Pesten - weetjes om pestgedrag te relativeren

Pesten - weetjes om pestgedrag te relativeren Vanaf de kleuterschool, op je werk, online en zelfs tot aan het bejaardentehuis, bestaat er een kans dat je te maken krijgt met pestgedrag van anderen. Vanuit de overheid zijn scholen in ieder geval verplicht om te waken voor een sociaal veilige omgeving en om het pesten te bestrijden. Scholen hebben hierin zelf de vrijheid om dit op hun eigen manier in te regelen. (1) Pesten op het werk, valt volgens de Arbeidsomstandighedenwet onder ‘psychosociale arbeidsbelasting’. (2) Werkgevers zijn verplicht om hierop een beleid te voeren. Een pestprotocol of een beleid voor psychosociale arbeidsbelasting kunnen het pestgedrag niet altijd (in zijn geheel) oplossen. Wat kan je doen, als je gepest blijft worden? Hoe moeilijk het ook is, probeer het pestgedrag te relativeren.

Pesten

Over het werkwoord 'pesten' is veel geschreven. Lees bijvoorbeeld Lucas 6 Bijbelvers 29: 'Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet'. In 1914 werd in 'Het Volk' (een voormalig socialistisch dagblad) het volgende over 'iemand pesten' geschreven: 'Iemand ‘pesten’ is een van de slechtste dingen, die men zijn evenmensch kan aandoen. Men spreekt van ‘drankpest’ als van een enorm kwaad. Een ‘pestkop’ is een groot mispunt van een kerel'. (3) Een nieuwe vorm van pesten is cyberpesten (anders gezegd: online pesten).

Omgaan met pesten - weetjes

Stel je eens voor, dat je elke dag naar school gaat en wordt uitgelachen, bedreigd of uitgescholden dat je lelijk en/of dom bent. Als je dag in dag uit gepest wordt, lijkt de tijd stil te staan. Op zondag voel je je extra verdrietig, omdat het bijna weer maandag is en je weer zal moeten overleven tussen de mensen die jou pijn willen doen. Wat kan je doen als je in deze vervelende situatie zit? Hoe kan je überhaupt omgaan met pesten?

Pesters zijn tijdelijk, probeer pestgedrag te relativeren

Hoe moeilijk het ook is, probeer het pestgedrag te relativeren, bedenk dat alles tijdelijk is. Aan alles komt een einde. Als je jong bent en op school gepest wordt, besef dan dat de kans groot is, dat je jouw pesters na afloop van jouw schooltijd niet meer tegen zal tegenkomen. Als je op je werk gepest wordt, besef dan dat collega’s komen en gaan.

Pesten kenbaar maken

Als je gepest wordt, praat hier dan over met anderen. Het is vooral heel belangrijk dat je het pestprobleem kenbaar maakt bij mensen die je vertrouwt, zoals (directe) familie of vrienden. Ook kan je (anoniem) bellen of chatten of met bijvoorbeeld De Kindertelefoon (4) of Pestweb (5).

Forum De Kindertelefoon en Pestweb

Via De Kindertelefoon en Pestweb is ook een Forum beschikbaar, waarbij derden en wellicht lotgenoten kunnen reageren op jouw pestprobleem. Dit kan heel fijn en verstandig zijn, want praten over je probleem helpt je om de situatie beter te relativeren, waardoor je je geestelijk en lichamelijk rustiger gaat voelen.

Pestprotocol niet effectief?

Veel scholen hanteren een pestprotocol en bedrijven hebben vanuit de Arbeidsomstandighedenwet de verplichting om een 'pestbeleid' te hebben, aangezien pesten een vorm van psychosociale arbeidsbelasting is. Wat doe je als een pestprotocol op school of een pestbeleid van je werkgever niet voldoende effectief is?

Kies voor je eigen geluk

Als het pesten je op school, zelfs na het hanteren van een pestprotocol, nog steeds de spuigaten uitkomt, bespreek en onderzoek dan de mogelijkheden om jezelf te herplaatsten in een andere klas of een andere school. Weglopen voor problemen is in beginsel niet verstandig, omdat je daardoor jezelf het minste uitdaagt om een probleem op te lossen. Maar als je er alles aan hebt gedaan om het probleem op te lossen en het werkt niet, dan is het voor je eigen geluk en gezondheid het beste als je naar een nieuwe omgeving gaat met andere mensen. Ook als je heel ongelukkig bent op je werk, ondanks toepassing van een beleid voor psychosociale arbeidsbelasting in het kader van pesten, kan je er ook voor kiezen om op zoek te gaan naar een andere baan. Dit klinkt heel logisch, maar kan een moeilijk besluit zijn, omdat je in sommige situaties niet zomaar een baan zou willen opgeven, omdat je financiële verplichtingen hebt en/of een gezin moet onderhouden. Praat hierover (indien mogelijk) met een vertrouwenspersoon binnen of buiten het bedrijf waar je werkt en onderzoek daarnaast de mogelijkheden om ergens anders (of wellicht als ondernemer) aan de slag te gaan.

