InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Melk drinken is niet goed voor elk!

Melk drinken is niet goed voor elk!

Melk drinken is niet goed voor elk! Dat melk drinken goed voor ons is, weten we allemaal omdat het ons met de paplepel is ingegoten. Toch is melk niet goed voor elk, omdat melk de afvoer van magnesium stimuleert. Dit komt door een ongunstige verhouding tussen calcium en magnesium, maar ook door toedoen van fosfaten. Waarom is melk drinken niet altijd goed en waarom moet men zeker bij het ouder worden magnesiumsupplementen naast melk innemen?

Melk drinken is niet goed voor elk

Melk moet, is goed voor elk!

De slogan’s van vroeger omtrent melk, weten veel mensen van de oudere generatie nog wel. “Melk is goed voor elk”, “Melk moet” of “Melk de witte motor” zijn bekende regeltjes, waarmee de verkoop van melk werd gepromoot (lit.1). Er is lange tijd verondersteld dat melk wegens het hoge calciumgehalte goed voor de botten is. Deze stelling is op zich waar, mits melk met voldoende magnesium wordt aangevuld. Is dit niet het geval dan kan melk drinken een aanslag op de botten zijn en andere aandoeningen veroorzaken. Waarom is melk drinken niet altijd goed voor elk en welke processen zitten daarachter?

Lactose-intolerantie

Zowel baby’s als volwassenen kunnen last hebben van lactose-intolerantie. Bij baby’s is de darmflora onderontwikkeld, waardoor koemelk-eiwitten onvoldoende worden afgebroken en wel in het “grote” formaat door het lichaam worden opgenomen. De grote eiwitdelen in het bloed worden in dat geval door het immuunsysteem als lichaamsvreemd beschouwd, waardoor antistoffen worden aangemaakt. Het leidt bij kinderen tot heftige eczeem gecombineerd met overgeven. Ook volwassenen kunnen er met de tijd allergisch voor worden. De dunne darm reageert heftig op de eiwitten, waardoor het relatief snel naar de dikke darm wordt afgevoerd. Er worden veel gassen aangemaakt, waardoor de druk op de darm toeneemt. Men heeft veel buikpijn en winderigheid.

Melk drinken: magnesiumtekort en botontkalking

De ideale verhouding in het lichaam tussen calcium en magnesium is twee staat tot één. Melk heeft een standaard calcium-magnesium verhouding van vier staat tot één (lit.2) en dat zal bij veel melk drinken eveneens vertalen naar de bloedserumwaarde. Oftewel ten opzichte van de normale natuurlijke calcium-magnesium balans in het bloed is er sprake van een tekort. In dat geval dient een andere bron voor magnesium te worden aangewend, zijnde de botten. Botten “houden” van magnesium, zodat men sterke stevige botten heeft. Wordt magnesium onttrokken, dan verzwakken de botten, waardoor botontkalking het gevolg is.

Invloed van fosfor, fosfaten in melk

Een andere belangrijke factor in rauwe melk zijn fosfaten. Fosfaten zijn in een normale hoeveelheden noodzakelijk voor het lichaam. Het is van belang voor sterke botten, nagels, haar en het heeft invloed op de aanmaak van DNA. Een overmatige aanvoer van fosfaten zorgt ervoor dat magnesium wordt gebonden en afgevoerd via de plas of ontlasting. Oftewel het verstevigt het voorgenoemde effect van botontkalking. Omdat in ons land ten opzichte van andere landen relatief veel mensen veel melk drinken, zijn in ons land relatief gezien ook de meeste mensen met botontkalking (lit.2). Naast de versterkende werking op osteoporose heeft het een duidelijke correlatie met de volgende aandoeningen. Let wel dat fosfaten door het pasteuriseren van rauwe melk worden geneutraliseerd en dus de ongunstige verhouding tussen calcium en magnesium overblijft (lit.3).

