InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Medrol: gebruik en bijwerkingen van dit cortisone medicijn

Medrol: gebruik en bijwerkingen van dit cortisone medicijn

Medrol: gebruik en bijwerkingen van dit cortisone medicijn Medrol is een cortisone medicijn dat bij een heel ruime waaier aan ziektes en aandoeningen toegediend wordt. Een ontsteking aan de knie, een allergische aandoening of een chronische darmziekte zijn maar enkele voorbeelden daarvan. Medrol is een erg krachtig geneesmiddel dat behoort tot de corticosteroïden, die ook wel aangeduid worden met de algemene term "cortisone". Bijzonder aan corticosteroïden is dat ze een synthetische variant van het lichaamseigen bijnierschorshormoon bevatten, wat de reden is dat je nooit bruusk mag stoppen met Medrol. De dosis Medrol die je arts voorschrijft zal je heel getrouw moeten volgen om het medicijn ten volle effect te laten sorteren. Vrij vaak wordt een cortisonetherapie gestart met een dosis van 32 mg Medrol. Naast haar efficiëntie tegen ontstekingen en ziektes beschikt dit medicijn helaas ook over enkele nadelen, met name een verhoogde kans op bijwerkingen bij langdurig gebruik. Wat zijn de mogelijke neveneffecten van dit cortisone medicijn?

Wat is Medrol?

Medrol is de naam van een vrij vaak voorgeschreven medicijn dat behoort tot de groep van de corticosteroïden, in het algemeen ook wel cortisone genoemd. Cortisone is een hormoon dat op een natuurlijke wijze door de mens wordt aangemaakt, met name in de bijnierschors. Dit hormoon heeft onder meer de belangrijke functie om het lichaam te beschermen tegen ziektes en aandoeningen. Wanneer het lichaam wordt geteisterd door een ziektebeeld, bijvoorbeeld een ontsteking, dan kan geadviseerd worden om extra cortisone te nemen onder de vorm van een medicijn. Een voorbeeld van zo een medicijn is Medrol, dat de werkzame stof methylprednisolon bevat.

Cortisone medicijn Medrol

Tegen ontstekingen

Als medicijn dat een remmende werking heeft op ontstekingen wordt Medrol bij tal van ziektes gebruikt. Telkens wanneer er sprake is van een ontsteking aan spieren, gewrichten of organen kan Medrol de functie vervullen van bestrijder van symptomen. Bursitis, reumatische aandoeningen en ontstekingen aan de ogen zijn maar enkele van de voorbeelden van aandoeningen waarbij dit medicijn ter sprake kan komen. Medrol is ook een vaak voorgeschreven medicijn tegen de symptomen van chronische darmziekten zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. In deze gevallen is het doorgaans een van de eerste opties die een dokter kiest ter bestrijding van de ziekte.

Tegen allergieën

Bovendien heeft Medrol een anti-allergische werking waardoor het ook voorgeschreven kan worden tegen allergische reacties van het lichaam. Medrol kan bijvoorbeeld effectief zijn tegen allergische aandoeningen als hooikoorts, astma en overgevoeligheid of allergie voor bepaalde medicijnen.

Immunosuppresieve werking

Voorts werkt het medicijn ook tegen reacties van het immuunsysteem dat tekeer gaat tegen lichaamseigen stoffen. In dit geval reageert het afweersysteem van het lichaam overdreven fel tegen lichaamseigen stoffen (bv. bij een chronische ontstekingsziekte). Ook kan het toegediend worden bij transplantaties om te vermijden dat het lichaam negatief reageert op de getransplanteerde weefsels en organen.

Gebruik en dosis

Voorschrift arts

Medrol kan toegediend worden via oraal in te nemen capsules, via inspuiting, via een inhaler of intraveneus. In het geval van een injectie gaat het vaak om lokale ontstekingen zoals bijvoorbeeld aan de knie. Wanneer Medrol oraal ingenomen moet worden dan zal de arts een schema opmaken met de exacte dosis die je moet nemen. Medrol is een erg krachtig medicijn waar je voorzichtig moet mee omspringen: je mag in geen geval afwijken van de precieze dosis die je arts heeft voorgeschreven. Doorgaans wordt gestart met een dosis van 32 mg Medrol of 16 mg, afhankelijk van de ernst van het ziektebeeld.

