InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fosfaten in melk, cola en energiedrank veroorzaken ziekten!

Fosfaten in melk, cola en energiedrank veroorzaken ziekten!

Fosfaten in melk, cola en energiedrank veroorzaken ziekten! Drinken we volop of te veel melk, cola of energiedrank, dan wordt de gezondheid structureel aangetast. Dit wordt veroorzaakt door het aandeel fosfaten in de vloeistof, waardoor de nieren en lever mineralen zoals zink en magnesium uit het lichaam verwijderen. Fosfaten binden eraan en worden afgevoerd, waardoor een mineraaltekort ontstaat. Ondanks dat fosfaten noodzakelijk zijn voor het lichaam, is een overmatige hoeveelheid erg ongunstig. Hoe leidt het drinken van melk, cola of energiedrank tot ziekten, zoals ADHD, overgewicht, depressiviteit, trillingen of botontkalking en waarom is het verstandig om fosfaten te vermijden?

Fosfaten veroorzaken ziekten

Wat zijn fosfaten?

Een belangrijke grondstof binnen de aanmaak van voedsel is fosfor (P2O5) (lit.1) en wordt als verbinding met zuurstof O2 ingenomen. Het is noodzakelijk voor al het levende weefsel en dieren in de wereld om te kunnen bestaan. Planten onttrekken het uit de bodem, terwijl wij het via voeding binnenkrijgen. Ondanks dat het noodzakelijk is voor ons lichaam, kunnen we het via verschillende wegen overmatig binnenkrijgen. Daardoor worden andere nuttige stoffen tezamen met fosfaten via de plas of ontlasting afgevoerd. Wat is de invloed van fosfaten op ons lichaam en hoe leidt het tot ziekten?

Is het nuttig voor het lichaam?

Fosfaten komen primair voor in de botstructuur en stimuleren een sterk skelet. Daarnaast is het van belang bij nagel- en haargroei en sterke tanden. Aanvullend wordt het gebruikt voor de aanmaak van cel-energie en het DNA-structuur (lit.2). Oftewel het is van belang binnen basis lichaamsprocessen en is dus nuttig voor ons. Het lichaam heeft echter slechts een zeker fosfaatgehalte nodig en te veel wordt daarom via de plas en ontlasting afgevoerd. Omdat fosfaten een binding aanmaken, worden bij overmatige fosfaatinname nuttige mineralen via de urine of feces afgevoerd. Wat zijn de gevolgen van te veel fosfaatinname, wat is daarbij de invloed van voeding en welke ziekten of aandoeningen kan het veroorzaken?

De afvoer van noodzakelijke mineralen

Een teveel aan fosfor in het lichaam heeft de neiging om met mineralen te binden. Denk aan twee belangrijke mineralen zijnde zink en magnesium. Deze twee hebben de volgende functies in het lichaam. Let wel naast deze twee voorname mineralen kan het aanvullend om andere mineralen gaan.

Zink

Het is essentieel bij de aanmaak van testosteron en hoeveel oestrogeen aanwezig is. Wordt meer testosteron aangemaakt, dan daalt het oestrogeengehalte (dit geldt zowel voor mannen als vrouwen). Meer testosteron houdt in dat meer spieren worden aangemaakt en relatief minder vet aanwezig is (lit.3). Oftewel het helpt om af te slanken. Bovendien is het van invloed op het libido en zaadaanmaak. Heeft men relatief veel oestrogeen in het lichaam (mogelijk door zinktekort), dan heeft het lichaam de neiging om vet op te slaan en wordt men dik.

Magnesium

Het mineraal magnesium is essentieel voor een honderdtal lichaamsprocessen. Denk aan goede ontspanning van spieren, de mate van gestrestheid, de stemming en hoe goed men zich voelt. Bij een magnesiumtekort heeft men voornamelijk spierklachten, spierpijn, krampen en soms overmatige trillingen. Bovendien kan men gestrest raken, geïrriteerd zijn, overspannen, regelmatige migraine of hoofdpijn en het hebben van onverklaarbare aandoeningen.

