InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Weefsels: de organen van de buik

Weefsels: de organen van de buik

Je zult je misschien af en toe afvragen welke organen zich nu precies in de buikholte bevinden en waar ze zich dan in de buikholte bevinden. Dit artikel gaat over de verschillende organen die zich in de buikholte bevinden. In dit artikel vindt men een beschrijving van de verschillende organen en de lokatie waar ze zich bevinden. Enkele voorbeelden van organen die zich in de buikholte bevinden zijn; de lever, de milt, de maag, de dikke- en de dunne darm en de galblaas. Afwijkingen en aandoeningen aan de organen van de buik kunnen voor buikklachten zorgen. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende organen die zich in de buikholte bevinden. Ook wordt aangegeven wat veel voorkomende ziekten zijn aan het desbetreffende orgaan.

De lever

Veel voorkomende ziekten aan de lever

De maag

Aan de linkerkant direct onder het diafragma bevindt zich de maag. De oesofagus (de slokdarm) komt uit in de maag. Het einde van de oesofagus loopt door een gat in het diafragma naar de maag toe. De maag kun je beschouwen als een soort 'zak'. Deze zak heeft een grote ronding, deze bevindt zich aan de rechterkant van de maag en een kleine ronding, deze bevindt zich aan de linkerkant van de maag. De maag is een tijdelijke opslagplaats van voedsel. Ook wordt in de maag het voedsel ontsmet door het maagzuur en fijner gemaakt. Verder maakt de maag intrinsieke factor. Deze factor speelt een belangrijke rol in de opname van vitamine B12.

Veel voorkomende ziekten aan de maag

De galblaas

De galblaas bevindt zich aan de onderkant van de lever. Hij is met de lever verbonden via allerlei afvoergangen. De galblaas dient voor de opslag van gal. Gal zorgt voor het emulgeren van vetten. Emulgeren is het verdelen van vet in hele kleine druppeltjes.

Veel voorkomende ziekten aan de galblaas

De pancreas (alvleesklier)

De pancreas (alvleesklier) ligt onder de maag. Hij bevindt zich tussen de milt en het duodenum. De kop van de pancreas ligt precies in de eerste ronding van de dunne darm direct na het begin van de dunne darm vanuit de maag. De alvleesklier speelt een zeer belangrijke rol in de spijsvertering, omdat de alvleesklier belangrijke spijsverteringsenzymen secerneert. Ook speelt de alvleesklier een belangrijke rol bij de regulering van de bloedglucosespiegel. De alvleesklier scheidt hiervoor insuline of glucagon uit. Insuline komt vrij vlak na de maaltijd en zorgt ervoor dat de lichaamscellen glucose op kunnen nemen. In de lever en spiercellen kan glucose in de vorm van glycogeen worden opgeslagen. Wanneer de bloedglucosespiegel daalt scheidt de alvleesklier glucagon uit. Glucagon zorgt ervoor dat glycogeen wordt afgebroken tot glucose. Bij diabetes mellitus (suikerziekte) is het in stand houden van de bloedglucosespiegel gestoord. Hierdoor kan hyperglykemie (te hoog bloedglucose) en hypoglykemie (te laag bloedglucose) optreden.

Veel voorkomende ziekten aan de alvleesklier

De milt

De milt bevindt zich aan de linkerkant van de maag direct lang de staart van de pancreas. De milt ligt verder naar achter dan de maag. De milt speelt een rol bij de fabricage van witte bloedcellen.

Veel voorkomende ziekten aan de milt

  • Splenomegalie, is een vergrote milt. Splenomegalie is eigenlijk geen ziekte aan de milt, maar meer een symptoom van een ziekte elders in het lichaam.

De dunne darm

De dunne darm bestaat uit het duodenum, het jejunum en het ileum. Het duodenum is het begin van de dunne darm en ontspringt direct uit de maag. Na het duodenum komt het jejunum en daarna het ileum. In de dunne darm wordt voedsel verteerd en geabsorbeerd. Ook neemt de dunne darm veel vocht op.

Veel voorkomende ziekten aan de dunne darm

De dikke darm

De dunne darm gaat over in de dikke darm. In het onderste rechter kwadrant van de buikholte gaat het ileum over in het cecum. Het cecum is het eerste onderdeel van de dikke darm. Daarna gaat de dikke darm over in het ascending colon. Dit is het opstijgende deel van de dikke darm. Wanneer de dikke darm weer naar boven is opgestegen gaat hij over in het transversum colon. Dit deel van de dikke darm loopt van rechts naar links in de buikholte. Links aangekomen gaat de dikke darm over in het descendum colon. Het descendum colon gaat weer over in het sigmoïd. Het sigmoïd gaat weer over in het rectum. De dikke darm is met name belangrijk in de opslag. In het laatste deel van de dikke darm, het sigmoïd wordt de ontlasting opgeslagen. Ook wordt in de dikke darm nog wat water en Vitamine K geabsorbeerd. Vitamine K speelt een belangrijke rol in de bloedstolling.

Veel voorkomende ziekten van de dikke darm

De nieren

De nieren bevinden zich aan de linker- en aan de rechter achterkant in de buikholte ongeveer ter hoogte van de pancreas. De nieren spelen samen met de lever een belangrijke rol in het ontgiften van het lichaam. Ook produceren de nieren erythropoetine (EPO). EPO is een belangrijk hormoon in de productie van rode bloedcellen. Ook activeren de nieren Vitamine D. Tevens reguleren de nieren de bloeddruk op de lange termijn en maken glucose uit eiwitten bij langdurig vasten. Ook spelen de nieren en bijnieren een belangrijke rol in de productie van hormonen (noradrenaline, adrenaline, gluco- en mineralcorticosteroiden, ADH, aldosteron etc...).

Veel voorkomende ziekten aan de nieren

  • Nierstenen
  • Hydronefrose
  • Nefrotisch syndroom
  • Nierbekken-ontsteking (= pyelonefritis)
  • Nierschors-ontsteking (= glomerulo-nefritis)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.zowerkthetlichaam.nl/712/organen-van-de-buik/

Reageer op het artikel "Weefsels: de organen van de buik"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 24-01-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Urinewegstelsel
Medische informatie…
Schrijf mee!