Je bent niet de enige die gepest wordt

Het is misschien lastig voor te stellen, maar weet dat je niet de enige bent die gepest wordt. Er zijn veel mensen die in hun leven met een vorm van pesten te maken zullen krijgen. Er zijn ook talloze verhalen bekend van mensen die vroeger gepest werden en nu een succesvolle internationale carrière hebben. De voormalig president van Amerika Barack Obama werd vroeger gepest om zijn oren en zijn naam. (6) De wereldberoemde actrice Jennifer Lawrence (meest bekend van de sciencefictionfilm The Hunger Games) werd als jong meisje zo erg gepest dat ze telkens van school wisselde om te vluchten voor gemene meiden.

Cijfers over pesten

Dat je niet de enige bent die gepest wordt, blijkt bijvoorbeeld ook uit het Nederlands Jeugdinstituut dat jaarlijks cijfers publiceert over het aantal slachtoffers van pesten. Over 2018 zijn de volgende cijfers bekend: 'ruim tien procent van de kinderen in het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs zijn minstens één keer per maand gepest, waarvan zeven procent maandelijks en drie procent wekelijks'. (7)

Via een Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), uitgevoerd door het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) en TNO (De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek), zijn er ook cijfers van pesten op het werk bekend. Zo blijkt bijvoorbeeld dat één op de vijf werknemers (in 2017) intimidatie op de werkvloer ervaart en dat intimidatie het meest voorkomt bij maatschappelijk werkers. (8)

Vaak psychische problemen bij de pester

Waarom zou iemand een andere persoon pesten? Onthoud dat iemand met een gezond verstand niet een andere persoon pijn zal doen, maar juist voor een ander zal opkomen. Iemand die een ander pest, voelt zich waarschijnlijk onzeker en/of heeft (diepe) boosheid van binnen en zou daar misschien wel psychische hulp voor nodig moeten hebben.

Je bent uniek

Twijfel nooit aan jezelf. Je bent een vrij persoon en je bent wie je bent, geen mens kan dat voor jou bepalen. Laat je nooit leiden door anderen, want alleen jij bent de baas over jezelf (geestelijk en lichamelijk). Je bent uniek. Als je op een vervelende manier sociaal wordt buitengesloten door één of meerdere mensen, verander jezelf dan niet om er weer bij te horen.

Zelfvertrouwen

Omgaan met pesten zal makkelijker worden als je van jezelf houdt en zelfvertrouwen hebt. Laat je niet gek maken. Als jij je van binnen goed voelt, dan heeft dit uiteindelijk een positieve invloed op je omgeving.
© 2019 - 2020 SarahZeilstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
mijn kijk opPesters, denk eens na over wat je aanrichtOp school gepest worden zijn ervaringen die vaak een heel leven bijblijven. Helaas wordt in veel gevallen het verdere le…
Pesten: Hoe kan pesten werkelijk worden aangepakt?Pesten: Hoe kan pesten werkelijk worden aangepakt?Een kind dat op jonge leeftijd is gepest, kan daar een leven lang last van houden. Pesten tast het fundament van een kin…
Waar plagen ophoudt en pesten begintWaar plagen ophoudt en pesten begintPlagen en pest. Wat is het verschil en hoe maak je daar een onderscheid in? Hoewel voor de één plagen al pesten is, is e…
Mijn kind wordt gepest, wat nu?Uw kind kan het slachtoffer van pesten zijn. Het is moeilijk te bepalen of dit ook werkelijk zo is. Hier leest u hoe u a…

Werking, bijwerkingen en fabels rond morfine als opioïdWerking, bijwerkingen en fabels rond morfine als opioïdMorfine is een sterke pijnstiller die valt onder de groep opioïden of morfine-achtigen. Het wordt gebruikt om hevige pij…
Onderzoek van het hart – Michael Servetus en William HarveyOnderzoek van het hart – Michael Servetus en William HarveyHet hart is een krachtige spierpomp, zo groot als een vuist. Een pomp die vierenentwintig uur per dag en gemiddeld zeven…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anemone123, Pixabay (bewerkt)
  • 1. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veilig-leren-en-werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/aanpak-pesten-school, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 2. https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/pesten/wet, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 3. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/pesten, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 4. https://forum.kindertelefoon.nl/, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 5. https://www.pestweb.nl/, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 6. https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/barackobama/8374755/Barack-Obama-bullied-over-his-name-and-big-ears.html, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 7. https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Gepest-worden, geraadpleegd op 8 juli 2019.
  • 8.. https://www.stoppestennu.nl/cijfers-pesten-op-het-werk-cbs-en-tno-2019, geraadpleegd op 8 juli 2019.

Reageer op het artikel "Pesten - weetjes om pestgedrag te relativeren"

Infoteur: SarahZeilstra
Laatste update: Februari 2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!