InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?

Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?

Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk? Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. Wanneer het instrument volgens de Halacha (Joodse wet) wordt gebruikt, is de circumcisie onmiddellijk en bijna pijnloos. Er worden geen klemmen gebruikt zoals in een ziekenhuis. Juist het gebruik van klemmen maken de besnijdenis pijnlijk. De klemmen binden de bloedvaten af en veroorzaken extreme pijn en een trauma bij het kind. Het kind kan zelfs in shock geraken.

De Joodse wet

De Joodse wet verbiedt het gebruik van een klem voor de rituele besnijdenis. Het tast de huid aan en veroorzaakt het kind veel pijn en dat is verboden. Bovendien moet er bloed vloeien. En dat gebeurt niet wanneer er klemmen worden gebruikt.

Het debat over de besnijdenis

Aan de ene kant wordt gezegd dat er medische voordelen zijn bij de besnijdenis zoals een lager risico voor kanker en infecties. Aan de andere kant kan de besnijdenis een trauma veroorzaken wanneer er klemmen worden gebruikt.

Reden voor de circumcisie (besnijdenis): ritueel - teken van God

Hoewel er misschien medische voordelen zijn voor een besnijdenis, is de reden voor de Joodse besnijdenis een rituele (een teken van God). Het is een snelle en bijna pijnloze methode. Vele urologen en getrainde chirurgen bevestigen dit.

Bijna zonder pijn

Een misvatting is dat de baby veel pijn ondervindt van de besnijdenis. In werkelijkheid is de rituele besnijdenis bijna pijnloos voor het kind. Dit in tegenstelling tot de besnijdenis die in ziekenhuizen plaatsvindt waarbij een Gamco klem wordt gebruikt waardoor er geen bloed vloeit. Hierdoor ervaart het kind grote pijn. Bij de rituele besnijdenis wordt met een scherp mesje een klein stukje van de huid weggehaald. Er wordt geen vlees of spier gesneden.

Hoe weet men dat de circumcisie pijnloos is? Het is weleens voorgekomen dat een volwassene werd besneden die immuun was voor een verdoving. De patiënt ervoer desondanks geen pijn. Toen de besnijdenis klaar was vroeg de patiënt wanneer deze zou plaatsvinden. Het was alleen toen de chirurg de bloedvaten afbond en de huid hechtte dat de patiënt merkte dat de verdoving niet werkte. Omdat bij een baby geen hechting plaatsvindt en de bloedvaten niet worden afgebonden, weten we dat de baby geen pijn heeft. Bovendien zijn de zenuwen van een baby nog niet helemaal ontwikkeld.

Waarom huilt een baby dan? Een baby gaat huilen zodra zijn luier wordt afgedaan en hij naakt ligt. Hij voelt dan de kou. De baby gaat al huilen voordat de besnijdenis daadwerkelijk plaatsvindt. Bovendien stopt de baby met huilen na de besnijdenis en valt gewoonlijk in slaap. Het ongemak dat de baby ondervindt is alleen het verband dat de wond bedekt. Daardoor kan de baby weer gaan huilen.

Cijfers over besnijdenis in Israël anno 2017

Een onderzoek eind december 2017 door het Opperrabbinaat over besnijdenis toonde aan dat 98% van de respondenten hun zonen besneden heeft. De enquête, die 501 respondenten met zonen die in de afgelopen vijf jaar zijn geboren, omvatte, toont aan dat 86% van de mensen die besnijden niet overwegen om iets anders te doen. Onder de ouders jonger dan 30 jaar gaf 96% aan niet te twijfelen of ze hun zonen zouden besnijden. Van degenen die een arts hebben gekozen om de besnijdenis uit te voeren, hebben de meesten (63%) iemand gekozen die ook een gecertificeerde mohel is (iemand die is opgeleid om religieuze besnijdenis uit te voeren). 6% koos echter een arts zonder religieuze opleiding, en 1% koos een mohel die niet wordt erkend als gecertificeerd door het Opperrabbinaat. Uit de enquête bleek ook dat 83% van de respondenten tevreden was met hun mohel en hem zou kiezen om hun volgende zoon te besnijden, terwijl slechts 17% iemand anders zou kiezen. Bovendien kozen de meeste ouders hun mohel op basis van de aanbeveling van vrienden (45%) en familie (48%). Voor 27% is eerdere ervaring belangrijk, en 10% van de ouders, met name seculiere ouders, gebruikte het internet om hun zoektocht te ondersteunen. Na de besnijdenis onderzocht 58% van de mohels de baby's, 19% nam telefonisch contact op met de ouders om er zeker van te zijn dat alles goed was, 17% nam geen contact op met de ouders en 7% (meestal degenen die ook dokters zijn) sprak met de ouders aan de telefoon en verifieert dat alles goed was door het bekijken van foto's.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Wetten en gewoontes bij de Joodse besnijdenis (Briet Mila)Op de achtste dag na de geboorte wordt het Joodse baby jongetje besneden. Hij wordt hiermee in het Verbond opgenomen van…
Achtergronden van de Joodse besnijdenisAchtergronden van de Joodse besnijdenisDe Joodse besnijdenis (briet mila - op de achtste dag na de geboorte) is een voortzetting van het eeuwenoude verbond van…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dinhnguyenungdung0, Pixabay
  • Chabad
  • Survey: 98% of Jewish baby boys in Israel are circumcised - INN

Reageer op het artikel "Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?"

