InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Swipe-arm en/of iPad-nek door elektromagnetische velden?

Swipe-arm en/of iPad-nek door elektromagnetische velden?

Swipe-arm en/of iPad-nek door elektromagnetische velden? Sinds dat de smartphone, tablet en laptop geïntroduceerd zijn, blijkt langzamerhand dat het lichamelijke gevolgen geeft. Op korte termijn voor de één of op de lange termijn voor de ander. De zithouding verandert, het lange en vele gebruik vergt andere spieren. Pijn, vermoeidheidsklachten en kramp in de pols, de arm, de nek, of schouders ontstaan; de zogeheten swipe–arm en de iPad-nek.

Verkeerde houding

In de trein doorwerken, thuis lekker lui in de bank liggend en op bed nog even die ene film kijken. Ook de verandering op de arbeidsmarkt van pen en papier naar digitaal werken, speelt voor velen mee. De tablet, laptop en smartphone worden intensief gebruikt. De houding van het lichaam is daardoor heel anders. Voorovergebogen om op het scherm te kunnen zien die op schoot ligt of vastgehouden wordt. Het geeft een verminderde bloedsomloop in de nek, arm, schouders en rug. De nek-, arm-, en schouderspieren staan constant strak en krijgen geen ruimte om te ontspannen. Daardoor ontstaan er gevoelige punten in een pijnlijk gebied (knopen en trigger points in de spieren). Wanneer er niets mee gedaan wordt, trekt de pijn naar andere lichaamsdelen door. ’s Avonds de tablet of laptop altijd bij je hebben wanneer je lekker lui onderuit gezakt op de bank een film zit te kijken. De tablet of laptop vasthoudend met de handen. Het vasthouden geeft een extra belasting voor de schouders. Ook worden bij de meeste van deze houdingen de armen niet ondersteund. Of het swipen (vegen) over het scherm, waar de pols de ‘veeg’-vinger volgt.

KANS-klachten

De klachten die dit geeft heten KANS-klachten. Het zijn Klachten aan Arm, Nek of Schouder: KANS. Een verzameling van klachten in arm, nek of schouder waar geen verklaring voor gevonden kan worden. Waar geen enkele ziekte (reuma) de verklaring voor is. Waar vóór 2004 deze klachten nog repetitive strain injury (RSI) heten, heet het ná 2004 CANS (Complaints of the Arm, Nek and/or Shoulder). In het Nederlands KANS.

Swipe-arm

Met swipen gebruikt iemand de voorkeursvinger of vingers naar links of rechts over het scherm. Je veegt als het ware met de vinger over het scherm. Het polsgewricht volgt elke veegbeweging. Logisch dat bij veel gebruik de pols moe aanvoelt. Het vasthouden van de tablet, met de andere hand gebeurt vaak met twee vingers. Een tablet is niet zwaar maar dan na een poos wel en dat is erg belastend voor de pols en arm. Een vervelend gevoel geeft dit, alsof het polsgewricht of bovenarm aanvoelen of het beurs is. De oplossing lijkt om de andere vinger of hand te gebruiken, maar helaas begint ook daar de pols of arm te ‘zeuren’. Bij het doorgaan met swipen verspreidt de zeurende pijn zich en wordt zo pijnlijk, dat doorwerken onmogelijk blijkt.

iPad-nek of tabletplekje

De eerste signalen zijn pijn in de nek en tintelingen in arm en/of schouder. De nek is moe van gespannenheid. De spieren zijn te lang aangespannen en geven melkzuur. Melkzuur is een afvalproduct bij de verbranding van koolhydraten dat normaal gesproken door het lichaam verbrand wordt. Een natuurlijk proces, wanneer de zuurstofvoorziening normaal is. Bij een verkeerde zithouding en te lang smartphone-, tablet- of laptopgebruik, kan er niet voldoende zuurstof worden aangevoerd om het vrijkomende melkzuur volledig te verbranden. Melkzuurophopingen ontstaan dan in het spierweefsel, waardoor spieren verzuren. Bij een pijnlijke nek zit het bewuste plekje bij de nekwervels c6 en c7 en je kunt het plekje voelen wanneer je naar voren buigt. Het vóelt ook als strakke nek-en schouderspieren en je moet nodig ontspanning hebben. Weglopen van de laptop, maar ja, het werk moet af!

Klachten gerelateerd aan de smartphone, draadloze laptop en de tablet

Is er een vermoeden dat de klachten gerelateerd zijn aan de smartphone, tablet of draadloze laptop? Zijn één of meerdere van de volgende klachten herkenbaar:
  • vermoeidheid
  • niet kunnen slapen
  • hoofdpijn
  • gespannenheid
  • tintelingen in het hoofd
  • concentratie problemen
  • oorpijn
  • nergens zin in hebben

Reguliere therapie

Komt er na medisch onderzoek geen duidelijke diagnose naar voren? Stuurt de huisarts je naar:
  • fysiotherapie;
  • dry needling (met zeer dunne naaldjes in een triggerpoint);
  • cognitieve gedragstraining;
  • mindfulness training.

Alternatieve therapie

Of hebt je al veel geld uitgegeven aan alternatieve geneeskunst en niets geeft op den duur verlichting aan de klachten.

