InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Body piercing: mogen Joden body piercings hebben?

Body piercing: mogen Joden body piercings hebben?

Body piercing: mogen Joden body piercings hebben? Binnen het Jodendom staat men niet afwijzend ten aanzien van body piercing zolang het om een oorbel gaat. Wanneer het echter om uitgebreide piercings gaat of om het doorboren van andere lichaamsdelen dan het oor, dan wordt het problematischer. Reden is dat Joden hun lichaam niet mogen beschadigen volgens de Joodse wet. Ook gaat piercing in tegen de Joodse waarden van bescheidenheid en respect voor het lichaam dat eigendom is van G'd. Toch erkennen de meeste Rabbijnse autoriteiten dat body piercing een daad van versiering is en niet gezien kan worden als teken van lichamelijke minachting. Hoewel piercing in Bijbelse tijden zowel bij mannen als bij vrouwen voorkwam, wordt het tegenwoordig door orthodoxe Joden als not done beschouwd omdat het niet conform de geest van de wet is. Joodse vrouwen mogen wel beperkt piercings hebben, Joodse mannen niet.

Wat is body piercing?

Een piercing in het lichaam is precies hoe het klinkt: een piercing of een punctie in het lichaam met een naald. Daarna wordt een sieraad in het gat gestoken. Doorboorde lichaamsdelen zijn de oren, neus en de navel. Mondpiercings omvatten de lip, de wang en de tong. Wanneer een piercing is genezen, zullen sommige mensen ervoor kiezen om het gat uit te breiden om bepaalde soorten sieraden te dragen, inclusief pluggen en tunnels. Rekken moet in kleine stappen worden gedaan om de kans op beschadiging van de piercing en littekens te verkleinen.

Als u besluit om een body piercing te laten uitvoeren, doe dan een beetje onderzoek naar de procedures van een winkel en kijk of deze een schone en veilige omgeving biedt voor zijn klanten. Elke winkel moet een autoclaaf (een sterilisatiemachine) hebben en gesteriliseerde instrumenten in verzegelde pakketten bewaren totdat ze worden gebruikt.

Het is normaal om een milde zwelling en gevoeligheid te hebben in het doorboorde gebied. Zwelling kan significant zijn in het geval van een tongpiercing. Er kunnen zich ernstige problemen voordoen als u uzelf probeert te doorboren, een vriend het voor u laat doen of het in een onreine omgeving laat doen. Zorg dat het wordt gedaan door een professional in een veilige en schone omgeving.

Piercing in de Joodse Bijbel

In het boek Exodus van de Joodse Bijbel wordt de term piercing genoemd. Als een Hebreeuwse slaaf bij zijn meester wil blijven dan doorboort deze laatste het oor van de slaaf. Hierbij zou je kunnen denken dat de Tora niet positief staat tegenover piercing omdat het geassocieerd wordt met slavernij. Maar in Bijbelse tijden werden piercings ook om esthetische redenen toegepast. Zo droeg Rebekka een neusring die ze van Abrahams dienaar Eliëzer kreeg als geschenk. Ook droegen zowel Israëlietische mannen als vrouwen oorringen zoals blijkt bij het maken van het Gouden Kalf. In de Talmoed wordt eveneens het dragen van oorringen genoemd. In de loop van de tijd worden piercings echter niet als bescheiden beschouwd en volgen ze zeker niet de geest van de wet.

Body piercing en de Joodse wet

Volgens de Halacha (Joodse wet) mag geen verwonding van het lichaam plaatsvinden. Theoretisch gezien zou body piercing kunnen worden opgevat als cosmetische chirurgie. Sommige rabbijnen hebben bezwaar tegen deze vorm van chirurgie omdat hieruit ontevredenheid met het lichaam zou blijken. Andere rabbijnen staan cosmetische chirurgie wel toe omdat geen sprake is van verwonding maar van verfraaiing.

Het is toegestaan voor Joodse vrouwen om zichzelf te doorboren voor (algemeen geaccepteerde) verfraaiingsdoeleinden. Het is echter verboden voor een Joodse vrouw om te piercen in overeenstemming met een rage of trend, omdat Joden wordt geboden "de tradities [van de niet-Joden]" niet te volgen. Om een onderscheid te maken tussen wat 'algemeen geaccepteerd' is en wat slechts een rage of voorbijgaande trend is, raadpleeg een plaatselijke orthodoxe rabbijn. Het is verboden voor mannen om zichzelf te doorboren, aangezien piercing in de eerste plaats als een 'vrouwenversiering' wordt beschouwd. [Bronnen: Deuteronomium 22:5 en Leviticus 18:3. Zie Maimonides, Laws of Idolatry 11:1 en 12:10.]

Body piercing sluit een graf op een Joodse begraafplaats niet uit

Overleden Joden die body piercings dragen kunnen gewoon begraven worden op een Joodse begraafplaats. Het is een misvatting dat ze daar niet begraven zouden kunnen worden. Hetzelfde geldt voor Joden die een tattoo dragen.

Lees verder

© 2018 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Piercing (to pierce)Piercing (to pierce)Een piercing is gaatje dat in de huid wordt gemaakt en komt van het Engelse woord ‘to pierce’ dat doordrukken betekend.…
Soorten piercingsSoorten piercingsAl sinds de oudheid worden er door mensen piercings gedragen. Het aantal personen dat tegenwoordig een piercing laat zet…
Piercings: PraktischIedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar…
Lip piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr zijn allerlei soorten piercings. Soorten zoals de helix- of de navelpiercing zijn onder de meeste mensen wel bekend.…
Piercings: Vroeger en nuIedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: IlPasseggero, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Body_piercing
  • https://www.myjewishlearning.com/article/can-a-jew-get-body-piercings/

Reageer op het artikel "Body piercing: mogen Joden body piercings hebben?"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 05-10-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Jodendom en lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!