InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Aambeienzalf: welke zalf kun je gebruiken bij aambeien?

Aambeienzalf: welke zalf kun je gebruiken bij aambeien?

Aambeienzalf: welke zalf kun je gebruiken bij aambeien? Welke aambeienzalf kun je het beste gebruiken bij aambeien? De medische benaming van aambeien is hemorroïden. Aambeien komen bij ongeveer 30% van de bevolking voor. Veel voorkomende klachten zijn (helderrood) bloedverlies, jeuk, hygiëneproblemen en incontinentie voor feces of rectumvocht (soiling). Aambeien kunnen worden tegengegaan met een vocht- en vezelrijk dieet, eventueel met vezelsuppletie en verbetering van het defecatiegedrag (niet persen tijdens het poepen en naar het toilet gaan zodra je aandrang voelt). Soms is een operatieve ingreep nodig. Ter verlichting van klachten als jeuk, pijn of zwelling kan tijdelijk plaatselijke behandeling met crème of zalf worden toegepast. De huisarts zal in eerste instantie een middel als zinksulfaat of een lokaal anestheticum zoals lidocaïne voorschrijven. Je kunt ook zelf allerlei zalven, gels en crèmes kopen bij drogist of apotheek.

Aambeienzalf

Uitsluitend op recept verkrijgbare middelen

Om klachten als jeuk, pijn of zwelling te verlichten, kan tijdelijk plaatselijke behandeling met crème of zalf worden toegepast. In eerste instantie komt zinksulfaat vaselinecrème of een lokaal pijnverdovend middel zoals lidocaïne in aanmerking. Bij onvoldoende effect zal de huisarts uitwijken naar HCA vaseline crème.

Aambeienzalf: zinksulfaat vaselinecrème

Zinksulfaat wordt gebruikt bij aambeien en jeuk aan de anus. Het middel beschermt de huid, werkt licht indrogend en geeft vrijwel geen bijwerkingen. Je smeert de crème op de huid rond en in de anus en hiervoor kun je een hoesje voor over de vinger gebruiken, een zogeheten 'vingercondoom'. De tube zinksulfaat vaselinecrème is ook leverbaar met een tuitje, zodat je de crème dieper in de anus kan brengen.

Lidocaïne

Lidocaïne is een pijnverdovend middel en maakt de huid gevoelloos. Het middel wordt onder meer gebruikt bij pijn en branderigheid bij aambeien en anuskloofjes. Een enkele keer kan dit middel bijwerkingen geven in de vorm van huidirritatie. Voor gebruik eerst de anus reinigen, bij voorkeur met een watje olie. Hiermee haal je het irriterende vocht weg. Smeer vervolgens met behulp van een vingercondoom de crème of zalf dun op de huid rond en in de anus. De tube is ook leverbaar met een canule, zodat je de crème dieper in de anus kunt inbrengen.

HCA vaseline crème

Hydrocortisonacetaat (HCA) behoort tot de corticosteroïden (hormoonzalf). Op de huid toegepast werken ze onder meer jeukstillend. Hydrocortisonacetaat kan ook gecombineerd worden met lidocaïne, hetgeen verdovend werkt en de huid gevoelloos maakt. Je brengt dit middel op dezelfde manier aan zoals hierboven beschreven bij 'lidocaïne'. Bijwerkingen die kunnen voorkomen, is onder meer irritatie van de huid waar de crème wordt aangebracht.

Zalf voor aambeien: sperti

Sperti Preparation H, aambeienzalf is zonder recept verkrijgbaar. Dit geneesmiddel kun je gebruiken bij behandeling van klachten ten gevolge van aambeien, zoals jeuk, pijn, vochtafscheiding, bloedinkjes, of een combinatie van deze klachten. Volgens de bijsluiter kan Sperti Preparation H, aambeienzalf zonder bezwaar overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding. Vraag wel altijd eerst aan je arts of apotheker om advies voordat je dit (of een ander) geneesmiddel gebruikt. Breng 's-morgens, ´s-avonds en na elke stoelgang een beetjes zalf aan. Wel eerst het anale gebied goed reinigen. Er kan een applicator op de tube worden geschroefd voor het inwendig aanbrengen van de zalf.