Fosfaten via melk, cola en energiedrank

Veel mensen houden ervan om dagelijks grote hoeveelheden cola en/of energiedrankjes in te nemen. In cola zit 50 m.g. fosfaten per glas van 150 ml (lit.4). Ten opzichte van een korstloos stukje kaas 20% vet met 240 m.g. per 20 gram kaas is het relatief weinig, echter probleem is dat cola of energiedrankjes veel gemakkelijker en in grotere hoeveelheden op dagelijkse basis worden ingenomen. Aanvullend probleem is dat men veel suikers binnenkrijgt, waardoor energie-opslag wordt gestimuleerd. Ook in melk en melkproducten is de verhouding tussen fosfor en magnesium erg ongunstig (lit.5) (halfvolle melk 140 m.g., karnemelk 130 m.g. per 150 ml (lit.4)). Omdat men denkt dat melk gezond is, nemen veel mensen meerdere keren per dag een glas melk. Via deze vloeistoffen krijgt men dus eenvoudig veel fosfaten binnen, waarmee noodzakelijke mineralen worden weggespoeld. Wat zijn zoal de ziektebeelden of aandoeningen door fosfaten weggespoelde mineralen?

Trillende spieren en magnesiumtekort

Door de afvoer van magnesium krijgt calcium in spieren en weefsels de overhand. Calcium is van belang binnen de synthese van acetylcholine, zodat spierreceptoren deze neurotransmitter als spieractiveerder kunnen herkennen. Oftewel magnesium fungeert in deze als acetylcholine-remmer. Door een tekort kunnen de spieren overmatig worden geactiveerd, waardoor trillende spieren, bevingen of ongecontroleerde bewegingen ontstaan. Het is vergelijkbaar met de gevolgen van Parkinson. Heeft men Parkinson of ervaart men bevende complicaties door antidepressiva, dan kan magnesiumolie uitkomst bieden.

Overgewicht

De combinatie van afvoer van zink via fosfaten tezamen met aanvoer van suikers zorgt ervoor dat men snel kan aankomen. Onvoldoende zink leidt tot overmatige oestrogeen-aanmaak, waardoor het lichaam meer vet wil opslaan. Veel suikers worden via insuline afgevoerd en in weefsels opgeslagen, waardoor men direct opneembare energie beschikbaar heeft. Overige energie in de vorm van vetten worden daarbij als “lui-vet” opgeslagen. Dit principe geeft aan dat men van jongs af aan snel kan aankomen. Het kan tot een negatieve spiraal leiden, waardoor men ook bij het volwassen zijn geleidelijk aan dikker wordt.

ADHD

Een relatief moderne ziekte is ADHD. Het kind is overactief en reageert geïrriteerd. In 95% van de gevallen is er sprake van een magnesiumtekort (lit.6). Dit houdt ook in dat de behandeling met antidepressiva of Ritalin (lit.7) in veel gevallen onterecht is en een wijziging van levensstijl of inname van magnesiumsupplementen van belang is. Meest kenmerkende daarbij is, dat het kind overreageert door toedoen van het extra suiker, zoals volop in cola of energiedrankjes zit. Ook melk drinken werkt in dit geval ongunstig.

Botontkalking

Veel melk drinken, dat is de Nederlander met de paplepel ingegoten. Er is ons verteld dat het sterke botten geeft en men er groot van wordt. De meest optimale verhouding tussen calcium en magnesium is 2:1, echter bij melk is dat 4:1 (lit.5). Sterke botten hebben voornamelijk magnesium nodig hebben (lit.8). Indien er teveel calcium en te weinig magnesium in het lichaam aanwezig is, wordt juist het magnesiumaandeel onttrokken aan de botten. Omdat ook het fosfaatgehalte relatief hoger is in melk, wordt dit effect extra gestimuleerd. Nederland is met zijn hoge zuivelconsumptie, één van de landen met de hoogste cijfers voor osteoporose (botontkalking) (lit.5). Oftewel melk stimuleert osteoporose en moet men dus zoveel als mogelijk vermijden, danwel men moet voldoende magnesiumsupplementen innemen.

