Minieme aanpassingen aan je levensstijl met maximale impact

Minieme aanpassingen aan je levensstijl met maximale impact Met de zomer in aantocht is de periode van de diëten en intensief sporten weer aangebroken. Heb je echter geen tijd of fut om je over te leveren aan het honger lijden en het sporten tot je erbij neervalt? Dan geef ik je hier een paar kleine tips die een grote impact kunnen hebben op je leven.

Drinken

Citroensap

Begin de dag met een warm citroensapje: pers één citroen en leng het sap aan met warm water. Citroensap werkt niet alleen zuiverend voor je lichaam en ontlastend voor de lever maar onderdrukt ook je hongergevoel. Eventueel kan je een snuifje cayennepeper toevoegen.

Suiker

Kan je je thee of koffie niet drinken zonder suiker, vervang dan die suiker door zoetjes of lightsuiker, zoals TiLight van Tienen Suiker.

Frisdranken

Frisdranken zijn sowieso een no-go; ze zijn niet alleen slecht voor je lijn maar ook voor je tanden. Verban alle frisdranken uit je leven en drink water in de plaats. Als de smaak van water je niet bevalt, kan je het sap van een halve citroen of een theelepel siroop toevoegen aan een fles water. Er zijn ook verschillende watermerken die waters met een smaakje op de markt hebben gebracht.

Alcohol

Neem de waarschuwing "Geniet met mate" maar serieus en beperk je alcoholgebruik. Alcohol bevat net als frisdrank veel te veel suiker en doet de weegschaal al snel naar de verkeerde kant overhellen.

Eten

Brood, pasta, rijst

Wit brood heeft weinig tot geen voedingswaarde voor je lichaam. Vervang het door vezelrijk bruin brood, er zijn genoeg verschillende soorten bruin brood om dagelijks te variëren. Hetzelfde geldt voor witte pasta en rijst; vervang beiden door de volkoren variant, die niet alleen meer vitamines bevat maar ook sneller voor een verzadigd gevoel zorgt.

Charcuterie

Dump salades zoals kip curry, vleessalade, zomersalade, e.d.; deze zitten vol mayonaise en vetten. Je kan de salades vervangen door kaas, kippenwit, kalkoenwit (heel lekker als je het besmeert met een mespuntje currymayonaise) en gerookt paardevlees. Als je per sé een broodje smos wil eten, gebruik dan weinig tot geen mayonaise. Chocopasta kan je vervangen door confituur, of nog beter, perensiroop.

Sausen

Vervang mayonaise door ketchup, of bij salades door vinaigrettes. Laat zoveel mogelijk vette sausen staan en zéker de roomvarianten.

Soep

Soep bestaat hoofdzakelijk uit water en groenten en is dus lief voor de lijn, als het tenminste geen roomsoep is. Je kan het tussendoor eten in plaats van een koekje of als onderdeel van een hoofdmaaltijd.

Vlees

Kan je niet zonder een stukje vlees, vervang rood vlees dan door minder vet vlees, zoals kip en kalkoen, en vis.

Groenten

Overleef je voornamelijk op pizza, lasagne, pitta en frieten? Hoog tijd om je eetgewoonten aan te pakken en deze vetmakers te laten staan. Leer weer groenten met vlees en aardappelen eten en laat je maximum één maal per week gaan met bovenstaande vetmakers.

Salade

Kan je de vetmakers toch niet laten staan, eet dan eerst een gemengd slaatje. De groenten zullen sneller voor een verzadigd gevoel zorgen en zo heb je toch enkele vitamines binnen.

Bewegen

Trappen lopen

Gebruik eens de trap in plaats van de lift om boven te geraken, je traint er je benen mee en als je op de toppen van je tenen loopt, krijgt je er fantastische billen van.

Fietsen

Laat de auto zo veel mogelijk thuis en fiets naar de winkel, het werk, de bibliotheek, de hobbyclub, ... Een mooie fietsroute volgen op een zonnige zondag is altijd beter dan in je zetel of tuin liggen.

Wandelen

Fiets je niet graag, dan kan je alle bovenstaande zaken ook te voet doen; het kost wat meer tijd maar als je stevig doorstapt, verbrand je aardig wat calorieën.

Voel je terug kind

Ga terug naar je kindertijd en koop een springtouw en een hoelahoep, voor ongeveer vijf euro ben je gesteld. Touwtje springen is goed voor de conditie en met een hoelahoep train je je buikspieren. En je hoeft er geen uren voor uit te trekken, een kwartiertje tot half uurtje dagelijks volstaat.

Buikspieroefening

Dagelijks een hondertal crunches uitvoeren, zorgt binnen no time voor een platte buik en smallere taille. Wissel af door crunches naar links en rechts uit te voeren, zo worden ineens je schuine buikspieren meegetraind.

Doe de detox

Bij de drogist of de apotheker kan je een detoxkuur halen: dit is een vloeistof waarvan je een bepaalde hoeveelheid in een fles mineraalwater moet doen, die je dan in de loop van de dag opdrinkt. Deze kuur geeft je mechanisme een extra duwtje om je lichaam van giftige stoffen te ontdoen. Tijdens deze kuur, die meestal tien dagen duurt, kan je om een optimaal resultaat te bekomen best alcohol, koffie, vet, roken en suiker vermijden en moet je er voor zorgen dat je genoeg water drinkt zodat de giftige stoffen afgevoerd kunnen worden. Ideaal is dat je twee maal per jaar een detoxkuur doet, een keer in het voorjaar en een keer in het najaar.
© 2008 - 2020 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met touwtje springen?Hoe kun je afvallen met touwtje springen?Touwtje springen is niet alleen leuk voor de jeugd. Afvallen met touwtje springen is namelijk heel erg goed mogelijk. Je…
Hoe houd je je dieet vol?Hoe houd je je dieet vol?Een dieet volhouden is een van de moeilijkste dingen om te doen, je hebt veel discipline nodig om af te vallen en op je…
Je lichaam detoxen: voordelen & nadelen van een detox dieetJe lichaam detoxen: voordelen & nadelen van een detox dieetEen van de meest spraakmakende diëten sinds het begin van de eenentwinitgste eeuw is het detox dieet. Dit dieet wordt on…
Vakantie? Strak in het badpak of bikiniVakantie? Strak in het badpak of bikiniWelke tips bestaan er om iedere vrouw strak in het badpak of bikini te krijgen, voordat ze op vakantie gaat? Hoe krijg j…

Weg met stress: leer te relaxenIedereen is tegenwoordig druk en niemand heeft meer tijd. Hierdoor hebben steeds meer mensen last van stress. Hier een p…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…

Reageer op het artikel "Minieme aanpassingen aan je levensstijl met maximale impact"

Reactie

Henksma, 25-08-2011 16:56 #1
Maar af en toe eventjes lekker genieten van een patatje en andere snack mag heus wel!
laat je leven niet bepalen door je lijf en wat andere ervan denken wees blij met wat je hebt en tuurlijk is het fijn om je mooi te voelen maar vanbinnen is iedereen mooi onthoud dat! Reactie infoteur, 26-08-2011
Tuurlijk maar daar gaat het artikel niet over.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: Juli 2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!