Dr. E.J. Swaab Aambeienzalf

Deze aambeienzalf is direct werkzaam en werkt verkoelend. Het verzorgt de gevoelige huid en ondersteunt het natuurlijke genezingsproces. De zalf is uitsluitend bestemd voor uitwendig gebruik en er wordt geadviseerd om 's-morgens, ´s-avonds en na elke stoelgang deze zalf royaal aan te brengen. Wel eerst de anus goed reinigen voor gebruik. Deze aambeienzalf heeft (voor zover bekend) geen bijwerkingen.

Curanol zalf voor aambeien

Curanol aambeienzalf is volledig samengesteld op basis van plantaardige bestanddelen. Deze zalf kan meerdere keren per dag licht aangebracht worden. Dit middel is ook geschikt voor gebruik tijdens de zwangerschap. Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap in meer of mindere mate last van aambeien en ook na de bevalling is er een verhoogde kans op aambeien door het persen tijdens de bevalling. Deze zalf kun je tijdens de zwangerschap en vlak na de bevalling ook preventief gebruiken ter voorkoming van aambeien. Dit zalfje werkt huidverzorgend en houdt de bloedvaten elastisch doordat het ter plaatse de doorbloeding bevordert.

HemoClin gel en spray

HemoClin Aambeien Spray geeft snel verkoelende verlichting bij uitwendige aambeien en verzorgt de huid en ondersteunt het natuurlijke genezingsproces. Het is voor uitwendig gebruik en dit middel is goed te combineren met HemoClin Gel (voor inwendige en uitwendige aambeien). Het voordeel van een spray is dat je deze snel en hygiënisch kunt aanbrengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Aambeien: jeuk en de behandelingAambeien: jeuk en de behandelingAambeien zijn uitgezakte zwellichamen rond de anus, die voor hinderlijke klachten als pijn en jeuk kunnen zorgen. Pijn i…
Aambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien kunnen pijnlijk en hinderlijk zijn, maar het is niet levensbedreigend. Wie echter last heeft van rectale bloedi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Aambeienzalf Curanol, http://www.symptomen-behandeling.nl/1/aambeienzalf_curanol_436145.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 17-08-2015)
  • Bijsluiter Dr. E.J. Swaab Aambeienzalf
  • Bijsluiter HemoClin® Aambeien Spray
  • Bijsluiter Sperti Preparation H, aambeienzalf voor rectaal gebruik
  • Farmacotherapeutisch Kompas. Lidocaïne (bij aambeien). https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/l/lidoca%C3%AFne%20(bij%20aambeien).asp (voor de laatste keer geraadpleegd op 17-08-2015)
  • Jaap-Peter Schuurman en Peter M.N.Y.H. Go. Interne en externe hemorroïden. Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:A3113
  • J.W.A. (Pim) Burger, Erik Hans Eddes, Michael F. Gerhards, Pascal G. Doornebosch en Eelco J.R. de Graaf. Twee nieuwe behandelingen van hemorroïden. Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A787
  • Lidocaïne op de huid, http://www.apotheek.nl/medicijnen/lidocaine-op-de-huid (voor de laatste keer geraadpleegd op 17-08-2015)
  • Zinksulfaat op de huid, http://www.apotheek.nl/medicijnen/zinksulfaat-op-de-huid#wat-doet-zinksulfaat-op-de-huid-en-waarbij-gebruik-ik-het (voor de laatste keer geraadpleegd op 17-08-2015)

Reageer op het artikel "Aambeienzalf: welke zalf kun je gebruiken bij aambeien?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-07-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Aambeien
Medische informatie…
Schrijf mee!