InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloeddrukmeter kopen om zelf je bloeddruk te meten: tips

Bloeddrukmeter kopen om zelf je bloeddruk te meten: tips

Bloeddrukmeter kopen om zelf je bloeddruk te meten: tips Bloeddrukmeting is een nuttige handeling om eventuele gezondheidsproblemen op tijd aan te pakken. Net omdat hoge bloeddruk zo weinig symptomen met zich meebrengt is het erg moeilijk om dit fenomeen tijdig te herkennen. Er zijn wel enkele risicofactoren die in acht moeten genomen worden, denk bijvoorbeeld aan rookverslaving, overgewicht en stress. Maar een bloeddrukmeting bij de arts kan door opvallende schommelingen soms een onjuist beeld geven van je gezondheidstoestand, onder meer omwille van de zogenaamde "witte jas-hypertensie". Als je daarentegen zelf je bloeddruk meet vanuit je eigen vertrouwde omgeving dan krijg je een correcter beeld van je bloeddruk. Een bloeddrukmeter kopen om je bloeddruk zelf te meten kan dus een goede keuze zijn om actiever betrokken te zijn bij je gezondheid, en om risico's op ziektes en aandoeningen te verkleinen. Wat zijn de voordelen van zo een bloeddrukmeter en welke tips kunnen nuttig zijn als je zelf je bloeddruk wilt meten?

Symptomen bloeddrukproblemen

Bloeddrukproblemen kunnen zich op twee vlakken uiten: een te lage bloeddruk, of een te hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk komt vaker voor dan lage bloeddruk maar kan moeilijker onderkend worden aan de hand van symptomen. Het is vaak pas bij een routine-onderzoek bij de huisarts dat hoge bloeddruk wordt vastgesteld. Anderzijds zijn er bij lage bloeddruk wel enkele opvallende symptomen zoals duizeligheid, hoofdpijn, snelle vermoeidheid, enz. Om de problemen die afwijkingen aan de bloeddruk met zich mee kunnen brengen te vermijden, kan het nuttig zijn om zelf regelmatig je bloeddruk te meten.

Zelf bloeddruk meten

Mensen die een aanleg hebben voor hoge bloeddruk kunnen gebaat zijn met het zelf meten ervan via een bloeddrukmeter. Als je bovendien ook nog eens onderhevig bent aan bepaalde risicofactoren (overgewicht, roken, vatbaarheid voor stress), dan lijkt een regelmatige controle van je bloeddruk absoluut aangewezen. Waar je voorheen naar de arts moest om je bloeddruk te laten meten, kan je tegenwoordig zelf vanuit je luie zetel aan de slag met een praktische bloeddrukmeter.

Bloeddrukmeter thuis: voordelen

Tijd en geld

Als je niet telkens weer naar je arts moet om je bloeddruk te laten meten dan spaar je vanzelfsprekend behoorlijk wat tijd uit. Ook de verplaatsingskosten naar de huisarts kun je wegcijferen. De aankoop van een bloeddrukmeter is een investering die je op die manier snel hebt terugverdiend.

Duidelijk

Doordat je regelmatig zelf je bloeddruk meet ga je een goed beeld krijgen van je persoonlijke gezondheidssituatie. Dankzij die regelmaat is een beter overzicht mogelijk en kan er een lijn getrokken worden tussen de gegevens. Eventuele schommelingen in de bloeddruk kunnen beter geplaatst worden in het algemeen kader van je resultaten, net omwille van de regelmaat van de metingen.

Geen "witte jas-hypertensie"

Een klassiek geval van opvallend hoge bloeddruk is de bloeddruk die stijgt omwille van het doktersbezoek zelf. Nogal wat mensen ervaren onbewust een soort van stress (angst voor een slechte diagnose, enz...) wanneer ze bij een arts zijn. Hierdoor gaat de bloeddruk als een pijl de hoogte in waardoor een arts mogelijk een onjuiste conclusie trekt. Men spreekt ook wel van "witte jas-hypertensie" of "witte jas-bloeddruk". Een regelmatige bloeddruktest bij je thuis vangt deze onregelmatigheid op.

