InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gabapentine: werking en gebruik bij epilepsie en zenuwpijn

Gabapentine: werking en gebruik bij epilepsie en zenuwpijn

Gabapentine: werking en gebruik bij epilepsie en zenuwpijn Gabapentine is een medicijn dat voornamelijk wordt voorgeschreven bij epilepsie en neuropatische pijn. Soms wordt gabapentine ook voorgeschreven bij andere gezondheidsklachten, zoals complex regionaal pijnsyndroom, voortdurende hik, spierkrampen, het rusteloze benen syndroom en overgangsklachten. Gabapentine is een medicijn met veel bijwerkingen en alleen op recept verkrijgbaar. Het medicijn is verkrijgbaar in capsules van verschillende sterkten en is verkrijgbaar onder de stofnaam gabapentine en onder de merknaam Neurontin. Gabapentine mag voorgeschreven worden aan kinderen met epilepsie en/of zenuwpijn.

Inhoudsopgave

Wat is gabapentine?

Gabapentine is een geneesmiddel en komt uit de groep anti-epileptica. Dit geneesmiddel is alleen op doktervoorschrift te verkrijgen. De werkzame stof is gabapentine. Deze stof heeft invloed op de informatieoverdracht via zenuwen in de hersenen. Het is anno 2018 niet bekend hoe gabapentine precies werkt. Gabapentine is verkrijgbaar in capsules van 100 mg, 300 mg en 400 mg. Artsen schrijven gabapentine voor bij epilepsie en zenuwpijn. Soms schrijven artsen het voor bij het complex regionaal pijnsyndroom, voortdurende hik, spierkrampen, rusteloze benen en om opvliegers tegen te gaan na de behandeling van borstkanker. Gabapentine mag voorgeschreven worden aan kinderen met epilepsie en/of zenuwpijn. Gabapentine is ook verkrijgbaar onder de merknaam Neurontin.

Gabapentine: een anti-epileptica bij o.a. epilepsie, zenuwpijn en voortdurende hik

Gabapentine wordt voorgeschreven voor de behandeling van de volgende aandoeningen:

Epilepsie

Gabapentine wordt meestal gebruikt wanneer eerste-keusmiddelen bij epilepsie niet voldoende werken of teveel bijwerkingen geven. Gabapentine wordt soms in combinatie met andere medicatie voor de behandeling van epilepsie gebruikt. Gabapentine kan ervoor zorgen dat epilepsieaanvallen verminderen of niet meer komen.

Zenuwpijn(neuropatische pijn)

Gabapentine kan worden gebruikt voor de behandeling van perifere en centraal neuropatische pijn. Bij zenuwpijn voelt men hevige pijn die stekend, brandend of scherp van aard is. Doordat gabapentine de overdracht van de zenuwen in de hersenen regelt, wordt gabapentine regelmatig voorgeschreven voor de behandeling van mensen met zenuwpijn.

Complex regionaal pijnsyndroom

Het complex regionaal pijnsyndroom kan optreden na een operatie of wond. De huid raakt ontregelt en veroorzaakt veel pijn.

Voortdurende hik

Gabapentine kan worden gebruikt voor de behandeling van langdurige hik. Wat gabapenine exact voor werking heeft bij voortdurende hik is anno 2018 niet bekend.

Spierkrampen

Doordat gabapentine de overdracht van de zenuwen in de hersenen beïnvloedt, maakt gabapentine deze zenuwen minder prikkelbaar. De zenuwen kunnen hierdoor minder snel berichten sturen naar de spieren. Vandaar dat gabapentine kan helpen bij de behandeling van spierkrampen.

Rusteloze benen syndroom

Gabapentine kan het rusteloze benen syndroom verminderen. De werking van gabapentine bij rusteloze benen is op dit moment (2018), niet bekend.

Overgangsklachten bij vrouwen die voor borstkanker zijn behandeld

Gabapentine kan opvliegers verminderen. Daardoor kan gabapentine ingezet worden bij de behandeling van opvliegers bij vrouwen die voor borstkanker zijn behandeld.

Hoe gebruik je gabapentine?

De juiste dosering van de medicatie geeft de arts aan, die het medicijn voorschrijft. Gebruik dus altijd de dosering die de arts voorschrijft en verhoog deze dosering nooit op eigen initiatief. De dosering staat op het etiket van het medicijndoosje. De capsules moeten ingenomen worden met een half glas water. De capsules mogen niet fijn gemaakt worden. Ook mag je de capsules niet kapot kauwen. Gabapentine kun je het beste op vaste tijdstippen per dag innemen. Wanneer je gabapentine vanwege het rusteloze benen syndroom neemt, neem de capsules dan drie uur voordat je gaat slapen in. Dit zorgt ervoor dat gabapentine werkt wanneer je gaat slapen. Bij de behandeling van de meeste diagnoses duurt het een aantal dagen voordat gabapentine werkt.

