Asbestsanering, een zaak van specialisten

Asbestsanering, een zaak van specialisten Asbestsanering is big business. Want zijn gevels en daken van gebouwen vervuild met asbest, dan brengt dat gezondheidsrisico’s met zich mee. De overheid besloot daarom in 2015 dat alle asbestdaken uiterlijk op in 2024 verwijderd moesten zijn. Maar een wetsvoorstel daartoe werd medio 2019 door de Eerste Kamer verworpen, ook nadat der deadline ervoor al was opgeschoven naar 2028. Asbestsanering door specialisten is onvermijdelijk en de Kamer was bang dat het particulieren op te hoge kosten zou jagen. Overigens is professionele asbestsanering ook een heel verantwoordelijke aangelegenheid. Niet alleen is er de zorg voor de omgeving, maar ook die voor de medewerkers die de klus moeten klaren.

Waar en waarom werd asbest toegepast

Of het nu dak- of wandpanelen of verpakkingsmateriaal betrof, asbest werd in de economisch voorspoedige jaren na Wereldoorlog II bijna overal toegepast, vooral vanwege zijn optimale producteigenschappen. Het vezelachtige mineraal is:
  • brandwerend;
  • isolerend;
  • bestand tegen chemische invloeden;
  • en scheurbestendig.

Asbest kankerverwekkend

Maar als de extreem kleine vezels worden ingeademd, kunnen ze zich voor altijd afzetten in de longen en kanker veroorzaken. Als daarom het dak van een oud gebouw met asbest is belast, moet professionele asbestverwijdering plaatsvinden. Maar professionele asbestverwijderaars worden ook regelmatig ingeschakeld voor het opruimen van asbest bij brandschade of illegale dumpingen.

Asbest met subsidie laten verwijderen

Helaas komt asbest nog te vaak negatief in het nieuws omdat er te veel “cowboy’s” in de sector actief zijn. En de vrees bestond dat het aantal vermeende specialisten alleen nog maar zou toenemen. Het kabinet stemde immers in maart 2015 in met een voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om asbesthoudende daken en gevelbekleding vanaf 2024 volledig te verbieden. Die maatregel hield concreet in dat eigenaren van panden met asbesthoudende materialen in de dakbedekking, dat asbest voor 2024 moesten laten verwijderen, voor zover dat in contact staat met de buitenlucht. Uiteindelijk hebben die voorstellen het niet gehaald, ook niet nadat deadline voor verwijdering als was opgeschoven naar 2028. Bij meerdere politieke partijen bestaat de vrees dat inschakeling van specialisten, burgers op te hoge kosten zal jagen.

Geen verbod op inpandige asbestmaterialen

Een verbod op inpandige asbesthoudende materialen in dakbeschot of isolatiemateriaal, is overigens (nog) niet aan de orde. Bedrijven en particulieren krijgen tot 2024 de gelegenheid om de sanering met subsidie te laten uitvoeren. In januari 2016 was daarvoor een subsidiebudget van tenminste 75 miljoen euro beschikbaar.

Verlaagd BTW-tarief voor asbestverwijdering

Overigens gold in dit verband tot 1 juli 2015 ook al een verlaagd btw tarief 6% (in plaats van 21%) op de arbeidsuren die gemoeid waren met asbestverwijdering, een besparing derhalve van 15 procent. Dat lage BTW tarief gold trouwens alleen voor de daadwerkelijke asbestverwijdering, niet voor inventarisatiewerkzaamheden.

Asbest in geen geval eigenhandig verwijderen!

Vooral de verwering van bouwmaterialen waarin asbest is verwerkt vormt vaak een gevaar voor de gezondheid van bewoners. Want de vezels lossen op en verspreiden zich in de lucht. Maar ook onoordeelkundige verwijdering van schadelijke asbesthoudende materialen verhoogt het risico voor de gezondheid. Niet voor niets is bij uitvoering van sloopwerkzaamheden de asbestverwijdering voorbehouden aan officieel erkende ondernemingen.

Asbestsanering door specialisten

Professionele asbestsanering door specialisten is niet goedkoop, omdat allerlei technische voorschriften voor gevaarlijke stoffen in acht genomen moeten worden. Doorgaans moet de bouwplaats stofdicht voor de buitenwereld worden afgesloten. Daarbinnen moeten de werkzaamheden bij voorkeur vacuüm worden uitgevoerd en werkruimten mogen alleen via sluizen worden betreden. Door het verwijderen van de asbesthoudende materialen neemt de vezelconcentratie in de omgevingslucht enorm toe. Zolang het verwijderen van de vezels niet is afgerond, is het gebouw onbewoonbaar. Na de saneringsmaatregelen wordt gemeten of de blootstellingslimieten niet meer worden overschreden. Pas dan kan het gebouw weer worden betreden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dominiquechappard, Openclipart
  • Bericht in Dagblad De Limburger van zaterdag 28 maart 2015
  • https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2019/06/verbod-op-asbestdak-gaat-stuk-later-in-pas-vanaf-2028-101273404

Reageer op het artikel "Asbestsanering, een zaak van specialisten"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 27-06-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!