InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schildklierwaarden bloedonderzoek: normaal, te hoog, te laag

Schildklierwaarden bloedonderzoek: normaal, te hoog, te laag

Schildklierwaarden bloedonderzoek: normaal, te hoog, te laag Zijn mijn schildklierwaarden normaal, zijn mijn schildklierwaarden te hoog of zijn mijn schildklierwaarden juist te laag? De schildklier is de grootste hormoonklier in het lichaam, is vlindervormig, bestaat uit twee kwabben en ligt direct onder en voor het strottenhoofd. De schildklier produceert schildklierhormoon en geeft deze direct af aan de bloedstroom. De belangrijkste functie ervan is de regulering van de stofwisselingssnelheid van lichaamsweefsels. Bij hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier) wordt de TSH bepaald en de hoeveelheid schildklierhormonen, vooral het hormoon FT4. Hypothyreoïdie (een te langzaam werkende schildklier) wordt vooral bepaald door de waarde van TSH in het bloed.

Schildklierwaarden

Schildklier

De schildklier maakt onderdeel uit van het hormoonstelsel en produceert schildklierhormoon, een hormoon dat belangrijk is voor de regulatie van de stofwisseling. De schildklier wordt via een zogenaamd feedbacksysteem gereguleerd door twee gebieden in de hersenen:
  • de hypothalamus; en
  • de hypofyse.

Onderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewiczOnderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
De hypothalamus zet via het hormoon TRH of thyreotropinevrijmakend hormoon (thyrotropin releasing hormone) de hypofyse aan tot het produceren van thyreoïdstimulerend hormoon (TSH). Het is de hypofyse die de schildklier aanspoort tot het produceren van schildklierhormonen. Dat doet de hypofyse door een ander hormoon, het zogeheten TSH (Thyroid stimulating hormone), te produceren, en aan het bloed af te geven. TSH zorgt er dus voor dat steeds de juiste hoeveelheid schildklierhormoon wordt aangemaakt.

Schildklierhormonen

De schildklier maakt in feite twee hormonen aan die aan het bloed worden afgegeven:
  • T3 (trijodothyronine); en
  • T4 (thyroxine).

Voor grofweg 90 procent bestaat de productie uit T4 dat wordt opgeslagen en ongeveer 10 procent is T3. T4 is vergeleken met T3 relatief inactief, maar kan in de lever en in andere weefsels worden omgezet in het actievere T3 dat het uiteindelijke effect van schildklierhormoon veroorzaakt. T3 is het direct werkzame hormoon en T4 kan beschouwd worden als een pre-hormoon of voorloper-hormoon.

Jodium

De schildklier kan niet functioneren zonder jodium. Voor het produceren van schildklierhormonen heeft de schildklier namelijk jodium nodig. De voeding in Nederland bevat van nature te weinig jodium en daarom mag jodium aan (bakkers)zout worden toegevoegd. Er moet voldoende schildklierhormoon in het bloed circuleren voor een goedwerkende stofwisseling. Of er voldoende schildklierhormoon aanwezig is, wordt via een feedbacksysteem gesignaleerd door de hypothalamus en de hypofyse, die de productie van respectievelijk TRH en TSH kunnen opschroeven of terugbrengen. Dit terugkoppelingssysteem kan kortom de productie van schildklierhormoon aanzetten of uitzetten. Het principe van dit regelsysteem vertoont veel gelijkenis met een centrale verwarming.

Normaal functionerende schildklier

Bij een adequaat functionerende schildklier, zal de hoeveelheid schildklierhormoon in het bloed normaal zijn. Een gezonde activiteit van de schildklier wordt met een medische term aangeduid als euthyreoïdie. Hierbij werkt de schildklier niet te snel noch te langzaam. Het jodiumaanbod moet voldoende zijn en de schildklier moet adequaat werken om euthyreoïdie te handhaven.

Afwijkende activiteit van de schildklier

Men spreekt van hyperthyreoïdie (overactieve schildklier) als de schildklierhormoonspiegel van het bloed te hoog is en hypothyreoïdie verwijst naar een aandoening, waarbij de schildklier te weinig hormoon produceert, een zogeheten traag werkende schildklier. Beide aandoeningen kunnen gepaard gaan met een waaier aan klachten.

