InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kan koffie wel altijd zo gezond zijn?

Kan koffie wel altijd zo gezond zijn?

Wat zijn de meest goede eigenschappen van koffie?

Vanuit een ander standpunt bekeken kan reeds een kleine hoeveelheid cafeïne het geestelijk prestatievermogen verbeteren, alsook de concentratie en het reactievermogen. Zweedse onderzoekers hebben ontdekt dat koffie stoffen bevat die de hersenen doen ontplooien en daarnaast ook een lichte depressie kan opheffen. Koffie zou een gunstige invloed hebben op de stemming van de mens, en werkt kalmerend.

Dit komt meestal omdat koffie de bloedvaten doet verwijden voor betere concentratie

Koffie heeft zelfs een positieve werking bij hooikoorts en kan ook eventueel een goede hulp zijn bij een astma-aanval (bij gebrek aan medicijnen). Dit komt doordat koffie voor ontspanning zorgt; het bevat theofylline waardoor de bloedvaten weer worden geopend waardoor de stemming opbeurt. Zo kan koffie een mens opgewektheid bezorgen, dat zeker niet te versmaden is na een stressvolle dag. 's Morgens is koffie goed om op te beuren en het prestatievermogen te verhogen.

Hoelang is koffie werkzaam?

Een uur na het drinken van een kop koffie begint de werking van theofyline, en deze kan zo'n zestal uren duren. Zo gezien kan men 's morgens bij het ontbijt een kopje koffie drinken, om dan na de middag, er een heerlijk vieruurtje -met een lekker koekje- van te maken. Dit zal zorgen voor ontspanning, en zeker met goed gezelschap... is dat zeker niet te versmaden. Dit is niet bedoeld voor personen die geen koffie mogen drinken wegens ziekte!

Wanneer is koffie af te raden?

Koffie bevat ook cafeïne. De werking van de combinatie van cafeïne en nicotine is zeer schadelijk. Wie last heeft van hoge bloeddruk en daarnaast ook rookt zou eigenlijk geen koffie mogen drinken. Wanneer men dagelijks meer dan vier koppen koffie drinkt, verdrievoudigt men het risico voor een hartaandoening.

Teveel koffie drinken is nooit zonder risico's

Het drinken van koffie moet ook worden afgeraden bij maag- en twaalfvingerige darm zweren, doordat koffie de productie van het maagsap opwekt. Ook gevoelige en nerveuze personen drinken
beter geen koffie, omdat deze op de zenuwcellen werkt.

Hier volgen enkele tips

Bij 't slapen gaan drinkt men beter geen koffie, omdat koffie de bloedvaten verwijdt, waardoor men te helder gaat denken, zodat de slaap niet komt opdagen. Drink bij nerveuze spanningen zeker geen koffie voor het slapengaan. Koffie mag wel worden gedronken wanneer men zich zo fit en opgewekt voelt, dat men de slaap niet kan vatten. Dat kan ook als eens gebeuren. Drink dan maar een lekker kopje koffie... De slaap zal niet uitblijven! Bij hoofdpijn kan een kopje koffie soms wonderen doen in het bijzonder bij mensen die hieraan verslaafd zijn.

Aan iedereen een zalige nachtrust toegewenst met of zonder koffie!

Lees verder

© 2008 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Informatie: Body Well

Reageer op het artikel "Kan koffie wel altijd zo gezond zijn?"

Reacties

Whatever, 10-10-2013 16:13 #2
Wie weet is koffie wel bar slecht op lange termijn, er wordt veel aan verdiend door alles en iedereen die het verkoopt. Het versnelt hartslag… maakt je meer prikkelbaar. etc

Ik denk zelf dat koffie gewoon een hard drug is net als speed want het effect is hetzelfde… als je een piep klein beetje speed neemt of cocaine lijkt het erg op een normale kop koffie qua effect.

drugs is drugs. op lange termijn denk ik dat koffie funest is voor je gezondheid na pakweg je 60e-70e verjaardag. Organen zijn dan ook al zwakker… Reactie infoteur, 12-10-2013
Hallo Whatever,

Dat teveel koffie drinken niet goed is voor de gezondheid dat weet ondertussen zowat iedereen, maar het is niet bewezen dat koffie op lange termijn bar slecht zou zijn. Koffie heeft ook goede eigenschappen, door de antioxidant die deze bezit. Een paar tassen koffie per dag kan zeker geen kwaad, dit heeft zelfs een goede invloed op hart- en vaatziekten en kan ook ontstekingsreacties in het lichaam voorkomen. Bij spanning of stress kan koffie wel een tijdelijke oppepper zijn, omdat deze de bloedvaten doet verwijden. Dus wees gerust, met mate koffie drinken kan geen kwaad!

Groetjes,
Enza_9o-.

Victorho (infoteur), 25-04-2008 23:26 #1
Heel interessant artikel :-).

Koffie geeft ook een vreselijke donkere kleur aan je tanden, net zoals thee. Van de week had ik een patient met rokersaanslag, maar dat is nog eenvoudiger te verwijderen dan koffie-aanslag. Reactie infoteur, 01-05-2008
Victorho, bedankt voor uw complement en medeleven!

De vriendelijke groeten,

Enza_90-.

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 21-09-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Gezond en Gelukkig
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!