Alcohol

Of je alcohol mag drinken wanneer je Medrol neemt, hangt onder meer af van het ziektebeeld dat op jou van toepassing is. Mogelijk zal je arts aanraden om helemaal geen alcohol te drinken, of om hoogstens enkele glazen per week te drinken. Wanneer de arts geen precieze richtlijnen geeft, geldt de algemene regel dat alcoholgebruik dient beperkt te worden. Voorts wordt bij gebruik van Medrol ook afgeraden om lange tijd in de zon door te brengen. Tenslotte kan dit cortisone medicijn ook schadelijke effecten opleveren tijdens de zwangerschap.

Stoppen met Medrol

Afbouwen

Bijzonder aan dit medicijn is dat je er niet abrupt mee mag stoppen. Stoppen met Medrol dient te gebeuren op een heel precieze, geleidelijke manier, in een door de arts bepaald afbouwschema. Bij een verbeterde toestand van de patiënt, waarbij de symptomen van de ziekte op een significante manier zijn verminderd, kan de arts besluiten om over te schakelen naar een lagere dosis. Van Medrol 32 mg kan je bijvoorbeeld "afbouwen" of verminderen naar 24 mg gedurende enkele weken, 16 mg, 8 mg, enzovoort.

Bijnierschorsinsufficiëntie

Medrol afbouwen op een geduldige manier is dus de boodschap. Dit komt omdat het noodzakelijk is de bijnierschors weer stilaan eigen cortisone te laten aanmaken. Bij het plotseling en bruusk stoppen van een langdurige behandeling met Medrol kan acute bijnierschorsinsufficiëntie optreden, waarbij de bijnierschors te weinig hormonen (bv. cortisol) aanmaakt.

Medrol: bijwerkingen

Bijwerkingen van Medrol blijven meestal uit bij een kortstondig gebruik van het medicijn. Bij langdurig gebruik daarentegen verhoogt de kans op neveneffecten. Ook kan bij een inspuiting van Medrol in zeldzame gevallen een vrij snel neveneffect optreden, zoals bijvoorbeeld een rode verkleuring of zwelling van de huid. De meest voorkomende bijwerkingen van Medrol op lange termijn zijn onder andere:
  • vollemaansgezicht (vochtophoping in het gezicht, vooral op de wangen)
  • spieratrofie (afname van het spierweefsel en verlies van spierkracht)
  • spierpijn
  • veel zweten
  • dunnere huid
  • huiduitslag
  • hoge bloeddruk
  • maagproblemen
  • stemmingswisselingen
  • oogproblemen (bv. cataract)
  • moeizame genezing van wonden
  • verhoging glucosespiegel (diabetes)
  • slijtage van gewrichten (osteoporose)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenAfbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenVolgens de gegevens van het CBS over 2013, slikken ongeveer 900.000 Nederlanders medicatie die tot de groep antidepressi…
Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?Medicijnen zijn er om je te genezen, maar soms brengen ze erg vervelende nevenwerkingen met zich mee. Ongewenste nevenef…
Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenKans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenAls je een medicijn moet nemen is het altijd nuttig om eerst de bijsluiter te lezen. Op de bijsluiter van het geneesmidd…
Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?Je kent het gevoel wel: je komt net van de apotheek met een medicijn dat je moet nemen en je hebt eigenlijk geen zin om…
Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamKalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning? Heb je het moeilijk om in slaap te raken of lekker door te slapen?…
Bronnen en referenties
  • http://www.efiow.be/weet_wat_je_neemt/medrol
  • https://www.medibib.be/producten/medrol-a-16-mg-14-tabletten
  • http://www.e-compendium.be/topdf/3690/spc/H
  • http://www.azstdimpna.be/files/pijnkliniek/Epidurale%20Corticosteroiden.htm
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/cortison?product=cortison
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Methylprednisolone
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cortisol
  • https://www.ortho-care.eu/page/50/cortisone-injectie/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijnierschorsinsuffici%C3%ABntie
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/750/Depo-Medrol%C2%AE
  • http://www.dokterdokter.nl/medicijn/depo-medrol/ (bovenstaande bronnen geraadpleegd op 07/07/2015).
  • http://www.safetymedical.net/methylprednisolone-and-alcohol (bron geraadpleegd op 05/01/2017).