Vrij schildklierhormoon

Het grootste gedeelte van schildklierhormoon (zowel T4 als T3) bindt zich aan eiwitten in het bloed, terwijl het resterende gedeelte direct beschikbaar is. Dit zogeheten 'vrije' schildklierhormoon wordt bij uitslagen van een bloedonderzoek aangegeven met de letter F van free = vrij (FT4). Alleen het vrije T4, oftewel FT4, oefent hormonale werking uit. Het moet dan wel eerst in de weefsels worden omgezet in T3.

Bloedonderzoek schildklierwaarden

Er kan bloedonderzoek worden verricht om te bepalen hoe de schildklier functioneert. De arts vergelijkt daarbij een gemeten waarde met de normaalwaarden: de grenswaarden die horen bij een normale werking van een gezonde en goed functionerende schildklier. Meestal wordt een test aangevraagd door een (huis)arts als je symptomen vertoont van hypertyreoïdie of hypotyreoïdie. Soms wordt een test aangevraagd in het kader van routinebloedonderzoek.

Bloedtest

Ten behoeve van het onderzoek wordt een buisje bloed afgenomen uit een ader aan de binnenkant van de arm. Vaak prikt men in de plooi van de elleboog. Het bloed wordt vervolgens in een laboratorium onderzocht.

Schildklierwaarden: normaalwaarden

Met normaalwaarde wordt de waarde van de bepaling bij gezonde mensen (die geen schildklierklachten hebben) bedoeld. Overigens varieert deze normaalwaarde per persoon. Zo is de normaalwaarde voor FT4 sterk afhankelijk van de leeftijd die je hebt en je geslacht (man/vrouw).

Soort hormoon:Normaalwaarden:
TSH0,4 4,0 mU/l
T49 24 pmol/l
FT48 26 pmol/l
T31,2 3,4 nmol/l
FT33 8 pmol/l

Interpretatie van afwijkende schildklierwaarden: te hoog en te laag

Het resultaat of de interpretatie van afwijkende schildklierhormoonwaarden is als volgt:

T4FT4T3TSHInterpretatie
normaalnormaalnormaalhoogmilde (subklinische*) hypothyreoïdie (trage schildklier)
laaglaaglaag of normaalhooghypothyreoïdie (trage schildklier)
normaalnormaalnormaallaagmilde (subklinische) hyperthyreoïdie (overactieve schildklier)
hoog of normaalhoog of normaalhoog of normaallaaghyperthyreoïdie (overactieve schildklier)
laaglaaglaag of normaallicht verhoogd, normaal of laaghypofysaire (secundaire) hypothyreoïdie**

(*) Subklinisch betekent dat de metingen licht afwijkend zijn, maar dat iemand nog geen duidelijke ziekteverschijnselen of klachten heeft.
(**) Bij secundaire hypothyreoïdie maakt de schildklier te weinig of geen hormoon aan doordat de schildklier geen seintje krijgt van de hypofyse. De hypofyse maakt dan geen of te weinig TSH aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schildklierkanker symptomen: hard gezwel in nek/schorre stemSchildklierkanker symptomen: hard gezwel in nek/schorre stemSchildklierkanker symptomen: hard gezwel of knobbel in nek of hals en schorre stem. Schildklierkanker is een kwaadaardig…
Vergrote schildklier: symptomen, oorzaak en behandelingVergrote schildklier: symptomen, oorzaak en behandelingEen vergrote schildklier staat bekend als 'struma' en wordt ook wel 'krop' genoemd. Een struma wijst op een abnormale ve…
Een te snel werkende schildklier bij de katEen te snel werkende schildklier bij de katJe kat eet goed, maar valt toch af. Hij drinkt en plast meer dan normaal en lijkt af en toe erg onrustig. Er zijn versch…
Het belang van bloedonderzoekHet belang van bloedonderzoekEen simpel bloedonderzoek biedt een enorme hoeveelheid informatie. Bloedonderzoek zegt meer over iemands gezondheidstoes…
Het bloedonderzoek, veel aangevraagde testenHet bloedonderzoek, veel aangevraagde testenWanneer je met klachten bij de huisarts komt, wordt er vaak een bloedonderzoek aangevraagd. Met de uitslag van dit bloed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/harmpeti
  • https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=295
  • http://www.endocrineweb.com/conditions/thyroid/thyroid-function-tests
  • http://www.webmd.com/women/thyroid-stimulating-hormone-tsh?page=2
  • http://www.btf-thyroid.org/information/quick-guides/97-thyroid-function-tests
  • http://thyroid.about.com/od/gettestedanddiagnosed/fl/Key-Thyroid-Function-Tests-and-Lab-Values-What-They-Mean.htm
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Jovanmandic

Reageer op het artikel "Schildklierwaarden bloedonderzoek: normaal, te hoog, te laag"

Reacties

Leis, 28-07-2017 16:00 #15
Hallo, ik heb vandaag de uitslag van het bloed binnen: tsh 4.8 en de t4 24.8. De arts heeft hier geen verklaring voor slik al wel jaren euthyrox 150 mg!

