InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Door koffie trillen: te veel koffie geeft trillende spieren

Door koffie trillen: te veel koffie geeft trillende spieren

Door koffie trillen: te veel koffie geeft trillende spieren We drinken koffie om ermee wakker te worden en de dag goed door te komen. Sommige mensen drinken echter dagelijks te veel koffie, waardoor het lichaam gaat trillen, beven en men overmatig geïrriteerd is of niet tegen stress kan. Hoe kan men door koffie trillen, hoe is deze lichamelijke reactie gerelateerd aan acetylcholine en het magnesiumgehalte en waarom is het verstandig om te stoppen met het drinken van koffie?

Door koffie trillen

Veel koffie drinken en door koffie trillen

Het komt op veel werkplaatsen of in kantoren voor dat men geregeld wederom een stevig bak koffie neemt. Het is daarbij ook vaak via de computer automatisch geregeld, zodat men om omstebeurt voor elkaar koffie haalt. Daarnaast kan het voorkomen dat men nog vaker dan dat koffie haalt. Veel koffie drinken kan voor sommige mensen een werkelijke verslaving worden, omdat ze daarmee de dag doorkomen en goed kunnen presteren. Teveel koffie drinken is nooit goed en dat uit zich in gespannenheid en trillingen. Waarom gaat men door koffie trillen, waarom is het dan verstandig om te stoppen of stevig te minderen en hoe kan tijdelijke magnesium-aanvulling helpen?

Invloed van cafeïne en theïne op nieren

Zowel cafeïne in koffie, cola, energiedrankjes (fosfaten binden aan magnesium) als theïne in thee zorgen ervoor dat de nieren meer magnesium gaan afvoeren. De nieren filteren dus de gunstige werking van het mineraal uit het bloed, waardoor er als het ware een magnesium-depletie (lediging) ontstaat. Magnesium is betrokken bij een honderdtal lichaamsprocessen en dus zal een magnesiumtekort ook uiteenlopende consequenties hebben.

Verhoogde bloeddruk

Cafeïne heeft net als bij nicotine een vaatvernauwend effect. Oftewel het wordt lastiger voor het hart om bloed rond te pompen, waardoor men een hoge bloeddruk heeft. Veel koffie drinken heeft daardoor invloed op het krijgen van hart- en vaatziekten. Omdat de bloeddruk hoger is, neemt de kans op trombosevorming oftewel bloedpropjes toe, waardoor een hartinfarct, beroerte of longembolie kan ontstaan. Dit heeft eveneens te maken met de verdere levensstijl en of men wel of niet aan de gezondheid werkt. Vaak een vette hap op het werk tezamen met veel koffie drinken, is een slechte combinatie.

Hoe leidt koffie tot trillende spieren?

Indien er sprake is van een magnesiumtekort, krijgt calcium in spieren en weefsels de overhand. Het is van belang bij de synthese van acetylcholine, zodat spieren de opdracht krijgen om te bewegen, te trillen of te beven. Als de synthese met acetylcholine vereenvoudigd verloopt of niet wordt tegengewerkt dan zullen de spieren eerder in beweging komen. Magnesium is dus als het ware de remmer. Indien door koffie deze rem is verwijderd, zal men in toenemende mate meer trillen, beven, spanningen ervaren en veel stress hebben. Door overmatige hoeveelheid calcium kan de spierspanning toenemen, waarbij spieren ongewild worden geactiveerd. Hoeveel overlast men eraan heeft, hangt van de dagelijkse hoeveelheid koffie af. Indien acetylcholine met dopamine in onbalans is geraakt, dan kan het aanleiding zijn voor zekere ziekten. Denk aan depressiviteit en Parkinson, aangezien deze ziekten rechtstreeks zijn gerelateerd aan acetylcholine en de hoeveelheid magnesium in het lichaam. Dit houdt ook in dat als men overmatige hoeveelheden koffie in het leven heeft gedronken, de kans op dergelijke ziekten verhoogd is.

Aanvullende symptomen bij chronisch tekort

Indien men door teveel koffie magnesium uitspoelt en gaat trillen, dan kan het aanvullend ook andere klachten veroorzaken. Het gaat daarbij voornamelijk om pijnlijke spieren en/of krampen. Het kan gaan om ongecontroleerde bewegingen maar ook spierzwakte. Bovendien gaat het om geïrriteerdheid, hoofdpijn, geregelde migraine, onverklaarbare aandoeningen, minder lust aan eten of intimiteit, eerder gestrest zijn, het niet meer aankunnen en heftig op anderen reageren.

Tips door koffie trillen en magnesiuminname

Drinkt men veel koffie, dan kan het ervoor zorgen dat men in een negatieve spiraal terechtkomt. Een slecht gevoel leidt tot een mindere lichamelijke tevredenheid, waardoor men gespannen raakt. Gecombineerd met te veel werk of angsten en stress kan het tot een depressiviteit leiden. Het is dus noodzaak om te stoppen met koffie drinken, om weer een gunstige balans te verkrijgen. Daarnaast kan men tijdelijk magnesiumsupplementen innemen of magnesiumzalf smeren. Het zorgt ervoor dat de tekorten snel worden aangevuld, waardoor trillingen verdwijnen en men een beter gevoel krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Magnesiumolie om gevolgen Parkinson en ADHD te verminderenMagnesiumolie om gevolgen Parkinson en ADHD te verminderenHeeft men een magnesiumtekort dan kunnen de gevolgen erg lijken op ADD, ADHD en Parkinson. Er bestaat een duidelijke rel…
De voordelen van het drinken van koffieDe voordelen van het drinken van koffieVele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven…
Waarom moet je van thee plassen?Waarom moet je eigenlijk van thee zo vaak plassen? Je kent het gevoel vast wel. Na je eerste kopje thee moet je al plass…
Koffie drinken: Voordelen en nadelenKoffie drinken: Voordelen en nadelenHeel wat mensen starten de dag met een kop koffie. Sommigen drinken daarna nog een of meerdere koppen, om verschillende…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 19 oktober 2015:
  • http://www.magnesiumtekort.info/magnesiumtekort-oorzaak/
  • http://www.in2health.nl/uitleg-voeding/uitleg-gezond-eten/calcium-en-magnesium-in-balans/

Reageer op het artikel "Door koffie trillen: te veel koffie geeft trillende spieren"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Parkinson
Medische informatie…
Schrijf mee!