InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Migraine en voeding: welk eten vermijden bij migraine?

Migraine en voeding: welk eten vermijden bij migraine?

Migraine en voeding: welk eten vermijden bij migraine? Tot 15% van de volwassenen wereldwijd heeft in meer of mindere mate last van migraine. Meer vrouwen dan mannen hebben last van migraine. Migraine kan de kwaliteit van het leven van mensen aanzienlijk verminderen. De exacte oorzaak van migraine is niet bekend, maar mensen die last hebben van migraineaanvallen zijn gevoelig voor bepaalde uitlokkende factoren (triggers). Veel factoren kunnen migraine veroorzaken, zoals medicijnen die je inneemt, (grote) hormonale veranderingen en een gebrek aan slaap. Je dieet speelt ook een rol. Grofweg 10-60% van de migrainepatiënten ervaart dat bepaalde voedingsmiddelen migraine uitlokken. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen een migraineaanval uitlokken. Door bepaalde voeding te vermijden kan je migraine voorkomen.

Uitlokkende factoren van migraine

De exacte oorzaak van migraine is anno 2017 nog niet bekend. Maar artsen zijn het erover eens dat korte veranderingen in je hersenactiviteit deze aanvallen opwekken. Dit is ook van invloed op je bloedvaten en zenuwsignalen. Het resultaat: kloppende hoofdpijn die soms dagenlang kan duren. Mensen die last hebben van migraineaanvallen zijn gevoelig voor bepaalde uitlokkende factoren (triggers), zoals:
  • Erfelijke aanleg voor migraine (verlaagde prikkeldrempel);
  • Emotionele factoren (vooral heftige negatieve emoties);
  • Lichamelijke factoren (extreme vermoeidheid, verminderde weerstand en slaapgebrek);
  • Hormonale invloeden (menstruatie, eisprong, zwangerschap of overgang);
  • Geneesmiddelen (vooral nitraten, slaapmedicatie en sommige antibiotica);
  • Omgevingsprikkels (fel en/of flikkerend licht, hard geluid/lawaai, rook, etc.);
  • Weersomstandigheden (luchtdrukverschillen, storm, hitte, kou); en
  • Voeding (bepaalde voedingsmiddelen kunnen een migraineaanval uitlokken).

Lijst van migraine-triggers: voeding

Een lijst van migraine-triggers op het gebied van voeding kan helpen om te achterhalen wat bij jou migraine uitlokt.

Voedsel om voorzichtig mee te zijn

Enkele voedingsmiddelen waar je mee moet uitkijken, zijn:
  • Appels;
  • Bananen;
  • Bonen;
  • Chocola (zie onder);
  • Maïs;
  • Citrusvruchten;
  • Gecultiveerde zuivelproducten (zoals yoghurt en kefir);
  • Noten en producten van noten;
  • Uien; en
  • Tomaten.

Oude kaas kan migraine uitlokken / Bron: PublicDomainPictures, PixabayOude kaas kan migraine uitlokken / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Migraine en oude kaas

Oude kaas wordt vaak geïdentificeerd als een migraine-trigger. Het stofje tyramine in oude kaas kan een migraine-aanval opwekken bij mensen die er gevoelig voor zijn. Het stofje is van invloed op de bloedvaten; het vernauwt de bloedvaten wat hoofdpijn kan veroorzaken. Andere voedingsmiddelen die veel tyramine bevatten, al dan niet lang bewaard, gedroogd, gerookt of gepekeld, zijn cheddar kaas, Zwitserse kaas, salami, zuurkool en tofu. Ongeveer 5% van de mensen die last hebben van migraine, lijken gevoelig te zijn voor tyramine.

Andere producten met tyramine

Tyramine is een natuurlijke verbinding die zich in eiwitrijke voedingsmiddelen vormt als ze ouder worden. Het is ook een bekende trigger voor migraine. Sommige soorten bewerkt vlees bevatten ook dit stofje, bijvoorbeeld salami of cervelaatworst of worstsoorten die hierop lijken (gefermenteerde worstsoorten) of rookvlees of rauwe ham of bacon of rookspek of paté. Ook alcoholische dranken en vers gebakken gistbrood en cake, bevatten tyramine.