Bijwerkingen van gabapentine

Het gebruik van gabapentine kan zorgen voor de volgende bijwerkingen:

Soms, bij 10 tot 30 op de 100 personen

  • slaperigheid
  • bewegingsstoornissen
  • keelpijn
  • duizeligheid

Zelden, bij 1 tot 10 op de 100 personen

  • trillende handen
  • hoofdpijn
  • zwak of slap gevoel
  • wazig zien
  • maagdarmklachten
  • slappe spieren
  • minder eetlust
  • droge mond
  • psychische klachten
  • huiduitslag
  • problemen met praten
  • vasthouden van vocht
  • spierpijn
  • blaasontsteking
  • impotentie
  • minder witte bloedcellen en bloedplaatjes

Zeer zelden, bij minder dan 1 op de 100 personen

  • borstvorming
  • oorzuisen
  • hartkloppingen
  • ontsteking van lever of alvleesklier
  • verminderde nierwerking
  • verandering in het bloedglucose
  • overgevoeligheid voor gabapentine

Gabapentine en andere geneesmiddelen

Gabapentine kan duizeligheid, draaierigheid en vermoeidheid veroorzaken. Wanneer je meerdere geneesmiddelen gebruikt die je reactievermogen kunnen beïnvloeden dien je extra voorzichtig te zijn met gabapentine. Deze medicijnen herken je aan de gele waarschuwingssticker op de verpakking van het medicijndoosje die je krijgt van de apotheek.

Alcoholgebruik en gabapentine

Gabapentine kan duizeligheid, draaierigheid en vermoeidheid veroorzaken. Door het gebruik van alcohol kunnen deze bijwerkingen versterken. Je kunt suf worden en je coördinatie kan minder worden.

Rijvaardigheid en gabapentine

Tijdens het gebruik van gabapentine mag je geen voertuig besturen of andere gevaarlijke activiteiten ondernemen, totdat je zeker weet of gabapentine je vermogen om machines te besturen beïnvloedt. Daarom kun je beter, tijdens de eerste twee weken wanneer je dit medicijn gebruikt, geen voertuig besturen.

Zwangerschap en gabapentine

Gabapentine mag niet worden gebruikt tijdens de zwangerschap, tenzij de arts anders aangeeft. Wanneer je zwanger wilt worden dien je te overleggen met je arts, omtrent het doorgaan of stoppen met de medicatie. Gabapentine gaat over in de moedermelk. Het effect hiervan op het kind is anno 2018 onbekend. Daarom wordt geadviseerd om geen borstvoeding te geven wanneer je gabapentine gebruikt.

Lees voor gebruik altijd de bijsluiter!

Lees verder

© 2018 Silvie7, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rusteloze benen: Venoruton forte helptRusteloze benen: Venoruton forte helptRusteloze benen of Restless Legs is zo'n aandoening die niet tot gevaren voor de gezondheid leidt, maar die wel ontzette…
Oplossing voor rusteloze benenOplossing voor rusteloze benenRusteloze benen zijn enorm vervelend en kunnen ervoor zorgen dat je niet goed in slaap kunt komen of verder door kunt sl…
Wat is de oorzaak van rusteloze benen?Wat is de oorzaak van rusteloze benen?Volgens Wetenschappelijk onderzoek van de Vereniging Vlaamse Huisartsen zijn er ongeveer zo'n 5 tot 15 % mensen, zowel m…
Rusteloze benen syndroom: Oorzaak, medicijnen en tipsRusteloze benen syndroom: Oorzaak, medicijnen en tipsHet rusteloze benen syndroom (afkorting: RBS), ook wel Restless Leg Syndrome (afkorting: RLS) genoemd, is een vervelende…
Onverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingOnverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingAls je zenuwpijn of zenuwschade hebt of hebt gehad weet je dat het verschillende pijnklachten kan geven: brandende pijn,…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/gabapentine
  • https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/n/neurontin/item2759
  • https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h100399.pdf
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/gabapentine-bij-kinderen/kindertekst#ervaring-bij-kinderen

Reageer op het artikel "Gabapentine: werking en gebruik bij epilepsie en zenuwpijn"

Infoteur: Silvie7
Laatste update: 16-01-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!