Reacties

Wendy, 09-05-2015 15:21 #3
Mijn zoontje was 21 dagen (omdat hij te weinig woog en wat geelzucht had is het niet op de 8ste dag uitgevoerd) oud toen hij besneden is door een moheel en hij heeft op het moment van de handeling geen kik gegeven, hij was op voorhand aan het wenen omdat de pamper uitgedaan werd maar verder heeft hij niets last gehad. Het is wel degelijk wetenschappelijk bewezen dat de 8ste dag de beste dag is.Een pasgeboren baby heeft nog geen pro trombine eiwit en vitamine K, dan wat resten die het van het moederlichaam heeft meegekregen. Het babylichaam is wel begonnen met de aanmaak van die onmisbare stoffen, maar de eerste dagen is dat gehalte nog minimaal. Echter, zo tegen de achtste dag stijgt het niveau van pro-trombine heel snel tot zelfs 110 % van het volwassenenniveau, om daarna weer terug te zakken. Pas daarna is de bloedstollingsfactor door het lichaam geregeld en blijft dit het gehele leven verder op het niveau van volwassenen.
de dag erna was er al niets meer te merken en konden we hem gewoon verschonen, juist het verband zat wat in de weg maar dat kon al verwijderd worden de 2de dag.
Wij verwachten ons 3de kindje en als dit een jongen is zullen we hem zeker weer laten besnijden. Hopelijk nu wel op de achtste dag en in elk geval zo snel mogelijk in zijn jonge leventje.

Ruud, 14-04-2014 14:01 #2
Wat een onzin dat de besnijdenis pijnloos is. Geen enkele snee die je waar dan ook in je lichaam zet, is pijnloos. Of het nou is dat je je in je vinger snijdt of waar dan ook. Bovendien is een voorhuid bij uitstek een gevoelig lichaamsdeel met veel zenuwen, dus het kan gewoon niet dat het pijnloos is. Je haalt geen wetenschappelijk onderzoek aan of het pijnloos is, je schrijft alleen een niet-controleerbaar flauwekulverhaal over een volwassene die de besnijdenis niet gevoeld zou hebben. Wie is die volwassene dan en waar woont hij? Ik kan ook wel iets verzinnen en zeggen dat het waar is. Kom met een wetenschappelijk onderzoek of kom niet! Beweer niet zomaar dingen omdat er ooit ergens een of andere volwassene waar dan ook ter wereld zijn besnijdenis niet gevoeld zou hebben. Propaganda. Reactie infoteur, 17-04-2014
De zenuwuiteinden bij een baby van acht dagen zijn nog niet helemaal ontwikkeld. Om die reden is er minder pijn. Dat een baby huilt zegt verder niets over de pijn. Wanneer een baby in zijn luier heeft gepoept of wanneer hij in bad wordt gedaan gaat hij ook huilen.

Etsel

Assyma, 26-02-2009 23:40 #1
Mijn oudste is twee maanden geleden besneden op drie en een half jarige leeftijd in het ziekenhuis en het is uiteindelijk uitgelopen op een enorm drama. Zowel medisch, door een ontsteking, als wel fysiek, vanwege erg veel pijn, en emotioneel omdat mijn oudste het heel moeilijk kon verwerken. Dit alles veroorzaakt door het onprofessionele gedrag van de verpleegster.
Hij is in het ziekenhuis besneden omdat hij van nature een vernauwde voorhuid had. Dus deze ingreep was op medische indicatie.
Nu wordt mijn jongste over twee weekjes besneden in een besnijdeniscentrum. Daar gaan de kinderen niet onder narcose, mag ik er dan vanuit gaan, dat de besnijdenis een rituele is, waar geen bloedvaten worden afgeklemd? Ik zie er tegenop dat mijn baby van bijna een jaar ook zo zal reageren als zijn broer.

vriendelijke groet, assyma Reactie infoteur, 27-02-2009
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet hoe het in een besnijdeniscentrum er aan toegaat. Maar je zou het daar kunnen vragen. Overigens gebeurt het bij Joodse jongetjes op de 8ste dag na hun geboorte. Zij zijn zich dan van de hele gang van zaken nog niet bewust. Wanneer een kind 3,5 jaar oud is, zal hij de ingreep veel intenser ervaren. Wanneer volwassen mannen besneden worden als ze bijvoorbeeld tot het Jodendom toetreden dan gebeurt dat sowieso onder verdoving, maar wel zonder klemmen.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Gezinsleven
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!