Medicijnen

Bijkomend voordeel van een bloeddrukmeting in eigen huis is dat je als patiënt beter vertrouwd geraakt met je medische toestand. Je zal actief betrokken geraken bij je medische toestand doordat je er voortdurend mee bezig bent. Opvallende schommelingen kunnen je er bijvoorbeeld aan herinneren dat je je medicijnen moet nemen. Het niet slikken van medicijnen kan immers leiden tot duidelijke afwijkingen in de bloeddruk.

Opgelet: niet zelf arts spelen

Dit laatste voordeel moet wel genuanceerd worden want bloeddrukmeting is een complexe zaak. De gegevens van bepaalde metingen moeten door een arts beoordeeld worden waarna een medische behandeling eventueel kan aangepast worden. Ga niet zelf op eigen houtje de dosis van medicijnen die je gebruikt aanpassen want dat kan levensgevaarlijk zijn. Het is altijd de arts die beslist wat de oorzaken of gevolgen kunnen zijn van bepaalde bloeddrukmetingen en aan de hand daarvan een professionele medische behandeling voorstelt of aanpast.

Tips

  • meet je bloeddruk elke dag op hetzelfde tijdstip
  • zit neer in een rustige omgeving (bv. sofa)
  • drink geen koffie vanaf 30 minuten voor de bloeddrukmeting
  • rook geen sigaretten vanaf 30 minuten voor de meting
  • rust 5 minuten voor de meting
  • spreek en beweeg niet tijdens de bloeddrukmeting

Bloeddrukmeter kopen

De klassieke mechanische bloeddrukmeter wordt nog steeds op tal van plaatsen gebruikt maar is wat omslachtig in vergelijking tot de nieuwste types. Er zijn elektronische bloeddrukmeters op de markt die het erg makkelijk en praktisch maken om je eigen bloeddruk te meten, zowel aan de pols als aan de bovenarm. Deze nauwkeurige digitale toestellen zijn automatisch of semi-automatisch en leveren erg betrouwbare resultaten af. Let wel dat je een bloeddrukmeter koopt die officieel door de Europese Unie als betrouwbaar is gevalideerd. Prijzen van bloeddrukmeters situeren zich ongeveer tussen de 25 en de 150 euro (prijzen 2018).
Enkele voorbeelden van bloeddrukmeters zijn:
  • Medisana
  • Omron
  • IHealth

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterZelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterLees hier alles over zelf je bloeddruk meten met behulp van een bloeddrukmeter. Lees hier alles over het meten van je bl…
Bloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterBloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterDe hoogte van de bloeddruk is vaak een indicator van je algehele gezondheid en welzijn. Een te hoge of te lage bloeddruk…
Hoge bloeddruk gevaarlijkHoge bloeddruk gevaarlijkEen hoge bloeddruk heeft vaak geen duidelijke oorzaak maar kan komen door verkeerde voeding, roken of alcohol. Een hoge…
Bloeddrukmeter kopen en zelf meten; waarop letten?Bloeddrukmeter kopen en zelf meten; waarop letten?Steeds meer bestaat de noodzaak om onze gezondheid op peil houden door middel van zelfzorg. In 2016 werd vastgesteld doo…
Een bloeddrukmeter thuis: waarom, tips aanschaf en gebruikEen bloeddrukmeter thuis: waarom, tips aanschaf en gebruikZelf thuis de bloeddruk meten kan tegenwoordig makkelijk. Er zijn veel soorten en merken bloeddrukmeters te koop voor wi…
Bronnen en referenties
  • http://www.msh.be/sites/default/files/images/inline/zelf_bloeddruk_nl_optim2013-07.pdf, bezocht op 01/07/2015.

Reageer op het artikel "Bloeddrukmeter kopen om zelf je bloeddruk te meten: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Bloeddrukproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!