InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat bepaalt de prijs van een tandartsbezoek?

Wat bepaalt de prijs van een tandartsbezoek?

Wat bepaalt de prijs van een tandartsbezoek? Omgaan met tandpijn is niet leuk, ongeacht waar of wanneer. Het kan ook wel eens voorvallen dat een tandartsbezoek zo lang mogelijk wordt uitgesteld wegens een tekort aan financiële middelen, want hoe men het ook draait of keert, het tarief dat een tandarts aanrekent na een behandeling is niet altijd even transparant. Een bezoek aan de tandarts kan duur zijn, maar wanneer men in ernstige pijn verkeert, dan is het ook vaak onvermijdelijk. Waar hangt het aangerekende tarief van een tandarts nu zoal vanaf?

Oorzaak

Voordat men kan bepalen hoeveel een behandeling van tandpijn zal kosten, is het nodig om erachter te komen wat de oorzaak is van de tandpijn. Is het een gaatje of een infectie? Zou het kunnen dat tandvleesaandoeningen de oorzaak zijn van de pijn? Totdat men in staat is om definitief te zeggen wat de oorzaak is voor de pijn die men voelt in de tanden, zal de tandarts niet in staat zijn om de beste manier te bepalen om de pijn te behandelen en het daarbij horende tarief.

Meestal heeft men er persoonlijk het raden naar en daarom is het belangrijk om de tandarts te bezoeken zodra men tandpijn voelt. Niet alleen zal de tandarts in staat zijn om de oorzaak van de pijn vast te stellen, maar wanneer men als patiënt op tijd is gegaan, zal die ook in staat zijn om ernstigere schade te voorkomen. Tandpijn zal zelden vanzelf weggaan en een bezoek aan de tandarts is vaak onvermijdelijk. Het is zeker beter om de kwestie onmiddellijk aan te pakken in plaats van ze te negeren tot het zo pijnlijk wordt dat men geen andere keuze meer heeft en misschien wordt geconfronteerd met duurdere of soms meerdere behandelingen.

Behandeling

Bepaalde kwesties zullen duurder op te lossen zijn dan andere, dus bepalen hoe duur een gebitsbehandeling zal zijn, hangt volledig af van waar men mee te maken krijgt. Als de tandpijn wordt veroorzaakt door een gaatje of holte, dan kan het gewoon worden gevuld en is men op vrij korte tijd verlost van de bijhorende ongemakken. Waarschijnlijk gaat dit ook niet te veel kosten. Echter, als men meerdere holtes heeft die moeten worden aangepakt of men heeft te lang gewacht om deze te laten behandelen waardoor infecties zijn ontstaan, kan er heel wat meer tandheelkundige werk nodig zijn. Uiteraard is meer werk gelijk aan meer kosten.

Gingivitis of tandvleesontsteking kan ook leiden tot tandpijn. Indien zo'n ontsteking onbehandeld wordt gelaten dan kan tandpijn ontstaan als gevolg van bacteriën die blijven groeien en de ziekte zelfs verergeren tot men spreekt van periodontitis. De oplossing voor een tandvleesontsteking is gewoonlijk een diepe reiniging, beter bekend als schrapen, gevolgd door zeer constante en grondige poetsgewoonten. De kosten van zulke behandeling zal variëren van tandarts tot tandarts, maar eens men een tandvleesontsteking heeft gehad dient voortdurend goed zorg worden gedragen voor het gebit. Het gebruik van antibiotica kan nodig zijn, alsook enkele opvolgingsbehandelingen bij de tandarts om het verloop van de infectie op te volgen. Niet nodig te zeggen dat de factuur hier al aardig kan oplopen.

Wanneer een wortelkanaalbehandeling nodig blijkt of men spreekt van uitvoerige behandelingen, kan het geen kwaad om de situatie op voorhand met de tandarts te bespreken en een tandverzorgingsplan op te stellen. Wanneer men een extra verzekering heeft voor tandbehandeling dan is het voor sommige verzekeringsmaatschappijen een must om zo'n plan voor te leggen vooraleer men overgaat tot tussenkomst van de kosten.

Gebroken tand herstellen

Als een gebroken tand de oorzaak is van tandpijn, dan zijn er verschillende manieren die een tandarts kan gebruiken om het probleem te verhelpen. Als het afgebroken stuk eerder klein is, dan kan de tandarts een vulling of binding met hars gebruiken om de schade te herstellen. Beide zijn relatief eenvoudige processen.
Voor een grotere breuk of spleet kan een kroon, brug, plaatje of frame worden geplaatst. De oplossing hangt van de situatie in de mond af. Dit is een veel uitgebreider proces en meerdere bezoeken aan de tandarts kunnen nodig zijn.

Tarieven

Slechts één op de vier Belgen laten hun tanden preventief onderzoeken. In Nederland gaat bijna 80% jaarlijks naar de tandarts. Om het Belgische cijfer te verbeteren gaat men vanaf 2016 een plan uitvoeren waarin wie niet regelmatig bij de tandarts langsgaat, meer zal moeten betalen door een mindere tussenkomst van de mutualiteit. Hierdoor zal onregelmatig tandartsbezoek 15% duurder worden. Om meer informatie te verkrijgen over de courante tarieven in België, klik hier. Voor Nederland kunt u deze link volgen.

Lees verder

© 2015 - 2020 Libra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen tandpijn?Wat te doen tegen tandpijn?Wat te doen tegen tandpijn? Tandpijn is meestal te voorkomen door dagelijks flossen, tanden poetsen met fluor tandpasta…
Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenTandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenVeel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang las…
Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Naar de tandarts. Bang voor de tandarts. Angst voor de tandarts komt zeer veel voor. Het is zelfs zo dat vrijwel iederee…
Abces aan de tanden: symptomen & behandeling tandabcesAbces aan de tanden: symptomen & behandeling tandabcesOok al word je geplaagd door tandpijn, toch overkomt het je wel eens om een bezoek aan de tandarts uit te stellen. Nocht…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/orthodontie
  • http://www.cda-adc.ca/fr/oral_health/faqs/dental_care_faqs.asp
  • S-magazine mei 2015

Reageer op het artikel "Wat bepaalt de prijs van een tandartsbezoek?"

Infoteur: Libra
Laatste update: 25-12-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!