InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vergiftigingen in en om het huis

Vergiftigingen in en om het huis

Ongevallen en vergiftingen zijn in nederland doodsoorzaak nummer vier. Vergiftigingen in en om het huis komen het meest voor. Wat moet je doen als zoiets gebeurd?

Vergift

Vele middelen kunnen een vergift zijn. Het hangt er alleen van af in welke hoeveelheid je het binnen krijgt.
Zo zijn een paar lepels keukenzout al dodelijk.
Bij medicijnen verschilt het tussen enkele miligrammen tot vele grammen.
Ook zijn diverse producten in het huishouden een vergift. Dit zijn o.a:
  • wasmiddelen
  • verfverdunner
  • nagellak
  • schoonmaakmiddelen

Het is dus belangrijk om deze producten uit het bereik van kinderen te bewaren, net zoals geneesmiddelen.
Kinderen zien het gevaar niet in van geneesmiddelen, ze denken dat het snoepjes zijn.
Een mooie gekleurde fles ziet er aantrekkelijk uit om op te drinken!
Het beste is om ze in een afgesloten kast te bewaren, of een kast waar kinderen niet bij kunnen.

Acute vergiftiging

Een acute vergiftging komt door een eenmalige dosis. Het is belangrijk dat er snel opgetreden wordt. Hoe je dit moet doen hangt af van het ingenomen middel.
Een acute vergiftiging kan ook ontstaan door het inademen van gassen, of door bijtende vloeistoffen.
Wat moet je doen?

  • laten drinken
Bijvoorbeeld water met absorberende kool, dit zorgt ervoor dat het vergift zich bindt aan de kool.
Als de persoon een verminderd bewustzijn heeft, of als er problemen kunnen ontstaan met verslikken laat de persoon dan niet drinken!

  • maagspoelen
Dit gebeurd in het ziekenhuis. Er wordt dan via een slang een vloeistof in de maag gebracht, en daarna wordt de maag leeggepomt. Het middel mag dan nog niet zijn opgenomen door het bloed, want anders heeft het geen zin.

  • laten braken
Door de persoon over de knie te leggen, en dan de huig (in de mond) te prikkelen met je vingers of met een lepel.
Hierdoor gaat de persoon braken.
Dit mag niet altijd, als de persoon iets heeft ingenomen wat de slokdarm beschadigd zoals bijtende middelen. Ook mag je een persoon niet laten braken bij verminderd bewustzijn.

  • laxeren
Hierbij gaan de darmen sneller werken, waardoor het middel sneller het lichaam verlaat.

Als een persoon een (vermoedelijke) vergiftiging heeft is het noodzakelijk altijd een arts te waarschuwen of te raadplegen.
Zorg ervoor indien mogelijk dat je aan de arts verteld om welk product het gaat zodat er een passende maatregel genomen kan worden.

Chronische vergiftingen

Soms kan het langer duren voordat het ingenome middel een vergift wordt. Het kan soms maanden of jaren duren eerdat er verschijnselen komen.
Chronische vergiftingen ontstaan meestal als iemand gedurende bepaalde tijd in aanraking is geweest met kleine hoeveelheden van het vergift.
Vroeger was dat b.v loodvergiftingen, of asbestvergiftingen.
Maar het gebeurd nog steeds in chemischefabrieken waar men het niet zo nauw neemt met de arbo-regels.

Het is dus belangrijk om eerst te achterhalen wat er ingenomen is, onderneem actie door zelf de persoon te helpen. Bel altijd een arts!
Zorg ervoor dat thuis kinderen niet bij middelen kunnen waarvan bekend is dat het bij grotere inname een vergiftiging veroorzaakt!
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ongevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaarOngevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaarBij kinderen zit een ongeluk in een klein hoekje. De meeste ongevallen met kinderen gebeuren thuis, we noemen dit prive…
CO vergiftiging voorkomen en herkennenCO vergiftiging (of koolstofmonoxide vergiftiging) maakt elk jaar tientallen doden. Dit valt te wijten aan het 'stille'…
Te jong gestorven talentenDinsdag 22 januari 2008 werd de 28-jarige Heath Ledger dood in zijn appartement teruggevonden. Met deze tragische dood w…
Joods medische ethiek: autopsie - lijkschouwingJoods medische ethiek: autopsie - lijkschouwingAutopsie vindt vaak plaats bij lijkschouwing en post-mortem onderzoek. Het doel is om via ontleding van het lichaam de d…
Vrouwen en HIV/AIDSDe kans dat vrouwen besmet raken met HIV tijdens onbeschermd sexueel contact is twee keer zo groot als de kans van manne…

Reageer op het artikel "Vergiftigingen in en om het huis"

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 18-03-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!