Chocolade als trigger voor migraine / Bron: Africa Studio/Shutterstock.comChocolade als trigger voor migraine / Bron: Africa Studio/Shutterstock.com

Chocolade en migraineaanvallen

Chocolade is een veel gehoorde trigger voor migraine. Er wordt gesuggereerd dat fenylethylamine en flavonoïden (antioxidanten), twee stoffen die in chocolade voorkomen, de reden daarvoor zijn. Het bewijs daarvoor is echter tegenstrijdig. Fenylethylamine in chocolade lijkt in het lichaam al te worden afgebroken voordat het de hersenen kan beïnvloeden. Er zijn echter een aantal onderzoeken waaruit blijkt dat chocolade migraine kan veroorzaken bij daarvoor gevoelige mensen. Uit een kleine studie onder migrainepatiënten bleek bijvoorbeeld dat 5 van de 12 deelnemers migraine-aanvallen kregen binnen een dag na het eten van chocolade.¹ Interessant genoeg kreeg geen hunner een aanval na het innemen van een placebo. In weer andere studies is er evenwel geen verband gevonden tussen chocoladeverbruik en migraine.² Daarom is chocolade voor de meeste mensen vermoedelijk geen belangrijke uitlokkende factor. Desondanks kunnen degenen die denken dat chocolade bij hun wél een trigger is, het misschien beter vermijden.

Geconserveerde of verwerkte vleeswaren

Bewerkt vlees, zoals hotdogs of sommige vleesproducten voor op brood, bevatten conserveermiddelen die bekend staan als nitraten of nitrieten. Deze stoffen kunnen hoofdpijn bij daarvoor gevoelige mensen veroorzaken. Deze additieven zouden bij sommige mensen de bloeddoorstroming naar de hersenen doen stijgen.

Vet en gefrituurd eten

Vet kan ook de gevoeligheid voor migraine beïnvloeden. Het verminderen van de vetinname heeft tot gevolg dat de intensiteit en frequentie van migraineaanvallen verbeterd worden.

Welke additieven vermijden bij migraine?

Bepaalde stoffen die toegevoegd worden aan voedsel om hun smaak te verbeteren of ze langer houdbaar te maken, kunnen hoofdpijn veroorzaken. Het gaat hier bij om de volgende additieven:

Mononatriumglutamaat

Mononatriumglutamaat (afgekort tot MNG of MSG) of ve-tsin is een aminozuur dat veel toegevoegd wordt aan levensmiddelen als smaakversterker. Het wordt verwerkt in bijvoorbeeld soepen, vleesproducten en zoutjes. MSG kan binnen 20 minuten een migraineaanval uitlokken.

Nitraten en nitriten

Nitraat en nitriet kunnen, gemengd met keukenzout of kaliumzout, als additief worden toegevoegd aan bepaalde kaassoorten. Ook voegen fabrikanten het toe aan bereide vleeswaren, zoals hotdogs, ham en spek, om de houdbaarheid ervan te vergroten of voor kleur- en aromavorming. Nitraten worden in het bloed omgezet in stikstofoxide, waardoor bloedvaten zich verwijden. Zo kan er meer bloed doorheen, wat hoofdpijn kan veroorzaken.

Aspartaam

Het is anno 2017 nog onduidelijk hoe deze kunstmatige zoetstof, die 150 keer zoeter is dan suiker, hoofdpijn veroorzaakt. Meer onderzoek is nodig. Desalniettemin is het verstandig om de hoeveelheid aspartaam die je binnenkrijgt, te beperken.

Drinken en migraine

Alcohol

Veel mensen, zeker migrainepatiënten, hebben gehoord dat rode wijn migraine kan uitlokken. Er is steeds meer bewijs dat het idee lijkt te ondersteunen dat verbindingen die specifiek aanwezig zijn in rode wijn, zoals histamine, sulfieten of flavonoïden, hoofdpijn kunnen veroorzaken.³ Vooral tannine, een verzamelnaam voor bepaalde chemische verbindingen, is een boosdoener. Andere alcoholische dranken zoals bier, champagne en sterke drank kunnen echter ook je hoofd een opdoffer geven.

Koffie

Koffie kan hoofdpijn veroorzaken. Zorg ervoor dat je je cafeïne-inname beperkt tot maximaal 200 milligram per dag, zo'n 2½ kopje koffie. Cafeïne zit onder meer in koffie, thee, energiedrankjes, cola en chocola.

Goede eetgewoonten

Niet alleen bepaalde voeding kan migraine veroorzaken, maar je eetgewoonten spelen ook een belangrijke rol. Je kunt hoofdpijn krijgen als je:
  • Niet genoeg eet;
  • Niet genoeg water drinkt; en
  • Maaltijden overslaat.

