InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Februari 2018: de nieuwe donorwet, wat verandert er?

Februari 2018: de nieuwe donorwet, wat verandert er?

Februari 2018: de nieuwe donorwet, wat verandert er? In Nederland is er een groeiend tekort aan goede en gezonde donororganen. Al jarenlang wordt op verscheidene manieren aandacht gevraagd voor dit nijpende tekort. Via televisie, radio en tegenwoordig natuurlijk ook internet probeert de overheid de Nederlandse bevolking over te halen om zich te laten registreren als donor. Ondanks al deze aandacht blijven de wachtrijen met mensen die een donororgaan nodig hebben oplopen. Daarom wil de overheid het nu over een nieuwe boeg gooien middels een nieuwe donorwet. Het gaat hier om een wetsvoorstel waarbij de wijze van registratie van het donorschap wordt aangepast. Dit wetsvoorstel is in september 2016 goedgekeurd door de Tweede Kamer, maar kan pas effectief worden wanneer ook een meerderheid van de Eerste Kamer het voorstel goedkeurt.

Inhoudsopgave

Donorwet per september 2016

Per september 2016 is het nog zo dat iedereen die 18 jaar of ouder is drie keuzes heeft.
  • Men kan kiezen om zich te registreren als donor.
  • Men kan kiezen om zich te registreren als niet-donor.
  • Men kan kiezen om deze keuze aan de nabestaanden of een specifiek persoon over te laten.

Iedereen die zich registreert ontvangt een donorcodicil waarop deze keuze staat vermeld. Het is zo dat wanneer je jezelf niet registreert, je automatisch geen donor bent. Ruim zes miljoen Nederlanders hebben hun keuze in september 2016 zo geregistreerd staan. Dat betekent ook dat ruim tien miljoen Nederlanders dat nog niet hebben gedaan. Deze Nederlanders zijn automatisch dus geen donor.

Het nieuwe wetsvoorstel

Omgedraaid

De nieuwe donorwet draait de zaak eigenlijk om. Je moet je laten registreren dat je geen donor wilt zijn. Doe je dit niet dan word je automatisch geplaatst in de groep Nederlanders die er geen bezwaar op hebben om donor te zijn. De keuze wordt dan na het overlijden neergelegd bij de nabestaanden. De beslissing komt dan dus te liggen bij de mensen die je achterlaat.

Initiatief

Het initiatief voor deze nieuwe wet is afkomstig vanuit de hoek van de politieke partij D66. Oud-nieuwslezeres en nu Tweede Kamerlid Pia Dijkstra strijdt al jaren voor een verandering in de wetgeving rondom de Donorregistratie. Haar persoonlijke doel is meer donoren vinden en minder lange wachtrijen creëren.

Misverstand

Het is een misverstand om te denken dat met de nieuwe wetgeving iedereen automatisch donor wordt. Veel Nederlanders dachten bij het horen van de wetswijziging dat de overheid nu voor je ging beslissen. Er ontstond een dusdanige discussie dat alleen al in september 2016 ruim 4500 mensen hun keuze om donor te worden terugdraaiden. Het blijft echter de bedoeling dat je zelf je keuze registreert. De overheid stuurt je een brief met het verzoek via een registratieformulier door te geven of je wel of niet als donor aangemeld wilt worden. Heeft de overheid na zes weken nog geen reactie van je mogen ontvangen, dan ontvang je een tweede verzoek om alsnog je keuze te registeren. Doe je het dan nog niet, dan word je geregistreerd als zijnde geen bezwaar, hiermee wordt de keuze overgelaten aan de nabestaanden. Zoals je leest blijf je dus zelf altijd de beslissing houden en wordt er niet door de overheid over je organen besloten. Bij mensen die wilsonbekwaam zijn, zoals dementerenden en verstandelijk gehandicapten wordt er altijd door de arts overlegd met de nabestaanden.

Conclusie

De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend; de kans dat je donor wordt blijft klein, je blijft zelf baas over je organen omdat je zelf kan beslissen of je je laat registreren of niet en, misschien wel voor velen het meest belangrijk, als je je niet registreert ben je niet automatisch donor!