Reageer op het artikel "Medrol: gebruik en bijwerkingen van dit cortisone medicijn"

Reacties

Peter, 13-04-2017 11:02 #10
Geachte Hr.Mv. Verdanov
Erg bedankt voor uw raad, Ik heb precies uitgezocht vanaf wanneer ik Medrol 4mg gebruik, dat is 18 maanden, 2x per dag ( 2x 4mg ), nu vanaf23 maart naar 1x per dag ( 4mg) dus 23 dagen neem ik nu 1 x per dag,
Mijn rode vlekken/bulten en blaren zijn zo goed als verdwenen!
Mijn vraag is aan u, Moet ik verder afbouwen of met 1 x per dag doorgaan, mijn gewrichtspijn is nog niet terug, alleen 's morgens wat stijf, wat ook verdwijnt ongeveer 5 uur na inname van de Medrol ( iname om 8 uur 's morgens, ). Kan u mij aub een afbouw schema mailen, hier kan ik dat niet vinden omdat de artsen hier niet te vertrouwen zijn en je niet als patient willen verliezen ivm de betalingen van consult aan hen, en de commissie op de uitgeschreven meds.
U bent mijn enige hoop!
bvd,
Peter

Peter, 28-03-2017 08:29 #9
Bedankt infoteur voor uw antwoord en wens,
Sinds dagen kwamen er blaren op mijn onderbeen bij, (ik dacht dat het brandblaren waren, bakken in de keuken, maar nee), hoort dit ook bij de bijwerking van Merol, en wat doe ik eraan? In verband met de rode vlekken, raadde een dokter hier mij aan om mijn dagelijkse (2x 4mg pd) naar 1x 4 mg per dag terug te brengen. Ik doe dit nu sinds 5 dagen, de rode bultjes zijn veranderd in rode vlekken, lichter van kleur, lijken verminderd te zijn. Hoe lang moet ik 1x 4mg per dag blijven slikken, en op hoeveel mg ga ik het verder afbouwen, hoe gaat het verdere afbouwschema: wat raadt u mij aan?
Bij voorbaat dank voor uw advies,
Peter Reactie infoteur, 29-03-2017
Beste Peter,

Het is moeilijk uit te maken of de blaren op uw onderbeen een bijwerking van Medrol zijn of niet. Doorgaans verschijnen neveneffecten op de huid als uitslag, bultjes of rode vlekken. Mogelijk houden de blaren verband met een ander probleem (eczeem? zonne-allergie?) dat aan de hand van medisch onderzoek door een arts bepaald kan worden.
De huidige dosis Medrol die u gebruikt, met name 4 mg, is op zich niet zo hoog, dus mogelijk kan het afbouwschema verder aangepast worden. Hoe lager de dosis, hoe sneller het afbouwen kan verlopen, rekening houdend met het gegeven dat de medische toestand van de patiënt positief blijft. Van 4 mg Medrol kan bijvoorbeeld verder afgebouwd worden naar 2 mg en naar 1 mg.
Het is echter enkel aan de behandelende arts om een afbouwschema voor Medrol op te stellen, en ook eventuele bijwerkingen van het geneesmiddel grondig te bekijken en te diagnosticeren.
Dit wil ik toch wel even benadrukken.
Succes!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Peter V. Poppel, 23-03-2017 15:50 #8
Ik gebruik Medrol 4mg, 2x per dag, sinds 2 jaar, tegen arthritis, nu opeens in een 1/5 maand tijd heb ik uitslag ( rode plekjes) over mijn hele lichaam, het ergste binnenkanten van armen, middenrif onder de armen en op mijn benen ( minder) ik leef in Oost Afrika, weinig goede ( dwz EERLIJKE, NIET CORUPTE ) artsen, ik ben echt in paniek, na weken allerlei antibiotica te hebben geslikt, niets hielp, heb ik hier gelezen over de huiduitslag. Mijn vraag is, als ik stop met Medrol, en de gewrichtspijn komt terug, welke medicijn kan ik dan nemen tegen de arthritis?
mijn dank! Reactie infoteur, 25-03-2017
Beste Peter,

Wanneer cortisone medicijnen zoals Medrol teveel bijwerkingen veroorzaken zijn er gelukkig andere mogelijkheden voor mensen met arthritis. De keuze aan geneesmiddelen tegen arthritis en reuma is vrij uitgebreid. Behalve cortisone kunnen ook andere ontstekingsremmers voorgeschreven worden, zoals bijvoorbeeld NSAID’s. Andere opties zijn medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken (immunosuppressiva), zoals bijvoorbeeld
Imuran, Neoral en Sandimmune.
Een van de meest recente geneesmiddelen tegen (reumatoïde) arthritis zijn de zogenaamde TNF-alfa-blokkers of Tumor Necrose Factor-alfa-remmers. Deze geneesmiddelen zijn relatief duur maar zijn vaak erg efficiënt. Enkele voorbeelden hiervan zijn Remicade, Enbrel en
Humira.
Het is echter steeds de behandelende arts die zal uitmaken welk geneesmiddel in uw specifiek geval het meest aangewezen is.
Alvast veel beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Warda, 18-11-2016 22:39 #7
Als je medrol 3,5 maand gebruikt hebt wanneer ben je af van de afkick verschijnselen: rode huid, gezwollen wangen, spierkracht vermindering, moe, gewrichten pijn, hoofdpijn, duizeligheid, …

Bart, 01-11-2016 06:54 #6
Tja. Medrol is op voorschrift en de startkuur hoeft zeker niet de maximale dosis van 32mg te zijn. (In dit geval om een luchtweginfectie te klaren bij iemand met COPD die door de verkoudheid, hoesten, … en niet durfde zijn 'puffertje' te nemen.) Zijn programma duurt 3 weken met de eerste week een halve en daarna een kwart en de laatste week om de dag een kwart.

