in rust en wordt EPOC (Excess Post Oxygen Consumption) of naverbranding genoemd.
Door intensief te sporten, of zwaar werk te verrichten verbrand je extra veel calorieën in rust. Bij dit verbranden komt extra warmte vrij. Hierdoor krijg je het minder snel koud. Als je zelf intensief gaat sporten, zul je het ook niet altijd meer koud hebben.

Een crashdieet en weinig eiwitten eten kunnen ervoor zorgen dat je het altijd koud hebt

Wanneer je wil afvallen, moet je minder calorieën eten, dan je nodig hebt. Hierdoor gaat je lichaam vet verbranden en val je af. Bij een crashdieet worden er echter zo weinig calorieën gegeten dat je lichaam in de spaarstand gaat; er worden minder calorieën verbrand en als gevolg wordt er minder warmte opgewekt, waardoor je het sneller koud krijgt.
Ook kan een crash dieet in combinatie met te weinig eiwitrijke producten eten ervoor zorgen dat je spiermassa verliest. Deze spiermassa is belangrijk voor het opwekken van warmte. Verder komt bij de vertering en opname van eiwitrijke producten veel warmte vrij. Wanneer je weinig eiwitten eet, komt er dus bij vertering en opname van voedingsstoffen minder warmte vrij.
Tenslotte verlies je bij een crash dieet je vetlaag die ervoor zorgt dat warmte goed wordt vastgehouden.
Als je het kouder hebt gekregen doordat je een crash dieet volgt, is dit een waarschuwingssignaal van het lichaam. Een waarschuwingssignaal dat aangeeft dat je iets meer calorieën en eiwitten moet gaan eten.

Etniciteit kan een oorzaak zijn dat je het altijd koud hebt

Het lichaam van mensen uit warme landen is er veel beter op ingericht om snel en goed warmte af te geven. In het land van herkomst van deze mensen geeft deze fysiologische aanpassing een groot voordeel. Wanneer het lichaam niet snel en goed warmte kan afgeven, zouden deze mensen sneller een oververhit raken en een zonnesteek op kunnen lopen.
In een relatief koud land levert deze aanpassing aan de hitte echter een nadeel op. Deze mensen verliezen sneller lichaamswarmte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het koud hebben: oorzaken en remediesHet koud hebben: oorzaken en remediesDe één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt.…
Koude voeten voorkomenKoude voeten voorkomenKoude voeten, de een heeft er meer last van dan de ander. Als je voeten koud zijn krijg je ze vaak maar langzaam weer wa…
Waarom hebben vrouwen het altijd koud?Waarom hebben vrouwen het altijd koud?Vrouwen klagen veel vaker over de kou dan mannen. Vooral koude handen en voeten zijn een veelgehoorde klacht. Stellen ze…
Wat te doen tegen koude handen of voeten?Wat te doen tegen koude handen of voeten?In de herfst- en wintermaanden kan men last krijgen van koude handen of voeten. De een heeft nooit last van koude handen…

Zittend ziekenvervoer en vergoedingsregelingZittend ziekenvervoer en vergoedingsregelingZiekenvervoer wordt vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering als het om medisch noodzakelijk vervoer gaat. In…
Hoe een chronisch zieke mentaal steunenHoe een chronisch zieke mentaal steunenWanneer je geconfronteerd wordt met een chronisch ziek familielid, kennis of vriend kan dit een heuse impact hebben op j…

Reageer op het artikel "Waarom heb ik het altijd koud?"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 24-02-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!