Verschil overlijden ziekenhuis of thuis

In principe is het zo dat je alleen orgaandonor kunt zijn wanneer je overlijdt in het ziekenhuis. De organen moeten namelijk zo snel mogelijk worden opgeslagen in ijs om ze goed te houden. Als je je wel hebt geregistreerd als donor, maar je overlijdt niet in het ziekenhuis, dan is het zaak om je lichaam alsnog zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan. Maar in 99 procent van de gevallen zal je bij overlijden buiten het ziekenhuis geen orgaandonor worden.

Stemming Tweede Kamer

De leden van de Tweede Kamer waren onderling flink verdeeld. De nieuwe donorwet behaalde in de Tweede Kamer een krappe meerderheid van 75 tegen 74 stemmen. De 150e stem werd niet uitgebracht omdat de betreffende stemmer een dusdanige vertraging had met het openbaar vervoer dat hij niet tijdig in de Tweede Kamer aanwezig kon zijn om te stemmen. Dit lid gaf later aan dat hij tegen zou hebben gestemd, waardoor de wet niet met een meerderheid door de Tweede Kamer was gekomen. Vaak is het zo dat alle Kamerleden van een politieke partij één gezamenlijk standpunt innemen, dit keer was het bij de VVD echter zo dat men de leden hun eigen keus liet maken. Hierdoor zag je binnen de VVD-fractie een groep voor- en tegenstanders van de wet. Mede door deze beslissing binnen de VVD lijkt de wet door de Tweede Kamer gekomen te zijn.

Toekomst

Voordat de wet definitief doorgevoerd kan worden, moet de wet eerst nog door een meerderheid van de Eerste Kamer worden goedgekeurd. Pas daarna kan de minister van Volksgezondheid, Jet Bussemaker, de wet ook daadwerkelijk verder uitwerken en tot uitvoering laten brengen. Eind oktober 2016 was het nog niet bekend wanneer het wetsvoorstel van Pia Dijkstra door de Eerste Kamer behandeld gaat worden.

Wat vinden de Nederlanders zelf

Onder de Nederlandse bevolking heerst er veel verdeeldheid over de nieuwe wet. Direct na het naar buiten komen van de eerste berichten over de nieuwe wet pasten zoals genoemd al meer dan 4500 Nederlanders hun registratie aan. Dit grotendeels uit angst voor het idee dat de overheid in het vervolg gaat beslissen en niet jijzelf. De website waarop de registratie kan worden doorgegeven had de eerste dag de grootste moeite in de lucht te blijven om de toestroom van bezoekers aan te kunnen.

Wet door de Eerste Kamer

D66-kamerlid Pia Dijkstra heeft lang gevochten voor de invoering van deze wet. Op 13 februari 2018 hebben de senatoren van de Eerste Kamer met een krappe meerderheid gestemd voor het invoeren van de nieuwe donorwet, 38 senatoren stemden voor en 36 stemden tegen. Dit houdt in dat de Nederlander vanaf 2020 automatisch donor is, tenzij zij dit zelf hebben aangegeven óf de nabestaanden anders kunnen beslissen. Hoe dit laatste er precies uit gaat zien, wordt in een later stadium op papier gezet door de regering.
© 2016 - 2018 Sierd-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Taken en rechten Eerste en Tweede KamerDe volksvertegenwoordiging in Nederland bestaat uit de Eerste en de Tweede Kamer, oftewel de Staten-Generaal. Welke take…
De Eerste KamerDe Eerste Kamer vormt, samen met de Tweede Kamer, de Staten Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden, ofwel de volksv…
De Tweede KamerDe Tweede Kamer is het belangrijkste bestuursorgaan in Nederland. Het maakt de wetten en controleert de regering. De Twe…
Donor worden: ja of nee?Donor worden: ja of nee?Voor sommigen is de keuze om wel of geen donor te worden gauw gemaakt. Voor anderen is dit best een lastige keuze. Voord…
De Eerste en Tweede KamerDe Eerste en Tweede KamerDe Eerste en Tweede Kamer vormen samen de Staten-Generaal, ook wel parlement of volksvertegenwoordiging genoemd. Tweede…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FaceMePLS, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://nos.nl/artikel/2132443-elf-vragen-en-antwoorden-over-de-nieuwe-donorwet.html
  • http://nos.nl/artikel/2132399-website-donorregister-kan-drukte-niet-aan.html
  • Afbeelding bron 1: Sebastiaan Ter Burg, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Februari 2018: de nieuwe donorwet, wat verandert er?"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 13-02-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!