Huybrechts, 07-10-2016 12:42 #5
Medrol van 32 mg is nog steeds gratis de andere dosissen moet u remgeld betalen. Er zou ook een vervanging van medrol bestaan in de vorm van een baxster welke om de 6 maand moet toegediend worden. Wie kent hiervan de naam?

Beckx, 04-10-2016 11:49 #4
Reactie op Schuurbiers 12/05/20146
Tenzij ik verkeerd ingelicht ben zijn (waren) de dosissen van 32 mg gratis.
Kan men natuurlijk opsplitsen in 4
Groeten

Schuurbiers, 12-05-2016 13:16 #3
Ik gebruik al jaren medrol en plots vergoedt de verzekering het niet meer. Mag niet van de regering. Nu lees ik dat ik niet plots mag stoppen, heb het gekregen nadat er een punctie was van de nieuwe nier. Deze had afstotings-verschijnsel.en nu moet ik toch stoppen, zeer raar toch. Zeer raar, heb momenteel meer dan twintig medicijnen per dag nodig en is altijd al een probleem bij de Apotheek en nu dit weer.?

Delme, 04-05-2016 10:06 #2
Kan men van medrol 32 mg een dik oog krijgen? Ik neem maar een halve pil per dag. Reactie infoteur, 06-05-2016
Beste,

32mg Medrol is min of meer een standaarddosis die vrij vaak wordt voorgeschreven bij ernstige ontstekingen. Bijwerkingen van deze dosis Medrol kunnen inderdaad voorkomen onder de vorm van zwellingen en vochtophopingen. De kans is dus groot dat het gezwollen oog een neveneffect is van de Medrol. Voor alle zekerheid neemt u best even contact op met uw arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Battiau Jean-Pierre, 02-02-2016 11:10 #1
Reeds jaren heb ik problemen met kortademigheid. Ik ben een verstokt roker geweest maar ben reeds sedert 19 juni 1994 gestopt, dus 22 jaar geleden. Aanvankelijk had ik vooral last wanneer ik 's zomers gras afreed. Ik werd toen zeer kortademig en moest mijn karwei die slechts 3/4 uur duurde in drie stappen uitvoeren. Die kwaal is reeds jaren voorbij zonder dat ik daarvoor iets speciaals heb gedaan. Nadat ik gestopt was met roken was ik gewicht bijgekomen en ben beginnen joggen. Ik heb zelfs de marathon van Rotterdam gelopen in minder dan 4 uur en verscheidene malen de halve marathon van Brussel in een tijd van 1'45''. Mijn adem bleef wel mijn zwakste punt. Een 7 tal jaren geleden ben ik dan beetje bij beetje kortademiger geworden en ben moeten stoppen met lopen. Momenteel zit ik in een fase waarbij ik om de maand een kuur Medrol neem. Met dit medicament kan ik me verdomd goed helpen. Ik neen dan 1ste dag een pil van 32 mg. 2de dag 3/4, 3de dag 1/2, 4de dag 1/4 en 5de dag nog 1/4de. Ik voel me dan voor een maand tiptop en kan dan gerust een wandeling van 1 uur aan. Ik ben in behandeling bij een long specialist maar ik word behandeld voor mijn longen daar waar ik het gevoel heb dat het probleem hem zit op mijn luchtwegen die steeds ontsteken. Ik voel op voorhand verslechtering optreden wanneer ik groene fluimen begin op te hoesten.
Momenteel neem ik (Medrol niet meegerekend) 's morgens een dosis Seritide, 2 dosissen Spiriva, om de 3 dagen een halve pil Azitromycine EG 500mg en 's avonds nog eens een puf Seritide.
Door het feit dat ik meermaals kortademig ben doe ik ook weinig lichaamsbeweging en begint de wijzer van de weegschaal naar 3 cijfers te wijzen. Ik ben 66 jaar oud. Ik zoek naar een gouden raad om mijn leefsituatie te verbeteren.
Jean-Pierre

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Cortisonegebruik
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!