Aranka, 25-07-2017 16:50 #14
Hallo, ik ben 21 jaar oud en heb mijn bloed laten testen
TSH: 4,7
T4: 14,2

Huisarts bestempelt dit als normaal, maar heb toch veel klachten. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 02-09-2017
Een TSH-waarde tussen 0,4 en 4,0 wordt als 'normaal' beschouwd. Toch overleggen met de huisarts.

Linda Hendriks, 03-04-2017 14:25 #13
Hallo,
Ik heb jaren Thyrax geslikt en bijna iedere controle kwam er weer en aanpassing.
Ik blijf restklachten houden dus ook maar eens citomel geprobeerd.Dit ging een hele poos redelijk goed, dwz Ik had minder last van vermoeidheid tot Ik erge last van hartkloppingen kreeg.
Van Thyrax overgestapt op Euthyrox 137mg p.d. En inmiddels voel Ik me echt veel beter maar toch nog veel restklachten, oa vermoeidheid, ontzettend grote "wallen" onder mn ogen (en mn bovenste oogleden zijn zwaar uitgezakt), vocht vasthouden enz, enz.
Afgelopen week controle gehad en voortaan controle bij de huisarts ipv de internist.
Alleen vraag Ik me af hoe 'goed' mn waarden zijn.
TSH 0,11
Vrije T4 18,0
Alvast bedankt voor de moeite,
Groetjes Linda Reactie infoteur, 01-05-2017
Deze schildklierwaarden vallen binnen de normaalwaarden.

Rya, 03-02-2017 18:42 #12
Mijn TSH waarde is 0,3. en de vrije T4 waarde is 28. Ik slik euthyrox 112 mgr en voel me absoluut niet goed na 35 jaar thyrax geslikt te hebben. Reactie infoteur, 06-02-2017
Deze schildklierwaarden vallen buiten de normaalwaarden. U kunt dit het beste bespreken met de huisarts.

Kuub, 31-01-2017 13:58 #11
Hoi,

Ik ben 23 jaar oud, ben een dame, ik heb ook ADHD. Er is een jaar terug subklinische hypo bij mij geconstateerd. Na velen malen aangegeven te hebben dat ik heel erg moe was etc. mocht ik door het aandringen van mijn psychiater bij mijn huisarts weer bloedprikken. Mijn waardes nu zijn; TSH= 2,4 (0,4/4,7 zijn de normaalwaardes volgens het lab) T4= 15,2 (11,5/23 normaalwaardes van het lab).

Ik ben wel met moeite gezond 10kg afgevallen, alleen voel ik mijzelf nog steeds heel moe en lusteloos. Mijn huisarts zegt dat alles goed is, maar toch zit het mij niet lekker. Reactie infoteur, 01-02-2017
Bij onbegrepen vermoeidheid die langer dan 4 weken duurt, kan de huisarts bloedonderzoek laten doen. Niet alleen aandoeningen (trage schildklier, bloedarmoede, etc.) maar ook een tekort aan vitaminen of een verstoorde werking van verschillende organen, kan aan de hand van een bloedonderzoek worden vastgesteld.

Aukje, 22-01-2017 18:19 #10
Hallo,
Mijn zoon van 10 jaar heeft de diagnose ADHD, maar ik heb het gevoel dat er een onderliggende oorzaak is.
Zijn TSH is 4,5, T4 vrij is 15,5. Volgens de huisarts valt dit binnen de norm. Reactie infoteur, 23-01-2017
Normaalwaarde TSH ligt tussen: 0,4 - 4,0 mU/l. Sommige laboratoria vinden echter hogere waarden tot 4,5 mU/l ook nog 'normaal' en enkelen rekken dit zelfs op tot 5,5 mU/l.

