InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Braincaps; supplementen die de hersenactiviteit beïnvloeden

Braincaps; supplementen die de hersenactiviteit beïnvloeden

Braincaps; supplementen die de hersenactiviteit beïnvloeden Braincaps zijn supplementen. Het zijn pillen die je in staat stellen om het maximale uit jezelf te halen met supplementen die volledig natuurlijk zijn. Twee jonge studenten zijn in 2016 gestart met een onderneming waar je Braincaps kunt bestellen. Er zijn twee soorten Braincaps op de markt. Overdag neem je Braincaps Boost. Om beter te slapen is Braincaps Night verkrijgbaar. De Braincaps worden zelfs op scholen te koop aangeboden. Er zijn voor- en tegenstanders van deze supplementen die de hersenactiviteit beïnvloeden.

Wie zijn de producenten van Braincaps

De producenten van Braincaps Boost en Braincaps Night zijn twee jonge studenten, David Lo Dico en Mucahit Yalaniz. David studeert sedert 2013 aan de Rijksuniversiteit Groningen waar hij kennis van innovatie en ondernemerschap studeert. In 2017 is hij vierdejaarsstudent. Mucahit studeert sedert 2011 aan de Vrije Universiteit van Amsterdam waar hij een medische opleiding volgt. Hij is in 2017 zesdejaarsstudent. De kracht van het team, zo zeggen de directeuren, bestaat uit een samengaan van medische en wetenschappelijke achtergronden. Braincaps.nl is de onderneming waarmee deze twee ambitieuze studenten in 2016 zijn gestart.

Wat is het doel van Braincaps Boost

Het doel van Braincaps Boost is volgens de producenten om de hersenactiviteit te stimuleren met supplementen. De producenten stellen dat:
  • Braincaps helpen om het maximale uit jezelf te halen.
  • Braincaps je geheugen verbeteren.
  • Braincaps stress verminderen.

Er zijn twee soorten Braincaps

Er zijn twee soorten Braincaps. Baincaps Boost verhogen overdag je concentratie en stimuleren je hersenactiviteit, Braincaps Night helpen je om te ontspannen en goed uit te rusten.

De kwaliteitseisen van zowel Braincaps Boost als Braincaps Night

De stelling van de producenten is dat de producten moeten voldoen aan kwaliteitseisen zoals deze door Food Safety Authority is vastgesteld. Zij geven daarbij aan dat:
  • De producten volledig natuurlijk moeten zijn,
  • De stoffen absoluut veilig moeten zijn,
  • De stoffen wetenschappelijk bewezen effectief moeten zijn.

Vooral de laatste stelling roept wel vraagtekens op aangezien verschillende wetenschappers kritiek hebben op deze supplementen. Het feit dat de producten wel veilig verklaard zijn door de EFSA wil niet zeggen dat deze wetenschappelijk bewezen effectief zijn.

Braincaps Boost stimuleren van hersenactiviteit bij mensen

De hersenactiviteit van mensen wordt gestimuleerd omdat ieder ingrediënt in Braincaps Boost zorgt voor aanmaak van neurotransmitters. Tevens levert het supplement een bijdrage aan het onschadelijk maken van oxidatieve stoffen en bevordert het middel de bloedtoevoer naar de hersenen.

Ingrediënten van het supplement Braincap Boost

Braincaps Boost bevatten de volgende ingrediënten:
  • Cafeïne
  • L-Theanine
  • Acetyl L carnitine
  • Ginko Biloa
  • Rhodeola Roseo

Acetyl L carnatine is een aminozuur en een antioxidant die van invloed is op het centrale zenuwstelsel. Deze stof vormt in de hersenen acetylcholine en dat is een neurotransmitter. Deze neurotransmitter speelt een rol bij het concentreren en bij het geheugen, zo stellen de producenten.

Cafeïne stimuleert de aanmaak van dopamine en heeft als eigenschap het tegengaan van vermoeidheid en slaap. L.Theanine zorgt ervoor dat de bijwerkingen die bij een teveel aan cafeïne kunnen optreden, zoals hartkloppingen en een te hoge bloeddruk, weer teniet gedaan worden.

Braincaps Night

In 2017 werden naast Braincaps Boost tevens Braincaps Night ontwikkeld met het doel om de slaap te bevorderen en de hersenen daarbij te ondersteunen. Ook Braincaps Night beïnvloeden de hersenactiviteit. Braincaps Night zorgen ervoor dat je volledig tot rust komt. Dit supplement bevordert het natuurlijk slaapritme en zorgt voor herstel gedurende de nacht.

Ingrediënten van het supplement Braincaps Night

Braincaps Night bevatten de volgende ingrediënten:
  • Melatonine
  • 5HTP
  • L-Theanine
  • Vitamine B6,B12, D en zink

Melatonine is een lichaamseigen stof die we zelf aanmaken in de pijnappelklier. Het regelt de serotonine en wordt als supplement verkocht. 5HTP valt in de categorie kruiden en is afkomstig van de zaden van een Afrikaanse plant. Het kruid zou de aanmaak van serotonine bevorderen.

