Asbestsanering, een zaak van specialisten

Asbestsanering, een zaak van specialisten Asbestsanering is big business. Want zijn gevels en daken van gebouwen vervuild met asbest, dan brengt dat gezondheidsrisico’s met zich mee. Asbestsanering door een specialist is dan onvermijdelijk. Maar professionele asbestsanering is ook een heel verantwoordelijke aangelegenheid. Niet alleen is er de zorg voor de omgeving, maar ook die voor de medewerkers die de klus moeten klaren.

Professionele asbestsanering

Of het nu dak- of wandpanelen of verpakkingsmateriaal betrof, asbest werd in de economisch voorspoedige jaren na Wereldoorlog II bijna overal toegepast, vooral vanwege zijn optimale producteigenschappen. Het vezelachtige mineraal is:
  • brandwerend;
  • isolerend;
  • bestand tegen chemische invloeden;
  • en scheurbestendig.

Asbest kankerverwekkend

Maar als de extreem kleine vezels worden ingeademd, kunnen ze zich voor altijd afzetten in de longen en kanker veroorzaken. Als daarom het dak van een oud gebouw met asbest is belast, moet professionele asbestverwijdering plaatsvinden. Maar professionele asbestverwijderaars worden ook regelmatig ingeschakeld voor het opruimen van asbest bij brandschade of illegale dumpingen.

Asbest met subsidie laten verwijderen

Helaas komt asbest nog te vaak negatief in het nieuws omdat er te veel “cowboy’s” in de sector actief zijn. En het aantal vermeende specialisten zal alleen nog maar toenemen nu het kabinet in maart 2015 instemde met een voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om asbesthoudende daken en gevelbekleding vanaf 2014 volledig te verbieden. Die maatregel houdt concreet in dat eigenaren van panden met asbesthoudende materialen in de dakbedekking, dat asbest voor 2024 hebben moeten laten verwijderen, voorzover dat in contact staat met de buitenlucht.

Geen verbod op inpandige asbestmaterialen

Een verbod op inpandige asbesthoudende materialen in dakbeschot of isolatiemateriaal, is overigens (nog) niet aan de orde. Bedrijven en particulieren krijgen tot 2024 de gelegenheid om de sanering met subsidie te laten uitvoeren. In januari 2016 is daarvoor een subsidiebudget van tenminste 75 miljoen euro beschikbaar.

Verlaagd BTW-tarief voor asbestverwijdering

Overigens gold in dit verband tot 1 juli 2015 ook al een verlaagd btw tarief 6% (in plaats van 21%) op de arbeidsuren die gemoeid waren met asbestverwijdering, een besparing derhalve van 15 procent. Dat lage BTW tarief gold trouwens alleen voor de daadwerkelijke asbestverwijdering, niet voor inventarisatiewerkzaamheden.

Asbest in geen geval eigenhandig verwijderen!

Vooral de verwering van bouwmaterialen waarin asbest is verwerkt vormt vaak een gevaar voor de gezondheid van bewoners. Want de vezels lossen op en verspreiden zich in de lucht. Maar ook onoordeelkundige verwijdering van schadelijke asbesthoudende materialen verhoogt het risico voor de gezondheid. Niet voor niets is bij uitvoering van sloopwerkzaamheden de asbestverwijdering voorbehouden aan officieel erkende ondernemingen.

Veel inspanning voor de gezondheid

Professionele asbestsanering is niet goedkoop, omdat allerlei technische voorschriften voor gevaarlijke stoffen in acht genomen moeten worden. Doorgaans moet de bouwplaats stofdicht voor de buitenwereld worden afgesloten. Daarbinnen moeten de werkzaamheden bij voorkeur vacuüm worden uitgevoerd en werkruimten mogen alleen via sluizen worden betreden. Door het verwijderen van de asbesthoudende materialen neemt de vezelconcentratie in de omgevingslucht enorm toe. Zolang het verwijderen van de vezels niet is afgerond, is het gebouw onbewoonbaar. Na de saneringsmaatregelen wordt gemeten of de blootstellingslimieten niet meer worden overschreden. Pas dan kan het gebouw weer worden betreden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dominiquechappard, Openclipart
  • Bericht in Dagblad De Limburger van zaterdag 28 maart 2015

Reageer op het artikel "Asbestsanering, een zaak van specialisten"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: September 2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!