Mark, 19-01-2017 23:44 #9
Hallo,

Ik heb mijn testosteron en TSH waardes laten meten, ben 26 en voor zover ik weet gezond. Weeg zo'n 70kg, wil graag aankomen maar dit lukt niet ondanks dagelijkse 3000+ kcals. Sommige mensen om m'n omgeving denken dat ik te weinig eet. Mijn TSH is 1.6 van de 4.0 max. En mijn testosteron waarde; 25 van de max te meten 25! :) Dit hadden ze al jaren niet gezien (!) bij het lab.

Wie heeft er een antwoord. Huisarts wil geen meds voorschrijven?!

Sjaan, 04-01-2017 14:09 #8
Mijn schildklierwaarde zijn tsh is 0,200 en t4 vrij thyrocine 19,10 ik slik hiervoor Euthyrox 100 microgram.
Nu zegt de ene huisarts dat hij te vlug werkt en de ander dat hij goed is ingesteld wie moet ik geloven?
Heb soms overslaan van het hart.

Lydia Wijsbroek, 16-12-2016 19:24 #7
Mijn TSH = 3.16
T4vrij = 18.9

slik nu euthyrox 100mg

koud en ontzettend vermoeid, volgens m'n huisarts zijn deze waardes ok Reactie infoteur, 19-12-2016
De werkzame stof in 'Euthyrox' is levothyroxine, een schildklierhormoon. Dit geneesmiddel wordt voorgeschreven bij een te trage schildklierwerking en als toevoeging op de medicijnen die worden gebruikt bij een te snelle schildklierwerking. Uw schildklierwaarden vallen binnen de 'normaalwaarden'. Vraag uw huisarts hoe het komt dat u last heeft/blijft houden van kouwelijkheid en vermoeidheid.

Ria, 29-11-2016 17:00 #6
Ik ben een vrouw van 70. Schildklierwaarden:
TSH 8,9
FT4 7,3
Er zijn wel klachten o.a. snelle hartslag en erg kouwelijk. Reactie infoteur, 03-12-2016
Deze schildklierwaarden wijzen op hypothyreoïdie (trage schildklier). Vraag uw huisarts om advies.

Niemeijer, 18-10-2016 18:25 #5
Zijn mijn waarden van: TSH=17 en Vrij T4=10.3, ondanks dat deze niet binnen de "norm-waarden" vallen acceptabel om zonder schildkliermedicijnen verder te gaan omdat ik geen enkel symptoom heb van een trage schildklier? Reactie infoteur, 19-10-2016
Zie mijn vorige reactie.

Niemeijer, 17-10-2016 17:10 #4
Ik heb een trage schildklier. Mijn waarden zijn: TSH=17 en Vrij T4=10.3 Ik heb echter geen enkel symptoom van een trage schildklier. Ik gebruik Amiodarone tegen Atriumfibrileren vandaar het bloedonderzoek. Moet ik dan toch een medicijn gebruiken? Reactie infoteur, 19-10-2016
Amiodaron is een medicijn dat het hart langzamer en regelmatiger laat kloppen. Het middel wordt gebruikt bij hartritmestoornissen. Een trage schildklier kan door amiodaron veroorzaakt worden. U kunt het beste met uw huisarts bespreken of medicatie nodig is.

Mavis, 11-10-2016 19:37 #3
Mijn tsh waarde is 4,5 5,6 de t 4 vrij is 12. Ik ben 72 jaar, zijn deze waardes goed? Reactie infoteur, 12-10-2016
Deze TSH-waarde lijkt wat aan de hoge kant en de FT4 valt binnen de normale range. Dit lijkt te wijzen op een milde hypothyreoïdie (trage schildklier). U kunt het beste de uitkomsten van het onderzoek met uw huisarts bespreken.

Maria, 16-08-2016 11:05 #2
Dank voor de reactie.
Wil nog wel even zeggen, dat ik geen medicatie slik. Dus zullen deze waardes wel goed zijn.
Dank

Maria, 14-08-2016 14:11 #1
Geachte.
Mijn tsh waarde is 0,99.
De t4 vrij thyroxine is 20,2
De t3 triiodothyronine is 1,5
Ik ben 63 jaar en vrouw, zijn deze waardes goed? Reactie infoteur, 15-08-2016
Uw schildklierwaarden vallen binnen de normaalwaarden zoals die opgesomd staan in de tabel. Het is echter aan de deskundigheid van uw huisarts of behandeld arts om uw waarden te analyseren in het licht van uw persoonlijke situatie (leeftijd/geslacht).

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-05-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Schildklieraandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!