Gespannenheid en depressiviteit

Relatief meer calcium in het lichaam zorgt ervoor dat men meer gespannen is. Men is minder tevreden en kan minder goed tegen stress. Daardoor wordt mede de neurotransmitter serotonine overmatig verbruikt, waardoor de lichamelijke tevredenheid verder daalt. Het kan aanleiding zijn voor een mentale negatieve spiraal, waarbij men in een burn-out of soms depressiviteit terechtkomt. Er bestaat dus een directe relatie tussen de inname van overmatige hoeveelheid fosfaten en het ontwikkelen van geestelijke ziekten. Let wel heeft men verhoogde concentraties fosfaten in het lichaam, dan kan het voorkomen dat het als gifstof neerslaat in organen of de hersenen. In dat geval tast het de werking van bijvoorbeeld de hersencellen aan, waardoor hersenziekten tot ontwikkeling kunnen komen.

Hyperfosfatemie

Heeft men nierproblemen, dan is er verhoogde kans op hyperfosfatemie. Zeker als men ernstige nierinsufficiëntie of nierfalen heeft, dan kunnen overmatig veel fosfaten aanwezig zijn. Daartoe biedt nierdialyse geen uitkomst. Het gaat vaak gepaard met botontkalking, aderverkalking en soms een beroerte of hartinfarct (lit.2). Osteoporose kan eveneens in lichte vorm bij standaard magnesiumtekort voordoen. Het is bij hyperfosfatemie noodzakelijk om de fosforinname te minimaliseren en door fosfaatbindende maagzuurremmers (op recept) in te nemen.

Fosfaatrijk drinken en voeding mijden

We veronderstellen dat melk drinken goed voor ons is. Op zich is dat wel zo, maar tot op zekere hoogte. Is men gevoelig voor magnesiumtekort, dan is veel melk drinken niet goed. Door het overmatige fosforgehalte wordt magnesium aan het lichaam onttrokken en kunnen voorgenoemde complicaties optreden. Daarnaast moet men cola, energiedrankjes en overige vergelijkbare producten vermijden. In de brochure “fosfaat in uw voeding” kunt u aanvullende informatie vinden, omtrent welke producten overmatig veel fosfaten bevatten en welke u dus moet ontzien. Eet daarentegen voldoende donkere groenten, appels, noten, zilvervliesrijst en volle granen, vermijd zure producten, start tijdig met ontzuren en vul magnesiumtekorten met supplementen aan (lit.8). Vermijd de kans op ziekten zoals depressiviteit, ADHD, Parkinson door fosfaathoudende producten te vermijden. Is men reeds voor dergelijke ziekten gediagnosticeerd, dan moet men deze producten niet innemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofa…
Magnesiumolie om gevolgen Parkinson en ADHD te verminderenMagnesiumolie om gevolgen Parkinson en ADHD te verminderenHeeft men een magnesiumtekort dan kunnen de gevolgen erg lijken op ADD, ADHD en Parkinson. Er bestaat een duidelijke rel…
Wat doet energiedrank met je lichaam?Veel mensen drinken met regelmaat een blikje energiedrank. Maar wat zit er nou eigenlijk in zo'n blikje? Kan energiedran…
Krijg ik voldoende calcium binnen?Krijg ik voldoende calcium binnen?Hoewel het lichaam calcium gemakkelijk opslaat, krijgen de meeste volwassenen onvoldoende calcium binnen. De meeste mens…
ADHD en overspannenheid behandelen met magnesiumADHD en overspannenheid behandelen met magnesiumMagnesium is essentieel bij ongeveer een honderdtal lichaamsprocessen. Door toedoen van het voedingspatroon kan ADHD en…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 21 oktober 2015:
  • Lit.1: http://www.snb.nl/wat-is-fosfaat/
  • Lit.2: http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec12/ch155/ch155h.html
  • Lit.3: https://www.salusi.nl/tips-testosteronspiegel-verhogen/
  • Lit.4: http://www.dialysecentrumflevoziekenhuis.nl/documents/folders/2791-fosfaat-in-uw-voeding/file
  • Lit.5: http://www.reformhuissmulders.nl/v1/Nieuws/om_te_lezen/melk_goed_voor_elk.html
  • Lit.6: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9368235
  • Lit.7: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-ritalin/
  • Lit.8: http://www.energeticanatura.com/Algemeen/Particulieren/StartpaginaItems/BEWEGING/Botten-willen-vooral-magnesium
  • http://www.niernieuws.nl/?artid=2819

Reageer op het artikel "Fosfaten in melk, cola en energiedrank veroorzaken ziekten!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-09-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Melk-ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!