Dan is het misschien wel een gevoeligheid voor de straling van de tablet, wifi, smartphone, DECT-telefoon, slimme meter of alle masten die hiervoor nodig zijn. Dan heeft iemand de potentie om elektrogevoelig (EHS'er) te worden. Het enige wat dan werkt is alle draadloze apparatuur zoveel als mogelijk te mijden.

Elektromagnetische velden of straling

Wanneer geen enkele therapie voldoende werkt om weer volop gebruik te maken van de smartphone, tablet of laptop dan is het niet alleen de overbelasting van de spieren die een rol spelen, ook de elektromagnetische straling speelt een grote rol. Elektromagnetische straling bestaat uit golven (radiogolven) met een golflengte. Een golf is een trilling die zich voortplant in de ruimte. Er zijn verschillende soorten van straling. De straling die de 15 jaar voor 2015 enorm is toegenomen door de mobiele communicatie en waar veel mensen, al dan niet bewust, klachten van ondervinden. De hoogfrequente straling.

Deze kunstmatige straling hoort bij diverse draadloze communicatieapparatuur van bijvoorbeeld de smartphone en tablet. De straling geeft een reactie op het lichaam van de mens, nu of later. En eigenlijk lijkt het heel logisch want een mens bestaat uit meer dan de helft uit water. Een vrouw gemiddeld voor 52 procent, mannen voor 63 procent en baby’s bestaan zelfs voor 75 procent uit water. En water reageert op trilling en de trilling van alles wat elektromagnetisch ‘straalt’ gaat over op een mensenlichaam. Wanneer een lichaam de trilling van de tablet herkent dan is er een reactie. Een steeds groter wordende groep wetenschappers geeft dan vele ook vele waarschuwingen.

Wat zegt de overheid

De Nederlandse overheid volgt de richtlijnen van de Gezondsraad (Gr) die weer de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanhangt. De WHO geeft als advies om de blootstellingslimieten te hanteren die opgesteld zijn voor non-ioniserende straling, door de ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) in 1998. Namelijk:

Frequentie (trilling) in hertz en voorbeeldVolt per meter
10-400 MHz. Ons lichtnet, radiozenders28V/m
800 MHz. LTE zenders en mobiele telefoon39V/m
900 MHz. De 900 GSM masten en mobiele telefoon41V/m
1800 MHz. GSM-, LTE-, 1800 masten en mobiele telefoon58V/m
2000 MHz. en hoger. UMTS-, LTE masten, magnetron, wifi, DECT telefoon en mobiele telefoon61 V/m

De telecomindustrie

De Gezondheidsraad concludeert dat door onderzoek, er geen wetenschappelijk bewijs geleverd is dat de onzichtbare trilling van basisstations voor mobiele telefonie, inderdaad klachten kunnen veroorzaken. De commissie Elektromagnetische velden van de Gezondheidsraad geeft ook advies aan de regering over de blootstellingslimieten. Het advies aan de regering is dat de huidige stand van de wetenschap geen aanleiding geeft om de gangbare opvattingen over de blootstelling aan elektromagnetische velden te herzien. Op de vraag of het gebruik van mobiele telefoons schade kan geven voor de gezondheid en dan vooral betreffende kinderen is het antwoord: de gezondheidsraad concludeert dat er geen gezondheidskundige reden is om het gebruik van mobiele telefoons te beperken. Ook niet voor kinderen. Duidelijk mag zijn dat ook de telecomindustrie niet actief gaat informeren naar burgers toe, over de mogelijke gezondheidsrisico’s in Nederland.

Lees verder

© 2015 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom moet je een tablet kopen? 6 redenenWaarom moet je een tablet kopen? 6 redenenEen tablet is hip, modieus en zit qua formaat tussen de laptop en de smartphone in. Toch stellen mensen zich de vraag wa…
Tablet-nek, iPad-arm, smartphone-pols: klachten verhelpenTablet-nek, iPad-arm, smartphone-pols: klachten verhelpenPijn in de nek, arm of schouder, maar ook vermoeide spieren van nek en schouder kunnen veroorzaakt worden door het gebru…
Gameboyrug en tabletnek – nekklachten en rugproblemenGameboyrug en tabletnek – nekklachten en rugproblemenMet de opkomst van gameboys en tablets nemen ook bepaalde nek- en rugklachten toe. Kinderen beginnen al jong spelletjes…
Verschil tussen Samsung Galaxy Tab S 10.5 en de iPad Air 2Verschil tussen Samsung Galaxy Tab S 10.5 en de iPad Air 2Bijna elk huishouden heeft wel een tablet en ze worden ook binnen bedrijven en het onderwijs gebruikt. In 2015 zijn de k…
Hoeveel SAR-waarde (straling) heeft een smartphone?Hoeveel SAR-waarde (straling) heeft een smartphone?Al lang voordat de nieuwste smartphones gepresenteerd worden, zijn het de reclameberichten die de liefhebbers lekker moe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.salusi.nl/spierverzuring-tips-tegen-verzuren-spieren/
  • http://www.telegraaf.nl/gezondheid/actueel/
  • http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0503n.pdf

Reageer op het artikel "Swipe-arm en/of iPad-nek door elektromagnetische velden?"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Draadloos
Medische informatie…
Schrijf mee!