Wat is een MRSA-bacterie?

Wat is een MRSA-bacterie? MRSA staat voor Methillicine Resistente Staphyloccocus Aureus. Methillicine is een soort antiobiotica. Deze doodt normaal gesproken bacteriën. Maar als deze antibiotica veelvuldig is ingezet, kan het de Staphyloccocus Aureus bacterie niet meer doden. Hoe komt dat precies? De staphylococcus is net zoals andere bacteriën een zeer flexibel wezentje. Het kan namelijk muteren. Deze mutatie doet het uit zelfbehoud. Wanneer de mens met antibiotica de staphyloccocus aanvalt, muteren de bacteriën die deze aanval overleven.

Inhoud:

Resistentie is besmettelijk

Bacteriën kunnen binnen een half uur zichzelf delen met behoud van de resistente eigenschappen die de eerste generatie bacteriën opdeed. Daarom kan er snel een stam antibioticaresistente bacteriën ontstaan. Hierna is de ellende nog niet afgelopen. De resistentie van een bacterie kan overslaan op alle andere bacteriën die zich in het lichaam bevinden! In populaire termen heet dat: resistentie is besmettelijk. Bovendien kan één enkele bacterie resistentie opdoen voor tientallen soorten antibiotica. In de praktijk zie je vaak dat als een bacterie resistent is voor een antibioticum, deze microbe ook resistent blijkt tegen een rits aan andere soorten antibiotica.

Superstaph

In Engelstalige landen wordt deze bacterie die resistent is geworden tegen antibiotica vaak Superstaph genoemd. In 1986 schrokken deskundigen zich een hoedje toen bleek dat superstaph in minimaal 32 Londense ziekenhuizen voortwoekerde. Vele mensen gingen aan een infectie met deze bacterie dood. Bacteriën worden normaal gesproken overgedragen door artsen en verpleegsters. Hoe gaat dat in zijn werk? Heel eenvoudig: men loopt van een ziekenhuiszaal naar een operatiekamer en verspreidt superstaph via de kleding maar ook via de handen en het gezicht. Superstaph houdt vooral van de neus. Dus als een dokter eerst aan zijn neus zit en daarna aan jou als patiënt, kan het zijn dat je ten dode bent opgeschreven. Ziekenhuizen zijn de grootste infectiehaarden van pathologische bacteriën in onze samenleving.

De grootste angst voor een ziekenhuisdirectie is een MRSA-besmetting.

Hoed je voor de niezende arts

Als superstaph in je neus zit, is het niet schadelijk. Maar door niezen hoesten en aan je neus krabben kan de bacterie zich verspreiden in open wonden en daar is het wel schadelijk. Superstaph kan verschillende ziekten veroorzaken: steenpuisten, ettergezwellen, bindvliesontsteking, syndroom van Lyell (een ziekte waarbij de huid in lossen vellen gaat hangen), bloedvergiftiging, interne abcessen, longontsteking, hartvliesontsteking, hersenvliesontsteking en beenmergontsteking. Vooral de laatste ziekten in deze opsomming zijn potentieel dodelijk. Verder kan het een shocktoestand van het bloed veroorzaken. Ook tamponziekte is een gevreesde ziekte die uiteraard alleen bij vrouwen voortkomt. Als je eerst aan je neus hebt gezeten en daarna een tampon inbrengt, kan superstaph een ontsteking in de vagina veroorzaken waaraan al vele vrouwen zijn overleden.

Mensen kweken hun eigen ziekten

Superbacteriën zijn door mensen gekweekt, zij het onbedoeld. De gewone bacteriesoorten hebben goede functies voor de mens. In onze darmflora zitten maar liefst 400 tot 500 bacteriesoorten die allemaal nuttig zijn. Als sommige van deze bacteriën echter op de verkeerde plaats in het lichaam terecht komen, ontstaat er een ontsteking. Nu komt de crux. Ontstekingen worden standaard met antibiotica tegen gegaan. Dat gaat in eerste instantie succesvol. Maar antibiotica heeft allerlei bijwerkingen. Wanneer je lichaam twee antibioticakuren in korte tijd hebt moeten ondergaan, is er bijzonder grote kans dat de darmflora dermate verstoord is dat er een andere schimmel of bacterie in overtal komt waardoor het lichaam reageert met een infectie om de overvloedige aanwezigheid van deze bacterie terug te dringen. Artsen zien de infectie wederom als aanleiding om de patiënt antibiotica te geven. Vervolgens is er een gerede kans dat er in de toekomst weer een infectie wordt opgelopen, want je raadt het al: de schimmel- en bacterie-infecties zijn een langetermijngevolg van antibiotica. Antibiotica maakt namelijk niet alleen de bacteriën dood die voor een infectie zorgen, maar ook de bacteriën die bijdragen aan het afweermechanisme.

