Het huidige donorsysteem in onder andere Nederland en België

Het huidige donorsysteem in onder andere Nederland en België Doneren houdt veel mensen enorm bezig. Zo heb je mensen die jarenlang op wachtlijsten staan om een orgaan te ontvangen. Het huidige probleem is dat er nog te weinig donoren zijn, ondanks de lange wachtlijsten voor mensen die een orgaan nodig hebben. Hoe werkt doneren in Nederland eigenlijk en wat zijn de verschillende keuzes binnen doneren?

Het huidige orgaandonatiesysteem in Nederland

In Nederland kennen wij voor donorregistraties het volledige toestemmingssysteem. Dit houdt in dat je een brief thuisgestuurd krijgt wanneer je 18 jaar wordt. Je kan echter al vanaf je twaalfde jaar jezelf opgeven.

Welke keuzes staan er op de brief die men binnenkrijgt in Nederland?

Zoals gezegd krijgt men in Nederland op de 18e verjaardag een brief thuis gestuurd. Op deze brief staan vier mogelijkheden waaruit men kan kiezen. De eerste keuze of Keuze 1 is “ja, ik geef toestemming”. Door deze keuze aan te kruisen geef je aan dat je jouw organen afgeeft indien ze bruikbaar zijn wanneer je doodgaat. Als de persoon in kwestie nog geen 16 jaar is, maar deze keuze al wel heeft ingediend, kunnen de ouders zich beroepen op hun vetorecht, waardoor ze toch geen organen laten afstaan.

Keuze 2 is “nee, ik geef geen toestemming.” Deze keuze is letterlijk wat het zegt, namelijk dat je je organen niet afgeeft als je overlijdt, ook al zijn de organen wel bruikbaar. Keuze 3 is “mijn nabestaanden beslissen” en keuze 4 is “een specifieke persoon beslist.” Bij deze laatste twee opties geef je dus aan, zelf niet te willen kiezen, maar dat anderen dat voor je doen.

Het hersendoodprotocol in Nederland

Veel mensen zien af van donor worden, omdat ze bang zijn dat ze dan eerder zullen worden opgegeven door bijvoorbeeld artsen bij een spoedeisende behandeling. Om deze angst weg te nemen is er in Nederland een hersendoodprotocol ingesteld. Wat het hersendood-protocol inhoudt is dat de organen pas worden verwijderd, als er echt is vastgesteld dat de patiënt dood is. Een patiënt wordt pas als dood gezien als alle hersenfuncties uitvallen. Is dit nog niet het geval, dan worden de organen kunstmatig in leven gehouden. Als wordt vastgesteld dat de patiënt hersendood is en deze binnen het ziekenhuis gestorven is, is er nog een kans dat zijn organen worden getransplanteerd. Als iemand buiten het ziekenhuis sterft, zijn de meeste organen niet meer bruikbaar.

Het donorsysteem in België

In België krijgen de mensen geen formulier thuisgestuurd, maar kunnen deze ophalen bij het dichtstbijzijnde gemeente- of stadhuis. Op dit formulier heb je ook vier keuzemogelijkheden, twee daarvan zijn bedoeld om eerder gemaakte keuzes te wijzigen. De eerste keuze is “verzet zich tegen elke wegneming van organen en weefsels”, wat dus overeenkomt met Keuze 2 van het Nederlandse formulier. De tweede keuze is “verklaart uitdrukkelijk zich donor te stellen”, oftewel dat de persoon echt donor wilt worden, wat dan niet kan worden tegengesproken door de nabestaanden. De derde en vierde keuze zijn beide herroepingen, waarvan de derde de herroeping op de verklaring van verzet is en de vierde de herroeping op de verklaring van uitdrukkelijke wilsbeschikking.

Situatie donorsysteem in omringende landen

Ook in andere Europese landen zijn er verschillende donatie- en donorsystemen. Hier kunnen verschillende regelingen voorkomen op het gebied van donatie. In sommige landen, zoals Italië wordt aan de nabestaanden gevraagd om bezwaar, als dit nog onbekend is. In bijvoorbeeld Oostenrijk hebben de nabestaanden dan weer helemaal geen zeggenschap.
© 2015 - 2020 Argt, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.europtransplant.org
  • www.transplantatiestichting.nl
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Het huidige donorsysteem in onder andere Nederland en België"

Infoteur: Argt
Gepubliceerd: 10-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!