Sterven: euthanasie - Joodse visie

Sterven: euthanasie - Joodse visie Het einde van het leven gaat vaak gepaard met moeilijke beslissingen. Het proces van het los maken van de ziel uit het lichaam gebeurt meestal niet plotseling. Net zoals de ziel in stadia het lichaam betreedt (conceptie, zwangerschap, geboorte, etc.) zo verlaat het lichaam de ziel ook in stadia. Het lichaam brokkelt langzaam af. Maar zolang er nog leven is zit de ziel erin. Wat is de kern van de aftakeling van de waarde van een menselijk leven?

Waarom het leven verlengen wanneer het lichaam is afgetakeld?

Op het eerste gezicht kijken we naar een persoon die immobiel in een ziekbed ligt en vragen onszelf af: wat voor doel heeft het zijn of haar leven te verlengen, wanneer hij/zij bijna niets meer ervaart? Zonder vreugde en plezier, zonder de stimulering van familie en vrienden, wat voor zin heeft het leven dan nog? Deze vraag is alleen zinnig als de mens begint met de geboorte en eindigt met de dood. Echter er is veel meer stelt het Jodendom. We hebben een lichaam dat functioneert vanaf de geboorte tot de dood en een ziel dat voor de geboorte bestond en doorgaat na de dood.

We bestaan als levenden

We leven zolang G'd het lichaam en de ziel bij elkaar houdt. Het feit dat een persoon leeft betekent dat G'd deze aanwezigheid verlangt in onze wereld. Als we vragen "met welk doel?" antwoorden we dat G'ds doel veel verder gaat dan ons doel. G'd ziet dingen die wij mensen niet kunnen zien. Als we zelf de waarde van het leven gaan bepalen, beslissen we dan ook dat bijvoorbeeld mensen met een lage IQ of die Alzheimer hebben niet meer verder mogen leven? Absolute standaarden met betrekking tot het leven worden gedefinieerd door de Tora. De Tora eist ook dat we de volgende beschouwingen in overweging nemen:
  • Als het individu pijn lijdt (lichamelijk of geestelijk) hebben we de verplichting de pijn te verlichten zelfs als het de levensduur verkleint. De Tora vermijdt procedures die geen hoop bieden.
  • Sterven is een proces waarbij de ziel het lichaam verlaat. Soms gebeurt dat plotseling, soms is er sprake van een lange weg. De Tora geeft hulp hoe er mee om te gaan.

Sleutel componenten in het Joodse geloof inzake sterven

Er zijn een aantal sleutel componenten:
  1. Ons leven behoort aan G'd die ons toevertrouwde er voor te zorgen en het te handhaven.
  2. Euthanasie en alle andere vormen van levensbeëindiging zijn verboden. Het leven is G'ds keuze in ons. Zolang een persoon ademt en de ziel in het lichaam zit, heeft het leven waarde.
  3. Het fysieke leven is eindig. Medische maatregelen om het leven te verlengen maar ook om het lijden te verlengen moeten niet worden genomen.
  4. Het ademen en de hartslag moeten zijn gestopt al vorens er sprake kan zijn van orgaan transplantatie. Elk leven is evenveel waard. We mogen iemands leven niet opofferen ten koste van een ander.
  5. Er is een duidelijk verschil tussen interventie en niet-interventie. Er is geen verplichting tot interventie om de levensduur en het lijden te verlengen. Maar er mag geen interventie plaatsvinden om de dood te versnellen. Interventie om voeding te verschaffen is verplicht, omdat het geen 'medische' interventie is.

Dit zijn de algemene richtlijnen. Maar vaak is de praktijk complexer en moeilijker. Daarom is de hulp van een lokale rabbijn van belang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Wat is euthanasie?Euthanasie is het opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de betrokkene op diens verzoek. Tenminste, z…
Gebruiken rond sterven en dood: hindoeïsmeGebruiken rond sterven en dood: hindoeïsmeIedere cultuur en iedere religie kent eigen gebruiken rond de belangrijke gebeurtenissen van het leven. Hier wil ik de g…
Euthanasie: ethisch verantwoordEuthanasie: ethisch verantwoordEuthanasie is het beëindigen van een ondraaglijk mensenleven met tussenkomst van een arts. Over euthanasie bestaat nog s…

Joods medische ethiek: orgaandonatieJoods medische ethiek: orgaandonatieWat is de Joodse visie op orgaandonatie? Het Jodendom is niet tegen. Het redden van een leven is immers een groot goed b…
Het Lichaam: Spieren en pezenSpieren en pezen spelen een belangrijke rol bij het maken van bewegingen. In feite is een pees de verbinding tussen het…
Bronnen en referenties
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 13-06-2021
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…