EMRSA

Nadat de MRSA-bacterie was ontdekt, ontdekte men nog veel meer bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica. Sommige bacteriën zijn inmiddels resistent tegen vrijwel alle soorten antibiotica, behalve tegen enkele soorten die zelden worden gebruikt aangezien ze zeer ernstige kortetermijnbijwerkingen hebben. In Engeland zijn in de jaren 80 op een gegeven moment tientallen mensen overleden aan een MRSA-bacterie, die men vervolgens omdoopten tot EMRSA-bacterie, waarbij de E voor Epidemisch staat.

De informatie over antibiotica komt voor een groot deel uit dit boek.De informatie over antibiotica komt voor een groot deel uit dit boek.
Een MRSA-bacterie wordt in Nederland ook wel de ziekenhuisbacterie genoemd, omdat hij in ziekenhuizen epidemieën veroorzaakt (bron: RIVM).

Er gaan al mensen dood aan MRSA

Superbacteriën zorgen jaarlijks voor tientallen slachtoffers in ziekenhuizen, ook in Nederland. Deskundigen adviseren om de patiënten zo kort mogelijk in het ziekenhuis te laten liggen aangezien dan de kans dat je een MRSA-besmetting oploopt veel kleiner is. Stel je komt voor een beenbreuk in een ziekenhuis. Er moeten wonden worden gemaakt om je been te herstellen. Je maakt door deze operatiewond vervolgens dagelijks kans op een besmetting met MRSA. Thuis bestaat deze bacterie helemaal niet; het komt alleen in het ziekenhuis voor! In het ziekenhuis wordt immers vaak antibiotica gebruikt en daar is de MRSA-bacterie ongevoelig voor. Sterker nog: het voedt zich met antibiotica waardoor het ziekenhuis, waar men vaak vloeren met antibiotica sprayt, een grote bron van de MRSA-bacterie is.

De angst voor de superbacterie

Waar artsen, microbiologen en gezondheidszorgautoriteten erg bang voor zijn, is dat er massaal superbacteriën zoals MRSA en EMRSA ontstaan. Superbacteriën zijn resistent tegen vrijwel alle soorten antibiotica. Het is zelfs zo dat de meeste experts op dit gebied verwachten dat er een tijd komen gaat dat alle antibiotica waardeloos wordt. Dat zal leiden tot miljoenen, misschien wel miljarden doden. Antibiotica wordt namelijk momenteel verreweg het meest gebruikt om ziekten in toom te houden, ondanks de vele bijwerkingen en gevaren die dit middel oplevert.

Als antibiotica onbruikbaar wordt

Wanneer antibiotica onbruikbaar wordt, wordt het des te belangrijker om je goed te voeden met fruit en groente teneinde de levenskracht of het immuunsysteem van het lichaam te vergroten. Natuurlijke antibiotica zoals knoflook, uien en honing, kunnen ook als medicijn dienen en daar zijn nog nooit bacteriën resistent tegen geworden. Verder is het belangrijk om onderzoeken over macrofagen versneld op te pakken. Macrofagen zijn cellen van het lichaam die immuuncellen voorzien over de juiste gereedschap om een bacterie, virus of parasiet te bestrijden. De wetenschap over macrofagen is momenteel het verst gevorderd in Rusland. Macrofagen kunnen naar alle waarschijnlijkheid de rol van antibiotica geheel vervangen.
Gerelateerde artikelen
Besmetting MRSA of ziekenhuisbacterieMRSA komt geregeld voor in Europese ziekenhuizen en rusthuizen. Deze komt vaker voor dan voorheen en kan levensbedreigen…
De superbacterie bedreigt EuropaDe superbacterie bedreigt EuropaNog niet zo lang geleden creëerde de ziekenhuisbacterie onrust bij de bevolking: ze was de oorzaak van een heleboel over…
Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie is de verzamelnaam voor alle bacteriën die immuun zijn tegen (vrijwel) alle soorten antibiotica. Deze bact…
VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingVRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingIn oktober 2013 maakte het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven bekend dat het op zijn vier verpleegafdelingen geno…

mijn kijk opDe vicieuze cirkel van antibioticaDe hoera-verhalen over antibiotica zijn anno 2015 inmiddels verstomd. Velen weten de gevaren van antibiotica maar weinig…
Blaasontsteking veroorzaakt door antibioticaBlaasontsteking veroorzaakt door antibioticaVooral vrouwen hebben last van een blaasontsteking. Standaard wordt een blaasontsteking verholpen met antibiotica. Dat i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: National Institutes of Health, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Geoffrey Cannon, De nieuwe Ziekteverwekkers, antibiotica, een droom wordt een nachtmerrie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Macrofaag
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/MRSA

Reageer op het artikel "Wat is een MRSA-bacterie?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-03-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!