Gezonde voeding / Bron: Oleksandra Naumenko/ShutterstockGezonde voeding / Bron: Oleksandra Naumenko/Shutterstock

Tips voeding en migraine

De volgende maatregelen kunnen helpen om het aantal migraineaanvallen te verminderen:

Kies betere voeding

Eet gezond en gevarieerd. Kies voor fruit en groenten en verse ingrediënten. Vermijd verwerkt en verpakt voedsel. Ze kunnen ingrediënten bevatten die hoofdpijn veroorzaken.

Eet kleinere maaltijden

Eet meer kleinere maaltijden verdeeld over de dag. In plaats van drie grote maaltijden gedurende de dag, kies voor 5-6 kleine maaltijden. Dit voorkomt dat je hoofdpijn krijgt omdat je honger hebt. Je bent ook minder kans om veel voedsel te eten die migraine kan veroorzaken.

Voldoende water drinken om geen hoofdpijn te krijgen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comVoldoende water drinken om geen hoofdpijn te krijgen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com
Drink veel water
Je lichaam niet hydrateren kan onder meer hoofdpijn veroorzaken. Je moet ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag drinken.

Hoofdpijndagboek

Het bijhouden van een hoofdpijndagboek met daarin de voedingsmiddelen die je elke dag eet en wanneer je ze eet, en de momenten dat je hoofdpijn hebt, kan helpen om erachter te komen of en welke voedingsmiddelen een trigger zijn.

Vermijd stress

Spanning en stress kan hoofdpijn uitlokken. Vermijd stress, zorg voor een goed evenwicht tussen draagkracht en draaglast en doe ontspanningsoefeningen.

Beweging

Sportief bewegen, bij voorkeur dagelijks, is voor mensen met migraine een goed idee: je algemene weerstand wordt verhoogd, je hoofdpijn of migraine kan verminderen en je slaapt beter.

Eliminatiedieet

Door middel van een speciaal op maat opgesteld eliminatiedieet door een diëtist, kan uitgezocht worden of de migraineklachten verminderen.

Noten:
  1. Gibb CM, Davies PT, Glover V, Steiner TJ, Clifford Rose F, Sandler M. Chocolate is a migraine-provoking agent. Cephalalgia. 1991 May;11(2):93-5.
  2. Moffett AM, Swash M, Scott DF. Effect of chocolate in migraine: a double-blind study. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1974 Apr;37(4):445-8.
  3. Panconesi A. Alcohol and migraine: trigger factor, consumption, mechanisms. A review. J Headache Pain. 2008 Feb;9(1):19-27. doi: 10.1007/s10194-008-0006-1. Epub 2008 Jan 30.

Lees verder

© 2017 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…
Migraine hoe kom je er van af?Migraine hoe kom je er van af?Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanva…
Hoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingHoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingMigraine verschilt per persoon en ook per aanval. Vaak is het kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Soms krijg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Authority Nutrition. 9 Common Foods and Drinks That Can Trigger Migraines. https://authoritynutrition.com/9-common-migraine-triggers/ (ingezien op 7-5-2017)
  • Gezondheidsnet. 12 verrassende hoofdpijntriggers. https://www.gezondheidsnet.nl/hoofdpijn-en-migraine/12-verrassende-hoofdpijntriggers (ingezien op 7-5-2017)
  • Gibb CM, Davies PT, Glover V, Steiner TJ, Clifford Rose F, Sandler M. Chocolate is a migraine-provoking agent. Cephalalgia. 1991 May;11(2):93-5.
  • Moffett AM, Swash M, Scott DF. Effect of chocolate in migraine: a double-blind study. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1974 Apr;37(4):445-8.
  • Nederlandse Hartstichting. Nitraten. https://www.hartstichting.nl/medicijnen/nitraten (ingezien op 7-8-2017)
  • Panconesi A. Alcohol and migraine: trigger factor, consumption, mechanisms. A review. J Headache Pain. 2008 Feb;9(1):19-27. doi: 10.1007/s10194-008-0006-1. Epub 2008 Jan 30.
  • Voedingscentrum. Hoeveel cafeïne mag ik per dag binnenkrijgen? http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-cafeine-mag-ik-per-dag-binnenkrijgen-.aspx (ingezien op 7-8-2017)
  • Voedingscentrum. Nitraat. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitraat.aspx (ingezien op 7-8-2017)
  • WebMD. Food Triggers for Migraines. http://www.webmd.com/migraines-headaches/migraine-smart-17/migraine-trigger-foods (ingezien op 7-8-2017)
  • Ziekenhuis Rivierenland. Tyraminebeperkt dieet. Brochure, zj.
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Africa Studio/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Oleksandra Naumenko/Shutterstock
  • Afbeelding bron 4: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Migraine en voeding: welk eten vermijden bij migraine?"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 08-08-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!