Deze capsules zijn beter dan Ritalin al bevatten ze cafeïne

De producenten hoorden van mensen hoe zij omgaan met stress. Ze bemerkten dat mensen Ritalin slikten om de hoge druk aan te kunnen. Mensen met drukke banen en studenten maken gebruik van Braincaps. De producenten Mucahit en David noemen het middel een krachtig en veilig alternatief voor die momenten waarop je extra energie, concentratie en motivatie nodig hebt. Je wilt zoveel mogelijk uit jezelf halen en je wilt vaak meer presteren in minder tijd. Maar ook een goede nachtrust met ontspanning is noodzakelijk. Er werden in 2016 al 145.000 Braincaps Boost verkocht en de producenten verwachten dat in 2017 het record van 250.000 pillen gehaald zal worden. Men mag 1 tot 4 pillen per dag gebruiken. Uit een onderzoek dat No Ties heeft gehouden in 2015 in opdracht van de NOS, kwam naar voren dat 11% van alle studenten wel eens middelen gebruikt om de prestaties te verhogen. Hierbij is het medicijn Ritalin wel favoriet.

Supplementen zijn geen medicijnen

Braincaps Boost en Braincaps Night zijn supplementen. Omdat het geen medicijnen zijn vallen ze niet onder de Geneesmiddelenwet. Ieder product is wel door Food Safety Autorithy (EFSA) als veilig verklaard. Dit is een Bureau dat werd ingesteld door de Europese Unie in 2002 is en onafhankelijk wetenschappelijke adviezen geeft over voedselveiligheid.

Mbo-scholen

Op diverse mbo-scholen in Nederland kunnen leerlingen in 2017 zelf Braincaps uit de automaat kopen. De capsules zijn vrij verkrijgbaar. Scholen beslissen zelfstandig of ze dit willen aanbieden.

De kritiek op de supplementen Braincaps Boost en Braincaps Night

De kritiek op deze supplementen is gebaseerd op het idee dat twee pillen Braincaps Boost gelijk staan aan vijf koppen espresso. Dit kan hartkloppingen veroorzaken. Hoogleraar Touw, farmacoloog en toxicoloog verklaart dat er nog niks bekend is over het eventueel verslavende effect van deze capsules. Daarbij komt dat in de capsules Braincaps Night de hoeveelheid melatonine niet goed geregeld is, waardoor er in de ene pil wat meer zit dan in de andere en de totaal aanvaardbare hoeveelheid van 0,5 mg. wordt overschreden. In het tv-programma Kassa op 25 november 2017 deelde Dokter Hamburger, neuroloog aan het waakslaapcentrum in Amsterdam, mee dat de biologische klok ontregeld kan worden door onzorgvuldig gebruik van melatonine.

Braincaps zijn niet wetenschappelijk bewezen effectief

Hoogleraar Renger Witkamp van de universiteit Wageningen, afdeling voeding en farmacologie, geeft in een NOS-programma van oktober 2016 aan dat de werking van deze pillen niet wetenschappelijk is bewezen. In alle pillen zitten wel stoffen die wel een effect zouden kunnen hebben op de hersenen of die wel eens ooit onderzocht zijn. Maar volgens de hoogleraar betalen mensen geld voor de pillen terwijl ze niks doen. Alleen van cafeïne is de werking wetenschappelijk onderzocht. Volgens de hoogleraar doen de pillen niet het werk maar het placebo-effect wel. Als je gelooft dat de pil werkt dan zul je automatisch beter gaan studeren zo is de mening van de hoogleraar. Gevaarlijk zijn de Braincaps echter niet.

Ervaringen van gebruikers

Bij het lezen van de reviews is het opvallend dat mensen vooral aangeven dat ze beter en langer geconcentreerd kunnen werken. Sommige mensen geven aan dat ze eerst Ritalin gebruikt hebben en vervolgens zijn overgestapt op Braincaps.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werk: omgaan met kritiekWerk: omgaan met kritiekHoe ga jij om met kritiek op je werk? Schiet jij in de stress als je kritiek ontvangt? Waarom kan je slecht omgaan met k…
Wat is Neurofeedback?Neurofeedback, ook wel EEG-biofeedback, neurotherapie, neurocoaching of neurobiofeedback genoemd, is een training waarbi…
Neurofeedback: controle krijgen over je hersengolvenNeurofeedback: controle krijgen over je hersengolvenNeurofeedback is in de ogen van veel mensen een vreemd fenomeen. Neurofeedback betekent dat je leert controle te krijgen…
Buikspanning: gevolgen van stress op maag en darmenBuikspanning: gevolgen van stress op maag en darmenStress is een verschijnsel dat in de eenentwintigste eeuw alsmaar toeneemt. Niet alleen op professioneel vlak maar ook i…
Voedingssupplementen PaardVoedingssupplementen PaardOm de gezondheid en positief gedrag van het paard te bevorderen zijn vele voedingssupplementen op de markt. Deze supplem…
Bronnen en referenties
  • https://kassa.bnnvara.nl/data/files/3342303520.pdf
  • https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/braincaps-een-wonderpil-of-toch-te-mooi-om-waar-te-zijn
  • https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/werken-melatoninetabletjes-echt
  • https://nos.nl/op3/artikel/2136009-breindoping-is-booming-business-maar-doet-niks.html

Reageer op het artikel "Braincaps; supplementen die de hersenactiviteit beïnvloeden"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 05-12-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!