Spierpijn, -trillingen en bevingen

Door een relatief laag magnesiumgehalte krijgt calcium de overhand. Het is van belang bij de aanmaak en herkenning van acetylcholine, zodat spieren worden geactiveerd. Een hoger actief gehalte leidt tot meer gespannen spieren, waardoor pijnen, krampen, bevingen en trillingen ontstaan. De klachten zijn vergelijkbaar met Parkinson. Heeft men deze ziekte dan kan magnesium de complicaties verminderen of verzachten.

Gespannenheid en gestrest zijn

Mede door toedoen van verhoogde spierspanning, neemt de geestelijke spanning ook toe. Men kan slecht tot ontspanning komen, waardoor men ook extra gevoelig is voor stress. Oftewel men kan de werkdruk minder goed aan, men heeft eerder een verhoogde mate van stress. Het zorgt ervoor dat de lichamelijke tevredenheid daalt.

Geïrriteerdheid en anderen afblaffen

Men heeft geregeld last van stevige hoofdpijn of migraine, waarbij men een kort lontje heeft. Oftewel men is snel geïrriteerd en dat kan gevolgen hebben voor hoe men met anderen omgaat. Men luistert minder goed naar anderen, danwel de eigen mening is de juiste. Het leidt geregeld tot confrontaties thuis of op de werkvloer.

Verhoogde kans op depressiviteit

De combinatie van voorgaande klachten kan aanleiding zijn voor verminderde lichamelijke tevredenheid. Het kan door een dalend serotoninegehalte in een negatieve spiraal veranderen, waardoor men het niet meer ziet zitten. Alles gaat tegenwerken, waarbij men depressief wordt. Hierbij gaat het dus om een combinatie van factoren, zoals veel melk, cola drinken, aanleg hebben voor magnesiumtekorten tezamen met veel stress en angsten.

Melk drinken en supplementen toevoegen

Om stevige botten te behouden en om de kans op voorgenoemde complicaties te verminderen, kan melk drinken goed werken mits het wordt aangevuld. Het is van belang om altijd voldoende magnesium in te nemen, zeker als men ouder wordt, in de overgang zit en/ of schildklierproblemen heeft. Dit kan door voldoende donker gekleurde groenten en fruit in te nemen. Niet iedereen heeft evenveel zin om hieraan veel aandacht te schenken en daartoe bieden magnesiumsupplementen uitkomst. Wil men bovendien de tevredenheid stimuleren om depressiviteit te vermijden, dan kan griffonia-extract helpen. Het bevat veel 5-HTP en dat wordt direct door de hersenen opgenomen en omgezet in de tevredenheidsstof serotonine. Zo kan men vele van voorgenoemde klachten of ziekten vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Melk is niet zo goed als we denkenMelk is niet zo goed als we denkenWanneer je een baby bent, een zuigeling, drink je moedermelk. Logisch toch? Maar waarom blijven we, als we eenmaal grote…
Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Vier op tien landgenoten hebben problemen met het verteren van lactose. Velen voelen zich na het drinken van melk of het…
Amandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk is een geweldig alternatief voor de koeienmelk! Voor mensen met een lactose intolerantie en geen melkproduct…
Lactose-intolerantieLactose-intolerantieLactose-intolerantie is een aandoening die gebaseerd is op het feit dat er een enzym is het lichaam ontbreekt of te wein…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Micromoth, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 22 oktober 2015:
  • Lit.1: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Zuivel_Organisatie
  • Lit.2: http://www.reformhuissmulders.nl/v1/Nieuws/om_te_lezen/melk_goed_voor_elk.html
  • Lit.3: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasteuriseren 23 oktober 2015

Reageer op het artikel "Melk drinken is niet goed voor elk!"

Reactie

Gerard, 23-10-2015 06:45 #1
Rauwe biologische of industriële (gepasteuriseerde en gehomogeniseerde) melk is een wereld van verschil. Als dit niet in een artikel over de gezondheid van melk drinken wordt meegenomen, is het hele artikel compleet waardeloos. Is men zich hiervan niet bewust? Ga dan je huiswerk overdoen!

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Melk-ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!