InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alexander therapie: verbeteren van de lichaamshouding

Alexander therapie: verbeteren van de lichaamshouding

Alexander therapie: verbeteren van de lichaamshouding Alexandertherapie is één van de meest gebruikte therapeutische behandelingen bij lichamelijke klachten. Alexandertherapie richt zich voornamelijk op het verbeteren van de lichaamshouding en daarmee het verminderen van lichamelijke klachten die ontstaan door gespannen ledematen en gebrekkige lichaamscoördinatie.

De geschiedenis van Alexandertherapie

Eind 19e eeuw is de therapie ontwikkeld door de toneelspeler Alexander. Hij liep in zijn werk regelmatig tegen een schorre keel aan, waardoor uiteindelijk zijn carrière als toneelspeler kapot gelopen is. Hij ontdekte bij toeval dat wanneer hij sprak hij zijn hoofd- en nekspieren op zo'n dergelijke manier gebruikte dat hij zijn stembanden belemmerde, waardoor de schorheid ontstond. Hij begon te experimenteren met andere spierbeheersingsoefeningen en ontdekte de therapeutische werking hiervan.

Wat is Alexandertherapie?

Alexander-therapie is een therapie waarbij gebruikt gemaakt wordt van technieken die mensen helpt om efficiënter gebruik te maken van hun lichaam en bewuste controle te krijgen over hun lichaam. Alexandertherapie is een vorm van bewegingstherapie en wordt in de Westerse wereld veelvuldig toegepast.

Het doel van Alexander therapie

Alexandertherapie richt zich vooral op houding verbetering, het verwijderen van spanning in de spieren en makkelijker leren bewegen. De houding verbeteren loopt als een rode draad door de Alexander-therapie.

De behandeling

Alexandertherapie wordt meestal individueel of in groepen gegeven, in sessies die tussen de 30 en 60 minuten duren. De leeftijd bij het starten van de therapie is onbelangrijk. De therapeut oefent bepaalde lichamelijke vaardigheden met behulp van houding oefeningen waarbij hij de deelnemers individuele feedback en aanwijzingen geeft. Veel oefeningen zijn met behulp van tafels en stoelen. De deelnemers gaan bijvoorbeeld op een stoel zitten terwijl de docent het fysieke proces van op de stoel gaan zitten observeert. Velen gaan namelijk op een verkeerde manier op een stoel zitten, en met aanwijzingen van de docent kan men leren op een stoel te gaan zitten waarbij men het lichaam zoveel mogelijk ontlast.

Voor wie is Alexandertherapie geschikt?

Alexandertherapie heeft geen specifieke doelgroep. In feite kan iedereen die klachten in het dagelijks leven ervaart overwegen Alexandertherapie te volgen. Door de betere lichaamshouding, betere coördinatie en verminderde spanning creëert men een verbeterde lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alexander therapie: verbeteren van de lichaamshouding"

Reactie

Mieke Jansen, 13-03-2010 10:27 #1
Ik ben benieuwd naar de Alexander therapie, ik heb zelf last van mijn schouders. Aangezien ik enthousiast amateurvioliste ben is dit zeer belemmerend voor mij. Ik ben al enkele weken onder behandeling bij een fysiotherapeut maar merk nog geen verbetering.

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!