InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Sleep Better app: beter slapen dankzij een gratis applicatie

Sleep Better app: beter slapen dankzij een gratis applicatie

Wil je weten waarom je iedere ochtend zo moe opstaat? Of wil je beginnen met het bijhouden van een droomdagboek? Met de gratis applicatie Sleep Better (Slaap Beter) van het bedrijf Runtastic, krijg je meer inzicht in jouw slaappatroon. De app kun je gratis downloaden voor iOS (iPhone, iPad, iPod) en Android toestellen. Je kunt voor €1,99 alle functies vrijkopen, maar dit is geen verplichting. Met Sleep Better kun je je eigen slaapritme, maar ook die van je huisdier of kind, bijhouden. Hoe werkt de app? Wat kun je er allemaal mee en waar kun je Sleep Better: Smart Alarm Clock & Sleeping Cycle Tracker gratis downloaden?

Sleep Better

De gratis applicatie heet officieel: Sleep Better: Smart Alarm Clock & Sleeping Cycle Tracker. Met de gratis applicatie kun je bijhouden wat jouw slaapgewoonten zijn. Of je nu moeite hebt met in slaap vallen of juist erg licht slaapt, maakt niet uit. De app houdt alles voor je bij en geeft tips hoe je beter en vaster kunt slapen. Je krijgt onder andere tips over het gebruik van cafeïne en alcohol, en hoe je stress kunt verminderen. Ook zit er een alarmfunctie in de applicatie verwerkt, waarmee je iedere dag met een nieuw rustgevend deuntje wakker kunt worden. De applicatie is gemaakt door het bedrijf Runtastic. Dat ook bekend is van de apps: Runtastic, Wielren, Runtastic Me, Pedometer, Altimeter, Wintersports, Push-Ups, Situps, Timer, Sixpack, Voedings Quiz en nog veel meer applicaties die vallen onder de noemer gezondheid. De Sleep Better app is anno 2015 een van de meest succesvolle uit de reeks gratis applicaties van het bedrijf. Het is wereldwijd na de lancering al meer dan 1 miljoen keer gedownload. Ook in Nederland wint Sleep Better (Slaap Beter) aan populariteit.

Functies

In de versie 1.04 voor Android en 1.0.5 voor iOS zitten de volgende functies in de gratis applicatie verwerkt:

Hoe lang slaap je?

Bijhouden hoe lang je slaapt en op wat voor manier je slaapt. Slaap je bijvoorbeeld erg vast, of duurt het juist erg lang voordat je in een vaste en diepe slaap terecht komt? De app meet hoe efficiënt jij slaapt.

Slaappatroon begrijpen

Na het downloaden en instellen van Sleep Better van Runtastic krijg je, na iedere nacht slapen, diverse statistieken te zien over jouw slaap. Sleep Better houdt onder andere bij hoeveel tijd je in bed doorbrengt, hoe laat je iedere dag wakker wordt en hoe lang je je in de verschillende slaapcycli begeeft.

Smart Alarm

Gebruik de optie Smart Alarm om iedere dag op de ideale tijd wakker gemaakt te worden. Als je een aantal nachten met de app hebt doorgebracht krijg je een persoonlijke ‘Wake-Up Window’, waarin je het beste wakker gemaakt kunt worden. Je kunt tevens kiezen uit meerdere soorten alarmen om mee wakker te worden. Ook heb je de optie om het alarm tijdelijk uit te zetten, om zo toch wat later wakker te worden.

Dagelijkse gewoonten

Voer je dagelijkse gewoonte zoals de hoeveelheid cafeïne en alcohol die je nuttigt, maar ook de work-out die je hebt gedaan. Je krijgt tips om je dagelijkse gewoonten te verbeteren en ziet wat het effect daarvan is.

Slaap en de maan

Sommige mensen slapen beter of slechter als de maan een bepaalde stand heeft. De applicatie Sleep Better houdt dit netjes voor je bij.

Droomdagboek

Je kunt in de applicatie een droomdagboek bijhouden. Zo zie je waar je het meest over aan het dromen bent, hoe vaak je droomt en of een droom kwaad- of goedaardig is.

Stemming bijhouden

Na iedere nacht slapen kun je invoeren hoe je je na het opstaan voelt. Als je bijvoorbeeld iedere dag met een moe en zwak gevoel opstaat, kun je dit invoeren en krijg je tips om dit humeur te verbeteren.

Slaapgeschiedenis

Des te langer je gebruik maakt van de applicatie, hoe meer gegevens Sleep Better over jouw slaappatroon heeft. Je kunt deze geschiedenis terugkijken om zo meer inzicht te krijgen hoe je beter kunt gaan slapen. Ook zie je waar precies bij jou het probleem ligt.

Betalen voor Sleep Better?

Niet alle functies zijn voor altijd gratis. Je kunt een in-app aankoop doen van €1,99 om toegang te krijgen tot alle functies en om de kleine advertenties te verwijderen. Je kunt de applicatie prima gratis gebruiken, maar je krijgt dan iets minder mogelijkheden met betrekking tot de slaapgeschiedenis. Als je Sleep Better vaak gebruikt en je hebt er echt baat bij, kun je alle functies vrijkopen voor minder dan 2 euro.

Downloaden van de applicatie slaap beter

De applicatie is anno 2015 beschikbaar in de App store van Apple (iPhone, iPad, iPod) en voor toestellen die draaien op het besturingssysteem Android via de Google Play Store. Betalen voor de applicatie kan via een iTuneskaart (iOS) of met een creditcard (Android). De applicatie is anno 2015 niet beschikbaar voor Windows Phone, Symbian, of andere smartphones.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slapen in twee fasesSlapen in twee fasesIedereen weet dat een mens gemiddeld 8 uur slaap nodig heeft per dag. Meestal slapen we aan één stuk door in de nacht, m…
Engelse tijden, een grammaticaal overzichtHoewel de Engelse taal net als onze Nederlandse een Germaanse taal is ontstaat er soms wat verwarring wanneer we gaan ve…
Slaapschema's om korter te slapen: polyphasic sleepSlaapschema's om korter te slapen: polyphasic sleepAls je altijd tijd tekort komt en je de tijd zo optimaal mogelijk wil benutten, kan je proberen om je slaap te verdelen…
Lekker slapen met de Deep Sleep Pillow SprayLekker slapen met de Deep Sleep Pillow SprayLekker slapen, dat doet lang niet iedereen. Er zijn allerlei redenen, waarom we 's nachts de slaap niet kunnen vatten of…
NSRED: een slaap- en eetstoornisNSRED: een slaap- en eetstoornisAls je in korte tijd veel aankomt, 's ochtends geen trek hebt en last hebt van buikpijn, dan kan het misschien zijn dat…
Bronnen en referenties
  • https://www.runtastic.com/nl/apps/sleepbetter
  • http://www.iphoned.nl/apps/sleep-better/
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.runtastic.android.sleepbetter.lite
  • Sleep Better voor Samsung Galaxy S5

Reageer op het artikel "Sleep Better app: beter slapen dankzij een gratis applicatie"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 02-03-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Slapen
Medische informatie…
Schrijf mee!